رونق مجدد بازار خودرو در ایران

نویسنده
اکو

» نگاه اکو به استراتژی های پژو

ماکسیم آمیو

تولید خودروهای پژو ازطریق شریک محلی آن، ایران خودرو، به میزان ۵۶ درصد افزایش یافته، ولی مسایل مالی موانعی را در تولید پژو به وجود آورده است.

بدون اینکه بخواهیم این مسأله را در بوق و کرنا کنیم، بازار اتومبیل ایران که برای پژو و رنو یک بازار استراتژیک محسوب می شود، مجدداً درحال رشد است. براساس داده های به دست آمده، تولید این خودروها بین ماه های ژانویه و ژوئن به میزان ۲۶ درصد، یعنی ۴۶۴ هزار خودرو، افزایش داشته. از ماه مارس تا ژوئن، شاهد یک افزایش ۵۱ درصدی بودیم. فروش نیز به میزان ۱۸ درصد، یعنی ۲۸۸ هزار خودرو، افزایش نشان می دهد. براساس آمار به دست آمده از شرکت “کورام”، فروش خودرو در بازار ایران در سال ۲۰۱۴ به ۸۰۰ هزار خودرو خواهد رسید که این رقم در سال ۲۰۱۳ رقم ۶۰۰ هزار خودرو را نشان می دهد. در میان مارک هایی که بیشترین استفاده را از این رشد کرده اند، می توان از پژو نام برد. تولیدات پژو به کمک شریک محلی اش، ایران خودرو، طی شش ماه به تعداد ۱۴۸ هزار خودرو رسیده که از این حیث، ۵۶ درصد رشد داشته است. فروش این شرکت نیز به میزان ۴۲ درصد، یعنی ۷۸ هزار و ۵۰۰ خودرو، پیشرفت کرده. ازسوی دیگر، رنو از ابتدای سال جاری ۲۰ هزار خودرو تولید نموده و ۱۰ هزار خودرو به فروش رسانده.

 

تحریم های کاهش یافته

ازسرگیری فعالیت ها در ایران پس از توافق مقدماتی ۱۶ نوامبر ۲۰۱۳ بین ایران و گروه شش کشور آغاز شد. براساس این توافق، بخشی از تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه جمهوری اسلامی ملغی گردید. این توافق که از ابتدای سال جاری به مدت شش ماه منعقد شده بود، برای چهار ماه دیگر، یعنی تا نوامبر ۲۰۱۴، تمدید شد. و این باعث شد تا یک فضای رشد برای سازندگان اتومبیل ایجاد شود. ایران در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به عنوان دومین بازار پژو پس از فرانسه قرار گرفت. درواقع بازار ایران بازاری است که مدل های قدیمی در آن به خوبی به فروش می رود؛ به عنوان مثال پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶. تحریم های آمریکا و حضور جنرال موتورز در پایتخت ایران از سال ۲۰۱۲ باعث شد تا این فعالیت پرسود محکوم به توقف شود. رنو نیز به همین سرنوشت دچار شد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰ هزار اتومبیل در ایران فروخت.

فعالیت کنونی پژو الزاماً به درآمدزایی منجر نخواهد شد. تولید ۴۰۵ و ۲۰۶ به شکلی گسترده توسط ایران خودرو انجام می شود و نیازی به واردات قطعات [موتور، چرخ دنده، شاسی،…] ندارد. ولی مشخص نیست آیا پژو کمیسیونی برای این فروش ها دریافت می کند یا خیر.

این دو مارک فرانسوی همچنان به دنبال شرکای مالی هستند. تیه ری کوویل، پژوهشگر، دراین خصوص می گوید: “تا زمانی که لغو تحریم ها در قالب یک توافق مقدماتی قابل اجراست، امکان صادرات قطعات جدید برای تولید مدل های جدید تقریباً غیرممکن است، چرا که ریسک زیادی برای بانک ها به همراه دارد. به علاوه، آمریکا فشار زیادی در این زمینه اعمال می کند. تنها شرکت هایی که روابط بسیار کمی با ایالات متحده دارند، در این زمینه وارد عمل می شوند.” از نظر برخی کارشناسان، ورود شرکت چینی “دانگ فنگ” به ایران می تواند شرایط را تغییر دهد، چرا که روابط خوبی میان ایران و چین وجود دارد. این درحالی است که فروش اتومبیل های چینی مانند “لیفان” و “جی ای سی” در ایران بین ماه های ژانویه و آوریل به میزان ۲۸۸ درصد رشد نشان می دهد؛ یعنی معادل ۱۱ هزار و ۱۸۸ خودرو.

پس از سفر ماکسیم پیکا، رییس پژو، در بهار سال جاری، نوبت به ژان-کریستف کِمار، رییس جدید بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت پژو رسید که در تاریخ ۱۴ ژوئیه به تهران سفر کرد. به گزارش شبکه خبری ایرانی “پرس تی وی”، هاشم یکه زارع، رییس شرکت ایران خودرو، در اواخر ماه ژوئیه تأیید کرد که توافق درخصوص تولید چندین مدل جدید خودرو در ایران انجام شده است: پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۰۸ و دو مدل رنو.

منبع: اکو، ۲۶ سپتامبر