مسکو و عربستان منتظر نتیجه‌اند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شمارش معکوس آغاز مذاکرات هسته‌ای

هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ روسیه هرگونه مذاکره درباره ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر را تکذیب و عربستان نیز برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی را خطری برای منطقه معرفی کرده؛همزمان هر دو قدرت منطقه ای منتظر نتایج مذاکرات پیش رو نشسته اند.

در همین حال٬ آمریکا نیز گفته که در صورت شکست مذاکرات مسکو٬ فشار بر جمهوری‌اسلامی افزایش خواهد یافت؛ اما محمود احمدی‌نژاد کشورهای عضو گروه ۱+۵ را “دشمن” خوانده و گفته است که آنها درباره برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی مشغول “بهانه‌جویی” هستند.

مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬‌ جمعه‌ی هفته‌ی جاری برگزار خواهد شد. در این دور از گفت‌وگوها قرار است درباره مواردی چون بازرسی از تاسیسات نظامی پارچین٬ بحث شود.

آمانو٬ دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ گفته است که “آژانس گزارش ها و تصاویر ماهواره ای در اختیار دارد که نشان می دهد در تأسیسات پارچین فعالیت هایی از جمله شستشوی ساختمان ها، جابجایی اشیاء، خاکبرداری و تخریب ساختمان ها در جریان بوده است”.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ پیش از این گفته بود که احتمال دارد جمهوری‌اسلامی در پارچین٬ مشغول آزمایش برخی سلاح‌های هسته‌ای باشد؛ احتمالی که از طرف ایران رد شده است.

هم‌زمان با بحث‌ها پیرامون مذاکرات میان ایران و آژانس٬ رییس سازمان انرژی اتمی روسیه گفته که این کشور هیچ مذاکره‌ای با جمهوری‌اسلامی برای ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر نداشته است.

فریدون عباسی٬ رییس سازمان انرژی اتمی ایران٬ چند روز پیش گفته بود که سال آینده عملیات ساخت یک نیروگاه هسته‌ای دیگر در ایران آغاز خواهد شد؛ ادعایی که اکنون از سوی طرف روس٬ رد شده است. شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار احداث نیروگاه هسته‌ای بوشهر است.

احتمال ساخت یک نیروگاه جدید در ایران٬ در حالی مطرح شده که سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، گفته است که “برنامه هسته ای ایران سطح تهدید ها علیه کشورهای خلیج فارس را افزایش داده است. وی خواستار همکاری جمهوری‌اسلامی با سازمان‌های بین‌المللی برای از میان بردن این تنش‌ها شد. او همچنین برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی را “خطرناک” نامیده است: “نمی توانم تصور کنم که ایران علت نابودی منطقه بشود چرا که این کشور بزرگترین بازنده خواهد بود. ما امیدواریم ایران برنامه هسته ای خود را متوقف کند و به کشورهای منطقه اطمینان دهد”.

قرار است سومین دور از گفت‌وگوها میان ایران و اعضای گروه ۱+۵ نزدیک به دو هفته دیگر در مسکو برگزار شود. دور تازه مذاکرات ایران با ۱+۵ پس از یک وقفه ۱۵ ماهه در ۲۶ فروردین ماه سال جاری در استانبول آغاز شد. دور دوم این مذاکرات نیز در سوم و چهارم خرداد ماه در بغداد برگزار شد که دو طرف به نتیجه ای نرسیدند. در پایان این مذاکرات، ایران و گروه ۱+۵ ضمن سازنده خواندن این گفت وگو ها، به اختلافات جدی اذعان کرده و گفتند که توافق کرده اند این مذاکرات را در مسکو ادامه دهند.

علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی برای دومین بار با ارسال نامه‌ای به هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون وی را به ادامه مذاکرات، دعوت کرده است. این دو نامه در فاصله دو هفته اخیر و پس از نشست بغداد ارسال شده‌اند. به نقل از خبرگزاری ایسنا، هلگا اشمید به نامه نخست علی باقری پاسخی نداده است. علی باقری در نامه دوم خود که رونوشت آن برای نمایندگان ۶ کشور حاضر در گفت‌وگوهای بغداد نیز ارسال شده، بر ضرورت برگزاری مذکرات در “فرصت اندک باقی مانده تا مذاکرات مسکو” تأکید کرده و انجام این مذاکرات را برای فراهم کردن “زمینه پیشرفت مورد انتظار در انجام توافق‌های مذاکرات استانبول ۲ و بغداد” ضروری دانسته است.

اما در حالی که زمان زیادی به آغاز دور جدید مذاکرات نمانده٬ محمود احمدی‌نژاد٬ در دیدار با جمعی از خبرنگاران مصری٬ اعضای گروه ۱+۵ را “دشمن ملت ایران” خواند که درباره برنامه هسته‌ای جمهوری‌اسلامی مشغول “بهانه‌جویی” هستند.

وی گفت که “بهانه جویی های هسته ای، گوشه ای از مانع تراشی هایی است که مستکبران علیه ملت ایران اعمال می کنند”.

تاکنون برخی از حامیان محمود احمدی‌نژاد از روند مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ ابراز نارضایتی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که روند این مذاکرات در دست هاشمی‌رفسنجانی و برخی از اعضای تیم قبلی هسته‌ای است و سرنخ کارها از دست محمود احمدی‌نژاد خارج شده است.

برخی از سایت‌های خبری پیش از این نوشته بودند که احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از گزارش سعید جلیلی درباره روند مذاکرات٬ گفته بود که این مذاکرات به جایی نخواهد رسید.