بازداشت کارگران؛ حمله امنیتی‌ها به خانه‌های دانشجویان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» موج جدیدی از دستگیری فعالان مدنی

محمود صالحی، فعال کارگری که به اتهاماتی نظیر تبیلغ علیه نظام به ۹ سال زندان محکوم شده در مصاحبه با روز می‌گوید به دلیل ابتلا به بیماری، نیاز به چهار ساعت مداوای هفتگی در بیمارستان دارد و در حکم سنگینی که برای وی صادر شده گذشته و فعالیت‌هایش لحاظ شده است.

صدور حکم علیه این این فعال کارگری تنها چند روز پس از مرگ بحث‌برانگیز شاهرخ زمانی، دیگر فعال کارگری در زندان صورت گرفت است. در ادامه برخوردها با فعالان در حوزه‌های مختلف، تعداذی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران، یک فعال کارگری و همچنین تعدادی فعال سیاسی بازداشت شده‌اند.

 

محمود صالحی: فعالیت‌های من علنی است

 کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و کمیته دفاع از فعالین کارگری اعلام کرده‌اند که محمود صالحی، فعال کارگری در کردستان، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی سنندج ‌به اتهام‌های امنیتی به ۹ سال زندان محکوم شده است.

آقای صالحی که از فعالان این دو تشکل کارگری است با تائید خبر به روز می‌گوید:‌ “در روزهای ۱۵ و ۲۹ مردادماه در شعبه اول دادگاه انقلاب سندج محاکمه شدم. بعد از محاکمه، روز ۲۵ شهریورماه به دادگاه انقلاب سنندج احضار شدم و همانجا حکم ۹ سال زندان را به من ابلاغ کردند. دو اتهام مطرح شده است. یکی تبلیغ علیه نظام که یک سال و نیم حبس برای آن در نظر گرفته شده و دیگری عضویت در جمعیت‌های معارض کشور که ۷ سال و نیم مجازات برای آن در نظر گرفته‌اند.”

این فعال کارگری می‌گوید: “همه فعالیت‌های من عنلی است. اگر علنی نبود، مجازات آن محارب بود. با توجه به علنی بودن این فعالیت‌ها، اتهام از رده محارب خارج و تبدیل به این حکم سنگین شده است.”

آقای صالحی در اردیبهشت‌ماه گذشته در آستانه روز جهانی کارگر بازداشت و بعد از به علت وخامت حال جسمانی، پیش از مهلت بازداشت موقت از زندان آزاد شد. بازداشت این فعال کارگری که همزمان با بود با بازداشت تعدادی از فعالان کارگری با اعتراض برخی از نهادهای جهانی مدافع حقوقق کارگران روبرو شد.

محمود صالحی به بیماری کلیوی ابتلا دارد. او پس از زندان گفت که کلیه هایش را از دست داده است. او می‌گوید در حاضر هر هفته به چهار ساعت دیالیز در بیمارستان سقز نیاز دارد.

حکم ۹ سال زندان برای این فعال کارگری قطعی نیست و وی تا ۱۵ مهرماه فرصت دارد به این حکم اعتراض کند.

 

 بازداشت فعالان کارگری

همزمان با صدور این حکم، علی نجاتی از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در تهران بازداشت شد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مأموران اداره اطلاعات با در دست داشتن حکم دادستانی، پس از مراجعه به خانه علی نجاتی، ضمن تفتیش منزل و توقیف بعضی از وسایل مانند کیس کامپیوتر، او را با خود برده‌اند.

این بازداشت در پی مرگ جنجال برانگیز شاهرخ زمانی در زندان رخ داد. آقای زمانی روز یکشنبه، ۲۳ شهریورماه به علت آنچه “سکته مغزی” در زندان رجایی شهر کرج خوانده شده درگذشت. او پیش از بازداشت عضو هیئت مدیره کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری و عضو هیئت بازگشایی سندیکای کارگران ساختمان و نقاشان بود.

در مراسم خاکسپاری شاهرخ زمانی در تبریز چند تشکل‌ کارگری، از جمله سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در بیانیه ای مشترک مسئولیت مرگ این فعال کارگری با بر عهده مقامات حکومتی ایران گذاشتند. محمود صالحی نیز در مصاحبه با روز می‌گوید شاهرخ زمانی در زندان “کشته” شده و اعتراضات به مرگ او راه به جایی نمی‌برد.

درگذشت شاهرخ زمانی با واکنش‌های گسترده نهادهای مدافع حقوق بشر و تشکل‌های مدافع حقوق کارگران شده است. از جمله سازمان عفو بین‌الملل و کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری خواستار انجام تحقیقات دلایل مرگ شاهرخ زمانی شده‌اند.

در ادامه برخورد با فعالان کارگری، هرانا اخیرا گزارش کرده که محمدرضا کریمی، فعال کارگری شاغل در اداره بنادر بندر لنگه دو هفته پیش بازداشت شده است.

 

بازداشت دانشجویان در تهران و کرج

در روزهای گذشته همچنین گزارش شده که نیروهای امنیتی به دو منزل دانشجویی در تهران و کرج حمله کرده و تعدادی از دانشجویان را بازداشت کرده‌اند.

سیامک ملامحمدی، حسین جندقیان، کیانا کریم‌پور، سپهرداد صاحبان، مهربان کشاورزی و … از جمله دانشجویان دانشگاه‌های خواجه‌نصیر، علامه طباطبایی و دانشگاه تهران هستند در هفته گذشته بازداشت شده‌اند.

گفته می‌شود این افراد به زندان اوین منتقل شده‌اند اما با وجود پیگری‌های مدام خانواده وضعیت و محل دقیق نگهداری آنها کمامان نا مشخص است.

همچنین گزارش شده که ماموران پیش از حمله به دسکم یکی از این منازل، اقدام به شکتن قفل و پنجره خانه کرده‌اند.

مقامات حکومتی در مورد بازداشت این دانشجویان اظهار نظر نکرده و مشخص نیست آنها به چه دلایل و با چه اتهاماتی بازداشت شده اند.

 

پرونده‌سازی جدید برای رسول بداقی؛ ۳ سال حبس دیگر

برخوردهای هفته گذشته محدود به فعالان کارگری و دانشجویان نبود. بعد از موج بازداشت فعالان معلمان که عمدتا از اعضای کانون صنفی معلمان ایران/تهران هستند، رسول بداقی، معلم زندانی که به تازگی شش سال از حبس خود را سپری کرده بود، با پرونده‌سازی جدید درون زندان، به سه سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده است.

از اسفندماه گذشته که اعتراضات معلمان در ایران فراگیر شد، شماری از فعالان فرهنگی و صنفی در تهران و شهرستانها بازداشت شده‌اند. تنها در ماه گذشته محمدرضا نیک‌نژاد، مهدی بهلولی و محمود بهشتی لنگرودی از اعضای این کانون بازداشت شده‌اند. اسماعیل عبدی، دبیر کل این سازمان و ‌علی اکبر باغانی و رسول بداقی دیگر اعضای زندانی این کانون صنفی هستند به اتهام‌های امنیتی بازداشت شده و در زندان به سر می‌برند.

هفته گذشته علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که وضعیت فعالان بازداشتی فرهنگی را پیگیری می‌کند. او که از معلمان بازداشتی به عنوان “همکاران” یاد کرد بود، نسبت به آزادی آنها “همزمان با بازگشایی مدارس” ابراز امیدواری کرد.

در هفته گذشته علاوه بر فعالان صنفی و دانشجویی تعدادی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای هم بازداشت شدند. وبسایت “ملی مذهبی” از بازداشت شاپور رشنو، از فعالان این گروه سیاسی در اندیمشک خبر داد. این سایت نوشته دست‌کم ۱۰ فعال مدنی دیگر هم در اندیمشک بازداشت شده اما تعدادی از آنها به فاصله کوتاهی آزاد شده‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در بیانیه ای بازداشت دو وب‌نگار در روزهای اخیر در ایران را محکوم کرده است. این سازمان می‌گوید آرش زاد، سردبیر سایت وبلاگینا و محسن صادقی‌نیا، نویسنده وبلاگ چشمان باز، در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند.