خیال خام حذف هاشمی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» واکنش به طرح نام مصباح برای ریاست خبرگان

در شرایطی که تعدادی از نزدیکان محمد تقی مصباح یزدی از او به عنوان “یکی از بهترین گزینه ها” برای ریاست بر مجلس خبرگان رهبری نام می برند، رئیس دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی در این مجلس اعلام کرد: “ آیت الله هاشمی رفسنجانی مصمم هستند که در انتخابات ریاست این دوره مجلس خبرگان شرکت نمایند.”

همزمان سایت شخصی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری نیز با انتشار مطلبی، کنار گذاشتن هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان را یک “خیال خام” خواند.

به نوشته این سایت، اکنون “به یمن بی‌باکی اسلام مکتب ایران در زیر سوال بردن تاریخ نظام بهترین مجال و فرصت برای ایشان به عمل آمده که با شانتاژ خبری آیت‌الله هاشمی را از راس مجلس خبرگان رهبری –به خیال خام خود- دور کرده و مقدسه‌ای فراهم کنند تا شاید روزی متصلان به ولایت بالاتر بتوانند شبهاتی را که سال ۸۲ کیهان زمزمه کرد را از تریبون مجلس خبرگان رهبری فریاد کنند. تا کام دل بغض ۶۸ و کیهان و اسلام مکتب ایران را یک جا حاصل کنند.”

سایت هاشمی رفسنجانی در عین حال تاکید کرده که به یقین بر ایشان ثابت شده که این “کام دل” تا “هاشمی رئیس خبرگان است وصل نخواهد بخشید.”

اگرچه در این مطلب از شخص معینی نام برده نشده اما با توجه به اشاره به واژه “مکتب ایران” به نظر می آید منظور آن، اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر مورد حمایت محمود احمدی نژاد باشد.

انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری قرار است 17 اسفند برگزار شود و ترکیبی که ریاست مجلسی را برعهده می گیرند که توانایی انتخاب و عزل رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، در ماه های گذشته به محلی برای نزاع حامیان و مخالفان هاشمی رفسنجانی بدل شده است.

حامیان دولت و مخالفان ادامه ریاست هاشمی بر این مجلس معتقدند که مواضع و عملکرد رئیس مجلس خبرگان در دوران پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با “فتنه” همراهی داشته و به همین علت او دیگر شایستگی ریاست بر این مجلس را ندارد.

 

مهدوی کنی؛ کاندیدا یا شانتاژ خبری

در ماه های اخیر، بیشتر نام محمدرضا مهدوی کنی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و از بانفوذترین روحانیون در نظام سیاسی جمهوری اسلامی به عنوان جانشین هاشمی رفسنجانی مطرح بوده اما گزارش ها از عدم قبول این مسئله از سوی مهدوی کنی حکایت می کند.

مهدوی کنی سابقه بیش از 40 سال دوستی و همکاری با هاشمی رفسنجانی را دارد و سال گذشته در اوج حملات حامیان دولت به او، با محکوم کردن تخریب ها علیه هاشمی گفته بود که او و دوستانش هنوز “پشت سر آقای هاشمی نماز می خوانند.”

چندی پیش اتحادیه‌ جامعه اسلامی دانشجویان (از تشکل های دانشجویی نزدیک به آیت الله خامنه ای) با صدور بیانیه‌ای خواسته بود آیت‌الله مهدوی کنی ریاست مجلس خبرگان را بر عهده بگیرد و در انتخابات پیش روی هیات رییسه این مجلس کاندیدا شود، اما حجت‌الاسلام میرلوحی، داماد مهدوی کنی و رئیس دفتر او در واکنش به این خبر و اینکه آیا وی تمایلی برای این امر دارد؟ گفت: ‌”من چیزی در این ارتباط از ایشان نشنیده‌ام.”

همچنین احمد سالک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، سخنگوی تشکلی که مهدوی کنی دبیرکلی آن را بر عهده دارد، در پاسخ به این سئوال که آیا در جلسات اخیر این تشکل بحثی در مورد کاندیداتوری آیت‌الله مهدوی کنی در هیات رئیسه مجلس خبرگان مطرح شده است؟ گفت: “‌در این ارتباط هنوز صحبتی نشده و بحثی نبوده است. باید منتظر جلسات بعدی جامعه روحانیت بود که آیا در این مورد صحبتی می‌شود یا نه.”

احتمال ریاست آیت‌الله مهدوی کنی بر مجلس خبرگان پس از درگذشت آیت‌الله علی مشکینی، رییس قبلی این مجلس، و کاندیداتوری مهدوی کنی در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان در حوزه‌ انتخابیه تهران نیز از سوی برخی مطرح شد، اما او در آن زمان نیز برای هیات رییسه کاندیدا نشد و از بین دو کاندیدای موجود، هاشمی‌رفسنجانی با پیروزی بر محمد یزدی، ریاست مجلس خبرگان را بر عهده گرفت.

اینک سایت هاشمی رفسنجانی بدون نام بردن از مهدوی کنی، مطرح شدن نام او برای ریاست بر این مجلس را “خبر دروغ” و “شانتاژ خبری” عنوان کرده است.

در حال حاضر که حدود دو هفته تا زمان برگزاری اجلاس مجلس خبرگان ـ اجلاسی که قرار است انتخابات هیات رییسه این مجلس در آن برگزار شود ـ باقی است، سیداحمد خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس خبرگان در پاسخ به سئوالی درباره رییس آینده این مجلس گفته است که: “باید منتظر برگزاری جلسه خبرگان رهبری بود و تا جلسه‌ای تشکیل نشود، چیزی در این ارتباط مشخص نخواهد بود.”

 

“مدافع فتنه، ناتوان از تشخیص”

این در حالی است که فشار سیاسی و رسانه ای جریان حامی دولت احمدی نژاد و تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی برای کنار گذاردن هاشمی رفسنجانی همچنان با قدرت ادامه دارد.

محمدحسین صفارهرندی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور کنونی فرمانده کل سپاه در جریان یک سخنرانی که اخیرا در شیراز داشته است، پیش‌بینی کرد که “آقای هاشمی مرحله به مرحله از دور مسوولیت‌های که داشته خارج می‏شود و در انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان هم شاهد خواهیم بود که هاشمی حذف خواهد شد.”

دیروز هم حمید رسایی از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس با پیش بینی اینکه «رای نمایندگان خبرگان رهبری این‌بار متفاوت از دفعات قبل خواهد بود» گفت: “مردم در نهم دی‌ماه و ۲۲ بهمن به نوعی موضع و ناراحتی‌شان را از مواضع هاشمی رفسنجانی نشان دادند؛ زیرا وی مدافع جریان فتنه بود. مطمئنا مجلس خبرگان رهبری نیز به آرای مردم توجه خواهد کرد چرا که این مجلس متشکل از نمایندگان بابصیرت است.”

به گفته او مجلس خبرگان رهبری “نباید خارج از اراده مردم تصمیم بگیرد.”

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم گفته است که: “هاشمی رفسنجانی قادر به تشخیص منافع ملی و پاسداری از آن نیست لذا نمی‌تواند در مسئولیت‌هایی که ضامن حفاظت از منافع ملی است، حضور داشته باشد.”

رئیس مجلس خبرگان رهبری تا امروز شخصا در ارتباط با مباحث مطرح شده در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

از سوی دیگر برخی چهره های نزدیک به مصباح یزدی از او به عنوان یکی از گزینه های ریاست بر این مجلس نام می برند.

حجت‌الاسلام روانبخش از شاگردان مصباح یزدی و دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن، در این ارتباط به ایسنا گفته است: “از طرف ایشان در این ارتباط صحبتی نشده و اعلام آمادگی نکرده‌اند. به نظر من ایشان جزو بهترین گزینه‌ها در این زمینه هستند و مشی ایشان این نیست که خودشان کاندیدا شوند، ولی اگر اعضای خبرگان در این ارتباط به جمع بندی برسند، ممکن است تصمیمی بگیرند.”

از محمد یزدی که در انتخابات اخیر ریاست مجلس خبرگان در رقابت با هاشمی رفسنجانی شکست خورد هم به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای مطرح برای ریاست آن نام می برند. یزدی در سال های گذشته از منتقدان صریح اللهجه هاشمی بوده است.

تمام این گمانه زنی ها در شرایطی مطرح می شوند که رئیس دفتر ریاست مجلس خبرگان از “مصمم” بودن هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات آینده هیات رئیسه این مجلس خبر می دهد.

به گفته نوری شاهرودی، “روحیه با نشاط و شاداب و انقلابی” هاشمی با اتکا به آراء بی‌سابقه یک میلیون و هفتصدهزار نفری مردم در مجلس خبرگان و “دلسوزی صادقانه برای نظام” باعث شده که “انتقادهای کور و مغرضانه تازه به دوران رسیده‌ها همانند کوبیدن اب در هاون شود.”

او همچنین ابراز اطمینان کرده که “جنگ روانی و تخریب‌های دوره‌ای و جریان سازی و تهمت‌ها و اکاذیب” در اندیشه و افکار فقهای مجلس خبرگان رهبری هم نه تنها تا بحال هیچ اثری نداشته، بلکه به “اذعان برخی از آنان “این حجم خبرهای منفی و تخریب قطعا “اثری معکوس” خواهد شد.

نوری شاهرودی تاکید کرده که حضور هاشمی در این دوره از انتخابات ریاست مجلس خبرگان “قطعی” است و “فقهای محترم مجلس خبرگان به این نکته توجه خواهند داشت.”

 

حمله به خانواده هاشمی با “شوکر”

در همین حال و در تحولی جداگانه، روزنامه محافظه کار جمهوری اسلامی از “اهانت به اعضای خانواده” هاشمی رفسنجانی و ضرب و شتم آنها با “شوکر” در حرم حضرت عبدالعظیم در جنوب تهران خبر داد.

این روزنامه با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان، حمله کنندگان به خانواده هاشمی را “عناصر خودسر” معرفی کرد.

به نوشته جمهوری اسلامی، درحالی که دو تن از فرزندان و تعدادی از اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی برای برگزاری مراسم درگذشت یکی از بستگان خود در حرم حضرت عبدالعظیم حضور یافته بودند، پس از گذشت حدود 2 ساعت از آغاز مراسم و قرائت قرآن، دو نفر از نیروهای لباس شخصی هنگام خروج خانواده آیت‌الله هاشمی با “منافق” خطاب کردن آنها به یکی از دختران ایشان حمله کردند که با نزدیک شدن لباس شخصی‌ها به وی، برادرزاده و خواهرزاده وی که او را همراهی می‌کردند درحالی که قصد داشتند مانع شوند، حمله کنندگان با شوکر آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این روزنامه افزوده که محسن هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که وی نیز جهت شرکت در مراسم ختم در حرم حضرت عبدالعظیم حضور داشت از لباس شخصی‌ها خواست نسبت به خانواده وی ایجاد مزاحمت نکنند که افراد مذکور با شعار مرگ بر هاشمی به فحاشی به وی مبادرت کرده و قصد درگیری با محسن هاشمی را داشتند که مردم حاضر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی که در طول مراسم با تسلیت گویی و تکریم به خانواده آیت‌الله هاشمی احترام گذاشته بودند مانع درگیری شده و ضمن اظهار نگرانی از خطرناک بودن عناصر لباس شخصی‌ها و اعلام قصد قبلی آنها برای ایجاد درگیری و اغتشاش، از خانواده آیت‌الله هاشمی با اصرار خواستند که نسبت به توهین این افراد بی‌تفاوت بوده و از محل حضور آنها فاصله بگیرند.

فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی هم روز اول اسفند برای چندمین بار پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود.