بحران در پیشانی امنیت ملی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ترور امام جمعه اهل سنت در سیستان و بلوچستان

هنوز آتش ربودن مرزبانان ایرانی در مرز پاکستان خاموش نشده که خبر سوء قصد به جان امام جمعه یکی از شهرهای استان و سیستان و بلوچستان منتشر شده تا بدین ترتیب این استان همچنان نا‌آرامترین منطقه ایران در چند روز گذشته باشد؛ آن هم همزمان با بیست و یکمین همایش ائمه جمعه سیستان و بلوچستان که با حضور رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در زاهدان در حال برگزاری است. همه این اتفاقات در حالی رخ داده که حسن روحانی گفته این استان “پیشانی امنیت ملی ایران” است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، شب ۲۶ بهمن ماه، عبدالمجید جهانگیری، امام جمعه موقت شهر بزمان، در جنوب استان سیستان و بلوچستان، مورد سوء‌قصد مسلحانه قرار گرفت اما از آن جان سالم به در برد.

این سوء قصد در برابر منزل مسکونی امام جمعه موقت بزمان رخ داده و در نتیجه آن چند گلوله به در، پنجره و دیوارهای خانه آقای جهانگیری اصابت کرده است.

 محمود سرحدی، معاون سیاسی فرماندار ایرانشهر ابتدا ضمن تائید این خبر از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد اما روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با ایرنا گفته است عاملان سوء قصد به امام جمعه شناسایی شده‌اند.

سرهنگ علی ملکی آهنگران گفته است: “شواهد و قرائن حاکیست این سوء قصد از سوی یکی از طوایف منطقه جنوب سیستان و بلوچستان با انگیزه خاص صورت گرفته است.”

ایرنا به نقل از “منابع آگاه و معتمد محلی بزمان” این را هم اضافه کرده که “چندی پیش در درگیری دو طایفه در این شهر یک نفر از طرفین به ضرب گلوله کشته شد و از آنجا که امام جمعه موقت بزمان برای احیای حق خانواده و اولیای دم مقتول و دستگیری قاتلان پیگیری‌های را انجام داده بود، طایفه قاتل شب گذشته به انگیزه انتقام گیری وارد عمل شدند.”

 بزمان بخشی است به مرکزیت شهری به همین نام که در ۱۰۰ کیلومتری شهرستان ایرانشهر و در ۴۳۰ کیلومتری جنوب استان زاهدان واقع شده است.

عبدالمجید جهانگیری، آنطور که ایرنا نوشته، چند ماه پیش و پس از انتصابˈعیسی بزمانی، امام جمعه بزمان به عنوان مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، به امامت جمعه این شهرستان منصوب شد.

 

ترور امام جمعه‌های اهل سنت

این چندمین بار طی سالهای گذشته است که امامان جمعه اهل سنت، به ویژه در استان سیستان و بلوچستان مورد سوء قصد قرار می‌گیرند.

مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان هم روز ۲۹ دی ماه سال ۹۱ توسط افراد مسلح نا‌شناس ترور شد. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی مولوی مصطفی جنگی‌زهی، پیش از آن از یک سوءقصد مسلحانه جان سالم به در برده بود.

منابع خبری اهل سنت همچنین در بهمن ماه سال گذشته از ترور مولوی عبدالله براهویی امام جمعه یکی از مساجد زاهدان توسط افراد نا‌شناس مسلح خبر دادند.

مولوی عبدالله براهویی، امام جمعه یک مسجد اهل سنت در خیابان بدر زاهدان، به نوشته سایت سنی آنلاین در مکاتب زاهدان نیز “به تعلیم قرآن و آموزش احکام دینی به فرزندان مسلمان” مشغول بوده است.

هر چند تا کنون کسی مسئولیت این ترور‌ها را به عهده نگرفته اما یک گروه اسلامگرا که خود را “جبهه همبستگی ملی اهل سنت ایران” معرفی کرده‌ بود، در وبلاگ خود جمهوری اسلامی را مسئول ترور مولوی براهویی دانسته و اعلام کرده این اقدام نشانگر “تحمل نکردن بیداری اهل سنت” است.

در خصوص ترور مولوی جنگی هم گمانه‌ها و پرونده‌های مختلفی وجود دارد و افراد متعددی در این ارتباط دستگیر شده‌اند. از جمله مولوی فتحی نقشبندی که اخیرا از سوی دادگاه انقلاب زاهدان به همراه فرزند ‌و ۴ تن دیگر از همراهانش محکوم شده‌اند.

خانواده مولوی نقشبندی این اتهامات را رد می‌کنند.

در سالهای اخیر علاوه بر سیستان و بلوچستان چندین امام جمعه اهل سنت در سایر استان‌های سنی‌نشین ایران ترور شده و مورد سوء قصد قرار گرفته‌اند.

ماموستا برهان عالی، امام جمعه موقت سنندج، امام جمعه مسجد قبای شهرک بهاران، عضو شورای افتا و عضو مرکز روحانیت در بامداد روز ۲۲ شهریور ۱۳۸۸ به ضرب گلوله افراد نا‌شناس کشته شد.

در‌‌‌‌ همان سال ماموستا محمد شیخ‌الاسلام، نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری که از جمله هدف‌های اصلی زنجیره ترور‌ها و سوءقصدهای کردستان در سال ۱۳۸۸ بود، در روز ۲۷ شهریور، هنگام خروج از منزل هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

مقامات دستگاه قضایی در طول این چندسال سلفی‌ها را به عنوان یکی از مظنونین اصلی حوادث تروریستی کردستان معرفی کرده‌، اما تا کنون به صورت مشخص نگفته‌اند آن‌ها در کدام یک از حوادث نقش تعیین کننده داشته‌اند.

شماری از افراد منتسب به سلفی ها طی سالهای گذشته به اتهام دست داشتن در این ترورها اعدام شده‌ و شمار دیگری نیز در آستانه اجرای مجازات خود هستند.

 

روحانی: برقراری امنیت شرط توسعه استان

سوء قصد به جان امام جمعه بزمان در حالی صورت گرفته که استان سیستان و بلوچستان به دنبال گروگان گیری پنج نظامی از جمله چهار سرباز و گروهبان، در شرایط ملتهبی قرار گرفته است.

در واکنش به این رویداد‌ها، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در دیدار مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه “برقراری امنیت کامل در استان سیستان و بلوچستان شرط لازم توسعه این استان” است، گفته: “همه مردم، قبایل و طوایف خوب و وطن دوست استان باید با در نظر گرفتن این مهم که امنیت، بستر توسعه است، دولت را در برقراری امنیت کامل و توسعه استان یاری کنند.”

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، روحانی صبح روز دوشنبه استان سیستان و بلوچستان را به لحاظ استراتژیک “مهم” توصیف کرده و گفته است: “این استان به تعبیری پیشانی امنیت ملّی ایران است چرا که تماس ایران با آب‌های آزاد از این استان آغاز می‌شود.”

تاکید بر اهمیت سوق الجیشی استان سیستان و بلوچستان و ضرورت توسعه این استان از سوی رئیس دولت در حالیست که این استان به لحاظ بسیاری از شاخص‌های عمومی زندگی در پایین‌ترین سطح در میان سایر استانهای کشور قرار دارد.

به گزارش مرکز آمار ایران، سیستان و بلوچستان در بهار سال جاری با ۷/۲۹ درصد کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را تجربه کرده و در سال جاری با ۲۴. ۷ درصد پایین‌ترین نسبت اشتغال را داشته است.

 در دی ماه امسال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرده بود که “با توجه به شرایط خاص منطقه و پراکندگی زیاد بین شهر‌ها و روستا‌ها، استان سیستان و بلوچستان سه برابر میانگین کشوری مرگ و میر مادران را دارد.”

علاوه بر این موارد، سیستان و بلوچستان جزو استان‌های ناآرام کشور است و به لحاظ آمار اعدام‌های سیاسی و کیفری نیز در میان استانهایی قرار دارد که بیشترین اعدام‌ها در آنجا صورت می‌گیرد.