اطلاعات سپاه و روزآنلاین

علی اصغر رمضانپور
علی اصغر رمضانپور

در ماه های اخیر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به طور مرتب به انتشار مطالبی علیه سایت روز آنلاین یا کسانی زده است که به باور این سازمان امنیتی با روز آنلاین همکاری کنند. حتی در یک مورد از دست گیری های اخیر روزنامه نگاران، روزنامه نگاری که مطلب او در ایران منتشر شده به صرف انتشار آن در روزآنلاین متهم به نفوذ شده بود. 

یکی دیگر از روزنامه نگاران بازداشت شده به طور صریح تر به همکاری با روزآنلاین متهم شده است. کافی است به خبرهای سایت های نزدیک به سپاه یا متعلق به سپاه مانند بسیج نیوز نگاهی انداخته شود تا روشن شود گستردگی حمله رسانه ای به روزآنلاین و چهره هایی مانند مسعود بهنود و حسین باستانی که در ایران به عنوان گردانندگان روز آنلاین معرفی می شوند تا چه حد است. در مورد آقای باستانی کار به جایی رسیده است که با هک کردن ایمیل یکی از گیرندگان یک ایمیل و ساختن تصاویر فتوشاپی سعی شده است برای این دروغ که او در میان روزنامه نگاران در ایران پول پخش می کند سند سازی شود، تا به این ترتیب به نام پروژه نفوذ، برای هر کس که مایل اند پرونده ای بسازند.

مخاطب تبلیغات سپاه پاسداران مردم آشنا با فضای رسانه ای و تحولات سیاسی نیستند. حتی مردمی که فقط به رسانه های دولتی دسترسی دارند نیز کمتر به این گونه اخبار و تحلیل ها توجه می کنند. اما سه هدف عمده برای این فضا سازی رسانه ای یا به تعبیر مورد علاقه سپاه پاسداران عملیات روانی علیه روزآنلاین و گروهی از روزنامه نگاران که به آن نزدیک هستند قابل تصور است: روشن است که یک هدف، زمینه سازی برای سرکوب و دستگیری روزنامه نگاران و تنگ تر کردن حلقه سانسور از طریق نمایش یک دشمن و منتسب کردن دیگران به دشمن است.

 هدف دوم این عملیات روانی حمله به گروهی از روزنامه نگاران است که با وجود زندگی در خارج از کشور به تحولات ایران توجه دارند و آن را از نزدیک دنبال می کنند. روزآنلاین به این دلیل هدف تخریب مقتدر ترین سازمان امنیتی ایران قرار می گیرد که به جزییات تحولات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در ایران توجه می کند و آن را بازتاب می دهد.

 ویژگی مهم تر روزآنلاین و گروه روزنامه نگاران همکار آن این است که به جای تبدیل شدن به تابلویی برای این یا آن هدف سیاسی در قالب های کلیشه ای، بیشتر به گزارش واقعیت ها توجه دارند؛ و این همان نکته ای است که سپاه حاضر به تحمل آن نیست.

 سپاه پاسداران ترجیح می دهد وبسایتی که در خارج از کشور فعالیت می کند به جای پرداختن منصفانه و دقیق به تحولات ایران، فضای خود را به فحش و ناسزا دادن به نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن اختصاص دهد. و به جای پرداختن به آنچه مردم در ایران می گویند، به تکرار آرزوهای گروه های سیاسی بپردازد که عملا از صحنه سیاسی ایران خارج شده اند.

 از دید این کارشناسان امنیتی آنچه روز آنلاین منتشر می کند، در ارزیابی کلی، آنچنان به فضای زندگی در ایران نزدیک است که می توان آن را نفوذ نامید. نفوذ به این معنا که گویی روزآنلاین در ایران و به دست کسانی منتشر می شود که در ایران زندگی می کنند. همین ویژگی، دستگاه امنیتی سپاه پاسداران را ناگزیر می کند برای مقابله با این رسانه آن را عامل نفوذ معرفی کند تا از این طریق منصفانه بودن و نزدیک بودن آن به واقعیت های ایران را توجیه کند. با دنبال کردن چنین سیاستی سپاه، همچنین می کوشد دایره سانسور و سرکوب را به خارج از ایران تعمیم دهد. برای این که رابطه نزدیکی میان بستن فضا در خارج از ایران بستن فضا در ایران وجود دارد. گویی روز آنلاین و روزنامه نگاران همکار آن ادامه طبیعی مردم ایران هستند اما در سرزمینی دیگر و به دور از دایره سرکوب سپاه.

هدف سوم و شاید مهم ترین هدف سپاه دامن زدن به هراس از روزآنلاین و روزنامه نگارانی است که در خارج از ایران زندگی می کنند تا از این طریق مخاطبان این روزنامه نگاران را از توجه به مطالب آنان بازدارند. اگر روزآنلاین و روزنامه نگاران آن در میان نخبگان و صاحبان نفوذ در ایران مخاطب نداشتند و حرف آن ها شنیده نمی شد نیازی برای مقابله با آن نبود. اگر جز این بود، این همه هراس اطلاعات سپاه از گروهی از روزنامه نگاران معنایی نداشت.