قارچ هایی که برای انتخابات شوراها روییده اند

نویسنده

vezarat_keshvarb.jpg

مریم کاشانی

“ائتلاف”ها، “جمعیت”ها، “حامیان”…اسامی متعدد جریاناتی هستند که قرار است انتخابات شوراهای شهر و روستا را به نفع”تفکر دولت” پیش ببرند. تنها مسئله این است: “بعد از انتخابات چه کسی قرار است این همه دسته و گروه یک تا چند نفره را جمع کند؟”

خانم مریم بهروزی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: “در حال حاضر سه گروه اصول‌گرا داریم. جبهه‌ پیروان خط امام و رهبری، حامیان دولت و حامیان قالیباف” اما بلافاصله افزوده: “بقیه‌ گروه‌ها و ائتلاف‌ها زیرمجموعه‌ آنها قرار می‌گیرند.”

اسامی برخی از این “گروه ها و ائتلاف ها” را که “زیر مجموعه” قرار می گیرند، مرور می کنیم: ائتلاف اصولگرایان، ائتلاف آبادگران، جمعیت آبادگران جوان، جبهه پیروان خط امام و رهبری، شورای معتمدین اصولگرایان، ستاد رایحه‌ خوش خدمت، جمعیت ایثارگران، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، جمعیت خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی، اصناف و بازاریان پیرو ولایت، جبهه اصول‌گرایی و کارآمدی، خبرگان و کارآمدی، اصولگرایان اصلاح‌طلب، آبادگران جهادی، جمعیت نیک‌اندیشان ایران اسلامی، حزب سبز ایران اسلامی، جبهه نسل سوم، جهادگران انقلاب اسلامی…. کار به جایی رسیده که برغم “قسم قرآن” خانم بهروزی، به محمود احمدی نژاد مبنی بر اینکه” به حامیانش تاکید کند با دیگر گروه‌های اصول‌گرا وحدت کنند” در مجموعه زیر دست رئیس دولت نیز گروه های مختلف “حامی دولت” سامان داده شده اند: ستاد” یاران احمدی نژاد” با نام “پیروان ولایت و جمعیت خدمتگزاران “که سرکردگیش با احمد خورشیدی، پدرهمسر دختر احمدی نژاد است.” ستاد مردمی حامیان دولت”، که رتق و فتق امورش بر عهده مهرداد بذرپاش، مشاور نزدیک رئیس جمهور است. ستاد “امام اول و دوم انقلاب” که تحت هدایت رضا خواه، دیگر یاور نزدیک رئیس جمهور است.

هر کدام از این ستادها هم بند و بساط خود و اختلافات خود را دارند، بگونه ای که قرار شده “فعالیت‌های انتخاباتی ستاد حامیان دولت در انتخابات شوراها تحت نظارت و اشراف صادق محصولی، مشاور ارشد احمدی نژاد صورت می‌پذیرد”. همان سردار میلیاردری که قرار بود وزارت نفت را سامان دهد. او حالا “برای پیش بردن اهداف ستاد حامیان دولت و کسب پیروزی در انتخابات شوراها” چند وظیفه برعهده گرفته که مهم ترین آنها عبارت است از: “ایجاد انسجام در سه طیف همسو با دولت در انتخابات شوراها”. همان سه تایی که در بالا بدان اشاره رفت. ظاهرا آقای محصولی هنوز به نتیجه ای نرسیده و شاید به همین علت برای انجام دیگر کارهای زمین مانده دولت، عازم سفر خارج است.

محمدعلی رامین، گرداننده یکی از زیر مجموعه های آقای بذرپاش است و با نام پر طمطراق “دبیر کمیته‌ سیاسی ستاد رایحه‌ خوش خدمت”.همان ستادی که رایحه اش از باغی در پونک به مشام ها رسید. باغی که بیرون آن ماشین هایی با نمره دولتی پارک شده بود. اما آقای رامین فقط یکی از این “زیر مجموعه”هاست: “ائتلاف یاران احمدی‌‏نژاد با حضور 33 گروه و حزب سیاسی به زودی اعلام موجودیت می‌‏کند”. البته این “یاران” موجود هستند، فقط منتظر هزینه “قند و چای” مانده اند: “حسین رضاخواه، از اعضای ائتلاف یاران احمدی‌‏نژاد در گفت‌‏وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در ائتلاف ما کسانی قرار دارند که از حامیان احمدی‌‏نژاد هستند و در گذشته در ستادهای ایشان فعالیت می‌‏کردند”.

اما تا این “یاران” بجنبند، اصولگرایان کارآمد از راه رسیدند: “جبهه اصول‌گرایی و کارآمدی در آستانه انتخابات 24 آذر اعلام موجودیت کرد”. این “جبهه” که “از رقابت سالم و سازنده” نیز حمایت می کند، شامل تشکل های “خبرگان و کارآمدی، خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی، اصولگرایان اصلاح‌طلب، آبادگران جهادی، جمعیت نیک‌اندیشان ایران اسلامی، حزب سبز ایران اسلامی، جبهه نسل سوم و جهادگران انقلاب اسلامی” است و قرار شده نقشی” همگرا و هماهنگ”در انتخابات بازی کند.

نه، لیست خدمتگزاران به آخر نرسیده:” ائتلاف آبادگران جهادی” هم طی نشستی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران اعلام موجودیت کرد. و درست همان موقع که”ائتلاف جدید اصولگرایی با عنوان اصولگرایان عدالتخواه و با حضور نمایندگانی از مجلس و برخی از گروه‌های سیاسی اعلام موجودیت کرد”.این” اصولگرایان” نیز طبعا از”حامیان” دولت اصولگرا و عدالتخواه هستند.

سرگروه دیگر

حالا همه اینها قرار است لیست مشترکی بدهند که: “در صدر آن نام پروین احمدی نژاد خواهر رئیس جمهور به چشم می خورد.” که البته این مهم نیست، مهم این است که این حامیان دولت همزمان با جناح دیگری هم در افتاده اند که سرگروهش سردار قالیباف است. سرداری که چند سردار دیگر در لیست دارد و از همه جالب تر، یار سابق محمود احمدی نژاد را که اینک به وی پیوسته است: مهدی چمران.

مهدی چمران هم یاران و حامیان خود را دارد: “در پی انتشار لیستی با عنوان لیست ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر که روز شنبه از سوی برخی منابع خبری منتشر شد و مهدی چمران سخنگوی ائتلاف آبادگران شورای شهر تهران نیز به نوعی آن را تایید کرد، طیف‌های مختلف اصولگرا در حمایت و یا رد آن واکنش‌های متفاوتی ‌نشان دادند.”

سخنگوی جمعیت آبادگران جوان گفت: “لیستی که به عنوان لیست ائتلاف اصولگرایان منتشر شد مورد تایید چمران است” و شاه‌ویسی، رییس ستاد انتخاباتی آبادگران جوان گفت: “با توجه به اینکه ما نقش محوری آقای چمران را پذیرفته‌ایم هر لیستی که از سوی وی اعلام شود مورد تایید ما خواهد بود.” آقای رامین البته این لیست را” ناشناخته” خواند و گفت:“مورد تایید ما نیست” محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هم در مورد لیست ائتلاف اصولگرایان گفت: “لیست منتشر شده تحت عنوان «ائتلاف بزرگ اصولگرایان»، لیست جامع اصولگرایان نیست. تاکنون لیست های متفاوتی از سوی اصولگرایان منتشر شده است اما تمام تلاش ما این است که لیست مشترکی منتشر شود، با این حال اگر این لیست تهیه نشود، مابقی لیست ها هم متعلق به اصولگرایان هستند…”

از آن طرف هم یاران سردار به پا خاسته اند که “ائتلاف اصول‌گرایان اصلاح‌طلب” ـ لابد برای آنکه از هر دو اصطلاح چیزی باقی نماند ـ را تشکیل داده اند و سخنگوی آنها هم سردار مرتضی طلایی است. همو که گفته: “تلاش‌هایی که از سوی مهندس چمران صورت می‌گیرد، در راستای رسیدن اصول‌گرایان به یک لیست واحد است و انشاء‌الله نتیجه خواهد داد”. سردار طلایی البته آبروداری کرده و گفته: “ما حتی فکرش را هم نمی کنیم که اصولگرایان نتوانند وحدت کنند چه رسد به این که حرف های ناامیدکننده بزنیم”.

اما سردار تا امروز اشتباه می کند، تا فردا چه امریه ای برسد: “سخنگوی جامعه‌ روحانیت مبارز گفت: نرسیدن اصولگرایان به لیست واحد، نشانگر فراگیری غرور و غفلت در آن‌هاست.”

این سخنگو در ناامیدی خود تنها نبود: “دبیرکل جامعه‌ اسلامی مهندسین تصریح کرد: اگر اصولگرایان به لیست واحد نرسند که به نظر می‌رسد، نخواهند رسید، جامعه اسلامی مهندسین در این زمینه لیست مستقلی منتشر نخواهد کرد، و تنها مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کند”.

سیدمصطفی میریان، عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین نیز با بیان این مطلب که “مذاکرات شدیدی” برای رسیدن به ائتلاف وجود دارد، ولی هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده تصریح کرد:” تشکل های اصولگرا در حال بحث و مذاکره برای رسیدن به ائتلاف هستند و اگر به لیست واحد نرسند چند لیست با مشترکات 10 نفر ارائه خواهد شد”….

ائتلاف در ائتلاف

برای رسیدن به این “لیست واحد” نیز چند “ائتلاف” و “شورا”ی جدید تشکیل شده: “در همین راستا سیدکمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از آخرین رایزنیهای «هیئت پنج نفره» برای وحدت اصولگرایان در انتخابات شوراها خبر داد و ابراز امیدواری کرد که لیست واحد اصولگرایان تا چند روز آینده منتشر شود”.

محمدرضا باهنر عضو شورای” معتمدین اصول‌گرا”هم بالاخره از ارایه فهرست نهایی این شورا تا 3 روز آینده خبر داد.


او البته گفت که “گروه‌های تحت عنوان فراکسیون‌های هفت و هشت شورا بر مواضع خود پافشاری می‌کنند و این پافشاری مانع از ائتلاف شده است… دوستانی که تحت عنوان حامی رییس‌جمهور فعالیت می‌کنند نیز کمتر تفاهم می‌کنند.”

به همین دلیل خود این “معتمدین” هم لیست جداگانه ای مد نظر دارند، زیرا: “شورای معتمدین تشکیلات حقوقی تعریف شده ای نیست. و تعدادی از افراد علاقمند به بخش اصولگرای، تلاش های زیادی کردند. هر کدام از اینها ممکن است اسمی برای خود تعریف کرده باشند و بنده و ده هاهزار نفر دیگر نیز تلاش کردند.”


و از این “ده ها هزار نفر دیگر”یک دسته هم آنهایی هستند که احمد کریمی‌اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار [عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری] از آنها یاد کرده است: “در زمان انتخابات از این دست گروه‌ها با اسامی واهی زیاد پیدا می‌شوند.”

وی در گفت ‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با اشاره به تشکل تازه تاسیس “اصناف و بازاریان پیرو ولایت” افزود: “این تشکل یک گروه غیرقانونی است که باید مجوز فعالیت خود را از وزارت کشور و کمیسیون” ماده 10 احزاب دریافت کند اما ما به یاد نداریم که شخصی از اعضای این گروه‌ برای دریافت مجوز فعالیت به وزارت کشور مراجعه کرده باشد.”

کریمی با اشاره به “رشد قارچ‌گونه تشکل‌هایی اینگونه در آستانه انتخابات” گفت: “افرادی دور هم جمع شده‌اند و نام خود را اصناف و بازاریان پیرو ولایت گذاشته‌اند اما طبیعی است که هر تشکلی برای فعالیت سیاسی باید از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز دریافت کند.”

و به این جمع پراکنده بیفزاییم گروه های خلق الساعه دیگری را که زیر عنوان “اصلاح طلب” برای حذف اصلاح طلبان تعریف شده و با شناسنامه، پا به میدان گذارده اند: “جنبش مردمی اصلاحات، مجمع نیروهای خط امام و…”

راستی بعد از 24 آذر، این “ده ها هزار نفر” را چه کسی جمع خواهد کرد؟