تلاش ناکام برای پوشاندن شکست انتخاباتی

نویسنده

حمید احدی

انتشار خبر دیدار شهردار تهران و رییس جمهور و حاشیه هائی از قول منابع خبری که نشان می دهد محمود احمدی نژاد به باقر قالیباف پیشنهاد سفارت در ونزوئلا یا ژاپن را داده است، در زمانی که اختلافات شهرداری تهران و دولت در نهایت سکوت به اوج خود رسیده، در محافل سیاسی کشور، به عنوان یک خبر مهم در گردش است.

دیدار افشا شده شهردار و رییس جمهور به دلایل متعدد با اهمیت جلوه می کند. قالیباف جدی ترین رقیب احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری بود و نزدیک ترین آرا را داشت و از حمایت بسیاری از گروه هائی برخوردار بود که احمدی نژاد با حمایت آنان به ریاست دولت رسید و چنین پیداست که بعد از یک سال و نیم اکثریت آنان را از دست داده است.

بخشی از اهمیت ملاقات احمدی نژاد و قالیباف به زمان برگزاری آن است که بعد از شکست سخت هواداران احمدی نژاد و پیروزی هواداران قالیباف در انتخابات سومین دوره شورای شهر تهران رخ می دهد. گرچه دولت و جناح محافظه کار در تبلیغات خود سعی دارند با اشاره به همصدائی هواداران احمدی نژاد و جناح راست در مخالفت با اصلاح طلبان نشان دهند که در انتخابات هم اتفاق جدیدی نیفتاده بلکه دو شاخه جناح محافظه کار به پیروزی رسیده اند، اما چنان که سرانجام اسدالله عسگراولادی پدرخوانده بخش سنتی جناح راست هم به صدا درآمد، توهم پیروزی در هواداران دولت به شکستشان کشاند. در راستای همین تبلیغات هفته گذشته نهاد ریاست جمهوری جلسه ای ترتیب داد تا منتخبان سومین شورای شهر تهران با رییس جمهور ملاقات کنند. گمان می رفت به جز چهار تن منتخبان اصلاح طلب [که دعوت نشده بودند]، یازده منتخب دیگر حاضر شوند و شرایط تبلیغاتی برای نشان دادن پیروزی و تکذیب شکست فراهم شود. اما نه تنها چنین نتیجه ای به دست نیامد بلکه بنا به اطلاعات تائید نشده تنها سه نفر از منتخبان سومین شورای شهر تهران [پروین احمدی، خسو دانشجو و حمزه شکیب] در این جلسه حاضر بوده اند و اعضای فعلی شورای شهر با استناد به دعوت نشدن چهاراصلاح طلب منتخب شورا پیام فرستادند که قصد ندارند از حالا به این گونه خط کشی ها و اختلاف افکنی ها دامن بزنند.

جلسه احمدی نژاد و قالیباف بعد از شکست جلسه دیدار منتخبان با احمدی نژاد صورت گرفت. دولت در زمانی اختلاف خود را با شهرداری تهران به اوج رسانده که همان روشی را با باقر قالیباف در پیش گرفته که دولت محمد خاتمی با محمود احمدی نژاد داشت و با ترک سنت ده ساله از دعوت وی به جلسات هیات دولت خودداری کرد. در فاصله یک سال و نیم گذشته در حالی که هواداران دولت از تبلیغات علیه قالیباف خودداری نکرده و در عمل نیز کارشکنی هائی برای جلوگیری از موفقیت وی انجام داده اند، اما نوع برخورد شهردار تهران که در عمل سیاستمداری زیرک و محافظه کار از کار درآمده است، صحنه را به نفع وی گردانده و از وی چهره یک مردم عملگرا که از فعالیت های مضر سیاسی پرهیز دارد به تصویر کشانده است. به طوری که در همین مدت چهره های اصلی شورای شهر که مدافعان قبلی و به معنای دیگر عاملان اصلی ریاست جمهوری احمدی نژاد بودند به حمایت از قالیباف پرداخته و حاضر نشدند با منتخب قبلی خود و همکارانش همصدا شوند و زمینه شکست رقیب را به وجود آورند.

در محافل سیاسی تهران گفته می شود با توجه به رفتاری که بعد از انتخابات ریاست جمهوری، قالیباف از خود نشان داد و هم با محمد خاتمی رییس جمهور سابق و هم با هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ملاقات هایی کرد، که در موقع خود با انتقاد هواداران احمدی نژاد روبرو شد، کم نیستند گروه های میانه رو از هر دو جریان سیاسی [محافظه کار و اصلاح طلب] که نامزدی باقر قالیباف را در انتخابات ریاست جمهوری آینده راهی برای کوتاه کردن دوره ریاست احمدی نژاد بر قوه مجریه می دانند.

گفته می شود علاوه بر آن چه درز کرده است شهرداری تهران در ملاقات با رییس جمهور از وی خواسته که دستور موکد صادر کند که اعتبارات اختصاص داده شده توسط مجلس را به شهرداری تهران برای انتقال به مترو پرداخت کنند و از تخریب بیش تر روابط دولت با بخشی از شرکت های فعال مهندسی جلوگیری کنند. ظاهرا توصیه دیگر شهردار تهران خودداری دولت از پیش بردن طرح منوریل بوده است.

این توصیه ها در زمانی اهمیت می یابد که در اثر خودداری بخشی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اختصاص اعتبار مصوبه تبصره 13 بودجه سال جاری برای مترو تهران، و دادن اطلاعات غلط به مردم که با چاپ نامه هفته قبل یک مقام سازمان مدیریت و برنامه ریزی آشکار شد، ظاهرا جمعی از مقامات کشور نگران تعطیلی مترو خلل جدی در کار حمل و نقل تهران به علت عداوت دولت هستند.