زائران ایرانی در عراق، قدرت نمایی

لیبراسیون
لیبراسیون

» نگاه لیبراسیون به هجوم چند میلیونی اربعین

صدها هزار زائر ایرانی به سوی عراق شتافتند تا در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند. امسال جدا از مسایل اعتقادی، تمایل به چالش طلبی جهادگرایان سنی دولت اسلامی نیز از انگیزه های این سفر محسوب می شد.

آیت الله خامنه ای ایرانیان را به انجام این سفر زیارتی در شرایط کنونی ترغیب کرده و دولت عراق نیز با لغو هزینه های مربوط به روادید، رنگ و بوی سیاسی به این مراسم بخشیده است.

دستگاه های اطلاعاتی عراقی بیم آن دارند که به دنبال هجوم زائران شیعه به عراق و گذر از جاده های این کشور، پیکارجویان دولت اسلامی که در کل این سرزمین دارای طرفدارانی هستند، آنها را مورد هدف قرار دهند.

به دنبال چندین پیروزی، به ویژه در جرف السکر، شرایط به گونه ای رقم خورده تا بخشی از جاده های منتهی به کربلا، در جنوب غربی بغداد که در ۱۵۰ کیلومتری مرز ایران قرار دارد، تا حدودی امنیت خود را به دست آورند.

حسین رحیمی، یک زائر ایرانی که به تازگی از مرز گذشته، دلیل سفرش را جدا از معافیت ۸۰ دلاری روادید، فراخوان رهبر مذهبی ایران، آیت الله خامنه ای، می داند.

او می گوید: “ما به فراخوان او به اینجا آمده ایم. می خواهیم این پیام را منتقل کنیم که همیشه مطیع مرجع خود هستیم و آماده ایم تا در اینجا و همین الان با تروریست ها بجنگیم.”

علی اکبر رضایی که روبان سبز رنگی به پیشانی بسته می گوید: “ما به اینجا آمده ایم تا حضورمان را در عراق نشان دهیم.”

زیارت اربعین که یکی از بزرگ ترین گردهمایی های مذهبی در جهان است، به چهلمین روز شهادت امام حسین، نوه محمد، اشاره می کند که در ۶۸۰ میلادی در کربلا به شهادت رسید.

هزاران نفر برای حضور در این مراسم رهسپار شهر مقس کربلا در مرکز عراق می شوند.

هزاران ایرانی هر ساله ازطریق اتوبوس در این مراسم حضور می یابند. ولی امسال تعداد آنها دو برابر شده. به گفته سعید اوحدی، یکی از مسؤولان ایرانی، تاکنون ۷۵۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده اند. معاون استاندار استان “واسط” که در مجاورت ایران قرار دارد، اعلام کرده که یک میلیون زائر ایرانی به عراق وارد خواهند شد.

روز شنبه مترجمانی که در مرزها مستقر شده بودند جوابگوی جمعیت نبودند و ژنرال علی تموز، مسؤول نظامی عبور و مرور مرزی نیز به کمک آنها شتافت.

یکی از مترجمان می گوید: “همه چز خوب بود تا اینکه یکی از همکاران پلیس به کمک ما آمد. او عبارت «پاشین» را بجای «بشین» استفاده کرد و شرایط سخت شد.”

ژنرال می گوید: “زمانی که زائران این کلمه را شنیدند همه بلند شدند، حصار را شکستند و همه چیز غیرقابل کنترل شد.” خیلی ها ضرب دیدند و برخی دنده هایشان جابجا شد که نشان از فشار جمعیت داشت.

سران ایرانی که در مبارزه علیه جهادگرایان دولت اسلامی به بغداد کمک می کنند، از ورود زائران ایرانی به عراق استقبال کردند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پس از دیدار با همتای عراقی خود، ابراهیم الجعفری، در تهران، ورود آنها به عراق را “نشانه همکاری و اتحاد میان دو کشور” دانست.

لیبراسیون، ۱۰ دسامبر