اخبار جای شرق منتشر می‌شود

نویسنده

ghochanimbsb.jpg

محمدرضا نسب عبداللهی

روزنامه “اخبار” به سردبیری “محمد قوچانی” به زودی منتشر می‌شود. سردبیر شرق در گفت و گویی کوتاه، جزییات این خبر را اعلام کرده که در ادامه می خوانید:

آقای قوچانی از شرق چه خبر؟

پرونده شرق در دادگاه است ولی متاسفانه وقت رسیدگی برای آن تعیین نشده است. به نظرم می‌رسد اراده‌ای وجود نداشته باشد که وضعیت شرق روشن شود.

محمد قوچانی با این وضعیت نامشخص چه می کند؟

با احترام به آن چیزی که به عنوان شرق منتشر شده، بنده و برخی از همکارانم به زودی روزنامه جدیدی را به نام “اخبار” منتشر خواهیم کرد. روزنامه اخبار در گذشته منتشر می‌شده است که متاسفانه دچار یک توقیف طولانی مدت شد ولی اخیراً مجوز انتشار این روزنامه صادر شده است و فکر می‌کنم که بزودی بتوانیم روزنامه اخبار را با نگاهی به تجربه شرق اما به عنوان یک روزنامه مستقل با تعریف خاص خودش منتشر کنیم.

“اخبار” چه زمانی منتشر می شود؟

سعی‌مان بر این است که انشاء الله تا قبل از عید نوروز روزنامه را منتشر کنیم.

روزنامه اخبار هم ویژگی های شرق را خواهد داشت؟

بر این عقیده هستم که باید روزنامه‌ای را منتشر کنم که بتواند به تمام نیازهای مخاطب پاسخ دهد.بر این اساس روزنامه اخبار یک روزنامه صرفاً سیاسی نخواهد بود. روزنامه اخبار روزنامه‌ای است که به همه حوزه‌های “فرهنگ، اجتماع، سیاست، ورزش و اقتصاد” توجه خواهد داشت. همچنین شعار 5 روزنامه در یک روزنامه را با محتوای “سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی”، انشاءالله در “اخبار” پیگیری خواهیم کرد.

پس پایان سکوت قوچانی که از آن به عنوان “بزرگترین جمله معترضه” یاد کردید، نزدیک است؟

بنده به عنوان یک تعهد اخلاقی و احترام به مخاطبان روزنامه شرق، از هنگام توقیف تا به حال صبرکرده‌ام و هیچ کاری را انجام نداده‌ام. اگر دقت کرده باشید به جز یک گزارش به مخاطبان شرق و یک مقاله کوتاه در باب انتخابات که در روزنامه اعتماد ملی منتشر شد، من با هیچ رسانه دیگری همکاری نکردم و در همین جا به صراحت می‌گویم که رسانه‌های دیگری بودند که قصد داشتند شبیه “شرق” منتشر شوند. اما من به نمایندگی از تحریریه شرق و دوستانی که زندگی‌شان را در گرو شرق گذاشتند، اعلام می‌کنم که هیچ رسانه‌ای تا به حال نتوانسته جایگزین شرق باشد و نخواهد شد. خیلی روشن و صریح عرض می‌کنم همه کسانی که سعی کردند به شرق، تشبه پیدا کنند، به نظر من سعی‌شان بی‌حاصل بوده است.

من از کارنامه 3 ساله شرق دفاع می‌کنم. هر چند در جزییات انتقادهایی دارم و می‌توانم در این جزییات، مواردی را پیدا کنم که می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، مثل هر انسان دیگری که به گذشته خود نگاه می‌کند.

ما در تاریخ مطبوعات ایران، رسانه‌های دولتی بسیار خوبی داشته ایم، مثل روزنامه‌های همشهری و ایران و همچنین روزنامه‌های شبه دولتی مثل کیهان و اطلاعات. البته رسانه‌های غیردولتی بسیار خوبی هم داشتیم مثل روزنامه‌ صوراسرافیل، باختر امروز، صبح امروز و خرداد. این‌ها روزنامه‌هایی بسیار پرنفوذ بودند ولی در تمام تاریخ مطبوعات ما، رسانه‌های حرفه‌ای که نه حکومتی باشند و نه ضدحکومتی، متاسفانه به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. وی تصریح کرد: در کنار روزنامه‌هایی مثل جامعه و یا روزنامه اطلاعات در آغاز انتشارش، می‌توانم ادعا کنم که روزنامه شرق هم یک روزنامه‌ حرفه‌ای مستقل بود و از این رو به کارنامه شرق افتخار می‌کنم.

شماره یک شرق با شماره پایانی خودش تفاوت‌های بسیار زیادی پیدا کرده بود و حتماً این تفاوت‌ها را از فرم صفحات، عکس‌ها، مطالب، مقالات، محتوای موضوعات و…” می‌توانید ملاحظه کنید. روزنامه جدیدی هم که ما منتشر می‌کنیم مثل روز اول شرق نخواهد بود بلکه مثل روز پایانی شرق خواهد بود.