انتقام کوسه

نویسنده

rafsanjani.jpg

جان میکالسین

انتقام “کوسه” تقریبا تکمیل شده است. رئیس جمهور پبشین ایران، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، بار دیگر قادر است حمله کند، او قادر است بار دیگر با گزینه های نظام مخالفت کند، او قادر است بار دیگردر مقابل علی خامنه ای، رهبر ایران، بیایستد.

رفسنجانی، از روز گذشته رئیس مجلس خبرگان شد. او از دیروز رهبری شورای سیاسی - مذهبی را بعهده گرفت که از سوی قانون اساسی ایران، این قدرت را دارد که رهبر را عوض کند، با تصمیمات وی مخالفت کند و یا او را از کار برکنار کند. پیروزی رفسنجانی با 41 رایی که از 76 رای از سوی “خبرگان” دریافت کرد، کار آسانی نبود، زیرا در مقابل او تندرو ترین سیاستمداران رژیم ایستاده بودند. رقیبان اصلی او آیت الله تقی مصباح یزدی، پدر معنوی و راهنمای رئیس جمهور و آیت الله احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان که در هر انتخابات صحنه را از حضور کاندیدا های اصلاح طلب و لیبرال خالی می کند، بودند. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005، آیت الله مصباح یزدی با دادن رای بسیجی ها و سپاهیان به احمدی نژاد ناشناس، که منجر به پیروزی وی شد، باعث تحقیر رفسنجانی شد. این بار یزدی شانس زیادی برای پیروزی نداشت. اظهاراتش که بیش از حد محافظه کارانه است، باعث تردید خامنه ای و بقیه تندرو های نظام شد که احمد جنتی را که از انعطاف بیشتری برخوردار است، به او ترجیح دادند.

با این حال رفسنجانی هم برگ برنده ای در آستین داشت. او در انتخابات دوره جدید مجلس خبرگان که پاییز سال گذشته برگزار شد، در کنار روحانیون طرفدارش اکثر 86 کرسی مجلس را از آن خود کردند. در حال حاضر، رفسنجانی 73 ساله که تنها و آخرین نقطه امید اصلاح طلبان و میانه رو هاست، قادر است تقابل با رقیب بزرگش، خامنه ای به اوج برساند. تفاوت این دو فاحش است. بر خلاف خامنه ای، رفسنجانی دشمن انزوای سیاست خارجی است و در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 از سرگیری مجدد روابط ایران و آمریکا را وعده داد. او اگرچه در مورد برنامه های اتمی ازتصمیمات نظام دفاع کرده است، اما همواره احتیاط را توصیه کرده و مثل دیروز گفته است که کشور نباید در دام تحریک شدن بیافتد و بهانه دست دشمن بدهد.

اما رفسنجانی برای برتری پیدا کردن نسبت به تندرو ها باید از مقام خود حد اکثر استفاده را بکند. مجلس هشتاد و شش نفره خبرگان با وجود قدرتی که قانون اساسی در اختیارش گذاشته است، تا به امروژ هرگز فعالیت های رهبر را کنترل نکرده است. از این پس شاید این کار را شروع کند. رفسنجانی گفت:« خبرگان اگر بخواهد وارد میدان فعال‌تر در امور کشور شود میدان شرعی و قانونی در اختیار دارد». از این پس بر اعمال و رفتار خامنه ای نظارت می شود.

منبع: ایل جورناله 5 سپتامبر