مرگ، نابینایی و مسمومیت الکلی در میهمانی شبانه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مشروب دست ساز همچنان قربانی می گیرد

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان از مرگ ۴ نفر، نابینایی تعدادی و مسمومیت ۱۴ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در سنندج خبر دادند. برخی از خبرگزاری‌ها هم تعداد، مسمومان را ۵۰ نفر اعلام کرده‌اند.

 خبرگزاری مهر بر اساس گزارش‌های اعلام شده از سوی منابع بیمارستانی، وضعیت چندین نفر دیگر را به دلیل مصرف این نوع مشروبات الکی وخیم و نگران کننده اعلام کرده ست. مسمومیت‌های الکلی و مراجعه افراد به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی از روز شنبه، ۵ اسفند ماه در سنندج افزایش یافته است.

تا کنون آماری رسمی از مراجعه این افراد به مراکز پزشکی اعلام نشده اما به خبرگزاری مهر گفته شده که تاکنون شمار افراد مسموم شده به بیش از ۵۰ نفر رسیده است.

به گفته مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان، آنطور که خبرگزاری‌ها نقل کرده‌اند، سه نفر دیگر از این افراد حال مساعدی ندارند و اکنون در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان توحید تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

 سیدمحی‌الدین سجادی، مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این مورد گفته است: “۸ نفر باقی‌مانده نیز در بیمارستان بستری بوده و هنوز تحت درمان هستند.”

میانگین سنی این افراد که شب جمعه مبادرت به مصرف الکل کرده بودند حدود ۳۰ ساله اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محی‌الدین سجادی گفته است که نتیجه آزمایش‌ها مشخص می‌کند که داخل الکل چه موادی وجود داشته که منجر به مسمومیت شدید این افراد شده است.

خبرگزاری فارس مرگ ۳ نفر را تائید کرده، اما سایر خبرگزاری‌ها از جمله ایرنا خبر داده‌اند که تلفات ناشی از مصرف مشروبات الکلی در سنندج به چهار نفر افزایش یافته است.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، تعدادی از این افراد در یک مهمانی شبانه و بقیه نیز به صورت فردی از مشروبات الکلی دست ساز و تقلبی استفاده کرده‌ بودند.

به نوشته خبرگزاری مهر، شایعه مصرف مشروبات الکلی آلوده خیلی سریع از شنبه شب در سنندج پخش شد و در حالی که در اولین گام سازمان‌های مسئول از هر گونه اعلام نظر در این زمینه خودداری می‌کردند، بالاخره دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضمن اعلام صحت این خبر از مرگ چهار نفر به دلیل مصرف مشروبات الکلی آلوده و دست ساز خبر داد.

هر چند که تا این لحظه در خصوص منشأ اصلی فروش این مشروب دست ساز و آلوده در سنندج گزارشی رسمی منتشر نشده، اما آنطور که مهر گزارش داده مسئولان در حال بررسی موضوع هستند.

بر اساس آمارهای رسمی، استان کردستان یکی از استانهایی است که در سال ۹۱ بیشترین مصرف مشروبات الکلی را داشته است.

استان آذربایجان شرقی در سال گذشته چهار مورد مرگ ناشی از الکل داشت که امسال به ۲۵ مورد [۲۴مرد و یک زن] رسیده و این استان را صدرنشین فهرست سال ۹۱ کرده است. پس از آن استان‌های کردستان و خراسان‌رضوی هرکدام با ۱۱ مرگ، تهران با ۱۰ مرگ و استان کرمانشاه با ثبت ۹مرگ ناشی از مسمومیت با الکل در مراتب بعدی قرار دارند.

در دی ماه امسال، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که تنها در هفت ماهه اول امسال، ۱۰۲ شهروند ایرانی بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست داده‌اند که نسبت به سال گذشته رشدی بیشتر از ۱۱۲ درصد را نشان می‌دهد.

در ابتدای امسال هم یک مقام رسمی وزارت بهداشت از رواج مصرف الکل در تهران و برخی مناطق دیگر ایران خبر داد و اعتیاد به الکل را مهم‌تر از دیابت و بیماری‌های قلبی دانست.