اخبار جعلی در باره مدرک خاتمی

نویسنده

» همزمان با افزایش احتمال شرکت در انتخابات

همزمان با افزایش احتمال کاندیداتوری سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، رسانه های نزدیک به دولت تمامی تلاش خود را برای تخریب وی و جناح مقابل به کار بسته اند. بر همین اساس طی دو روز دو سایت البرز و خبرگزاری ایرنا در اخبار خود مدعی شده اند مدرک دوره کارشناسی خاتمی جعلی است و در دوران ریاست جمهوری او به وی داده شده است.

بعد از جنجال برسر تقلبی بودن مدرک دکترای عوضعلی کردان، وزیر کشور که به استیضاح و برکناری او منجر شد و همچنین تشکیک در مدرک کارشناسی ارشد او که بازتاب وسیعی در جامعه داشت، جناح اصول گرا و رسانه های نزدیک به آن تمامی تلاش خود را به کار بستند تا به نحوی این لطمه را جبران کنند.احمدی نژاد در همان زمان در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم دستور داد در چگونگی ادامه تحصیل، اخذ مدرک و استفاده از بورس‌های تحصیلی در داخل و خارج برخی از مدیران، بررسی جامعی انجام شود.

در همین راستا خبرگزاری ایرنا نیز چندی قبل طی خبری مدعی شد مقاله ای که معصومه ابتکار برای مجله نیچر ارسال کرده سرقت علمی است؛ مقاله ای که ابتکار بعدا توضیح داد حاصل کار او با یکی از دانشجویان بوده است. وی با ذکر اینکه این مقاله دارای چندین منبع بوده، همچنین تاکید کرد که منابع و ماخذ استفاده شده در انتهای مقاله ضمیمه شده است، اما به دلیل دانشجویی بودن مقاله، تعداد معدودی از مراجع اشتباها از قلم افتاده است.

اما اینک سطح برخوردها از این هم بالاتر رفته و سایت البرز خبری مبنی بر احتمال جعلی بودن مدرک لیسانس سید محمد خاتمی، آن هم بر مبنای مخدوش بودن تاریخ و سربرگ مدرک وی منتشر کرده است.به دنبال آن ایرنا نیز دیروز به نقل از یک منبع آگاه در دانشگاه اصفهان اعلام کردکه “مدرک خاتمی 36 سال بعد از زمان ثبت نام در دوران ریاست جمهوری او به وی داده شده است.”

این منبع آگاه گفته است سید محمد خاتمی در سال 1344 در رشته فلسفه دانشگاه اصفهان ثبت نام نموده بود اما “دانشنامه او 36 سال بعد و همزمان با آغازدوره دوم ریاست جمهوری وی در تاریخ 17 شهریور 1380 توسط رییس وقت دانشگاه اصفهان صادر و در اختیار وی که آن زمان در منصب ریاست جمهوری بود قرار گرفت”.

بعد ازآن سایت البرز با انتشار تصویر مدرک لیسانس سید محمد خاتمی با زیر سوال بردن اصالت مدرک اعلام کرد که “تصویر این مدرک نشان می دهدکه آقای سیدمحمد خاتمی دارای شناسنامه شماره 153 صادره از یزد متولد 1322 در تیرماه 1348 تحصیل در رشته فلسفه را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان با موفقیت به پایان برده و دانشنامه لیسانس دریافت کرده است.”

البرز در ادامه افزوده: “اما آنچه کمی شک برانگیز است سربرگ این دانشنامه است که متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1348 است! البته شاید عنوان شود به دلیل تحصیلات حوزوی مدرک معادل لیسانس به آقای خاتمی اعطا شده اما تاکید بر اتمام تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه اصفهان این فرضیه را رد می کند. ضمن آنکه با تصور صدور این مدرک در دوره حکومت جمهوری اسلامی ایران تاریخ مهر و امضای سمت راست پایین صفحه روز 29 اسفند سال 1349 را نشان می دهد؛ روزی که معمولا «برای آغاز سال نو تعطیل» است!”

اما واقعیت ماجرا که ظاهرا خبرگزاری ایرنا در جریان پرسش از منبع آگاه خود نخواسته به آن اشاره ای کند این است که مدرک خاتمی همان زمان بعد از زمان فارغ التحصیلی اش در سال 48 صادر شده اما به گفته یک منبع آگاه در گفت و گو با روز ظاهرا به دلایلی خاتمی هیچ وقت برای دریافت آن به دانشگاه مراجعه نکرده و مدرک در دانشگاه باقی مانده بود، تا اینکه در سال 80 و درجریان سفر او به اصفهان مسوولان وقت دانشگاه فرصت را مغتنم شمرده و تصمیم گرفتند ان را به او باز پس دهند. اما آنچه که سایت البرز و خبرگزاری ایرنا در رابطه با جعلی بودن آن مدعی شده اند این است که چرا مدرکی که پیش از انقلاب صادر شده نشان و مهر بعد از انقلاب را برخود دارد. در حالی که هیچ اشاره ای به این نکته نکرده اند که تمامی مدارک صادره پیش از انقلاب، از جمله مدارک دانشگاهی به واسطه تغییر آرم ها، مهر و نشان ها مجددا صادر شدند. یکی از دلایل این تغییر هم به گفته ای عکسهای بی حجاب استادان زن بوده است؛ اما نکته ای که این مقام آگاه به آن اشاره می کند این است که در هیچ یک از مدارک دانشگاهی نشان رسمی جمهوری اسلامی دیده نمی شود، بلکه هر دانشگاهی از نشان خاص خود استفاده می کند در حالی که در تصویر مدرک منتشر شده خاتمی از سوی سایت البرز بر بالای مدرک نشان جمهوری اسلامی نقش بسته است که این خود میتواند اصالت مدرک منتشر شده از سوی این سایت را زیر سوال ببرد. اگرچه این گفته هم وجود دارد که مدارک تعویض شده در ابتدای انقلاب همه به ارم جمهوری اسلامی منقوش می شدند نه نشان دانشگاه.