رسوایی بزرگ درپیش فروش مینیاتور

نویسنده
اردلان صیامی

» میراث بذرپاش برای سایپا

سال گذشته اذرماه بود که با حضور رییس دولت از دومین خودروی ملی به  نام مینیاتور رونمایی شد. به گفته بذرپاش مدیر عامل وقت سایپا این خودرو تماما توسط متخصصین ایرانی ساخته شده ویک خودروی کاملا ایرانی است. در همان جلسه 25اذرماه قرار شد در دهه فجر 12هزار عدد از این خودرو به قیمت 5میلیون تومان  پیش فروش شود. همینطور گفته شد از اسفند 87خط تولید انبوه این خودرو به راه میافتد. اکنون اما یک سال از آغاز پیش فروش این خودرو میگذرد نه تنها کسی از مشتریان پیش پرداختی، خودرویی دریافت نکرده است بلکه هنوز خط تولید این خودرو راه اندازی نشده وسفارش قطعات آن به سازندگان قطعات داخلی داده نشده است. ایلنا گزارش داده که کارخانه سایپا به مشتریان گفته به جای مینیاتور پراید بگیرند.

 

پیش فروش برای فرار از ورشکستگی

سال گذشته پارادایم اصلی خودروسازان فرار از ورشکستگی وکمبود نقدینگی بود. خودروهای ساخت داخل دیگر فروش نمی رفت وانتظارات خودروسازن را برآورده نمی شد. از این رو ایران خودرو استراتژی خودروی ارزان که قرار بود با ال_90 اجرا یی شود و نشده بود را دوباره در دستور کار خود قرار داد، تا بتواند خود رویی در حدود 7میلیون با کیفیتی مناسب به مردم عرضه کند ازاین رو تولید اتوموبیلی به نام “رانا”را دست گرفت. قرار بود در سال 88 یا 89 این خودرو رابه  بازار عرضه کند. به موازات تلاش ایران خودرو برای ارائه خودرویی ارزان مدیر جوانی از شرکت پارس خودرو به سایپا رقیب ایران خودرو آمد. بذرپاش دانش آموخته داشنگاه شریف ورییس بسیج این دانشگاه بود. وی از ریاست مشاوران جوان رییس جمهور در ابتدای دولت نهم به مدیر عاملی یکی از بزرگترین خودروساز های کشور رسیده بود. هم او وهم حامیان او به این نیاز داشتند که نشان دهند جوانگرایی احمدی نژاد در عرصه مدیریت کشورباعث پیشرفت وتعالی شده وما میتوانیم دولت نهم هر چه کاراتر وپویا تر با این جوانها به جلوبریم. جوانهایی که در بهترین حالت مانند خود بذر پاش متولد 58بودند ودر موادر دیگر حتی تا 63 هم میرسیدند مانند یکی دو تن ازاعضای هیات مدیره مگا موتورکه جز دوستان بذرپاش بودند. در این راستا تولید ومعرفی ورونمایی از دومین با به گفته بذرپاش اولین ومهم ترین خودروی ملی برای سایپا مورد توجه قرار گرفت. اما این همه ماجرا نبود. مساله اصلی رفع کمبود نقدینگی بود که هم سایپا دچارش بود هم ایران خودرو وهر دو به شدت نیازمند مجوز دولت بودند برای پیش فروش کردن خودروهایی که قرار است تولید شوند. سایپا برای عرضه مینیاتور را آماده کرد، ایران خودرو”رانا”را. بذرپاش به رییس دولت دسترسی داشت اما منطقی با اینکه خود از سپاه وصنایع موشکی امده بود مراوده ای با احمدی نژاد نداشت. وهماره با وزیر صنایع در کش وقوس وبالا وپایین بود. رقابت را بذرپاش برد ومجوز پیش فروش را گرفت ومنطقی بازی را به بذر پاش باخت وبعد از چندی هم ایران خودرو را در حالی ترک کردکه خبر ورشکستگی ایران خودرو در مطبوعات چرخ میخورد وافکار عمومی هم پذیرفته بود. هر چند هم منطقی هم رییس جدید آن را تکذیب کردند اما ایران خودرو بازی را به رقیب دیرین خود باخته بود. رونمایی از مینیاتور به طور مستقیم از شبکه خبر ایران پخش شد وائمه جمعه مامور شدند این اتفاق بزرگ وتاریخی !را به عموم ملت ایران تبریک بگویند وازخدمات دولت مردم گرا تقدیر کنند که کردند.

 

تولید به تعویق افتاد

ایلنا درگزارشی دیروز به این موضوع  پرداخت در گزارش ایلنا میخوانیم:  در زمان افتتاح مینیاتور( آذرماه 87)، مدیر جوان سایپا وعده و وعیدهای زیادی در مورد تولید و تحویل این خودرو ایرانی به مشتریان ارایه داد تا جنبه عملی به آن ببخشد در آن زمان بذرپاش قول داد که که 15 هزار دستگاه مینیاتور تا پایان امسال تولید شود. وعده‌ها حتی تا به آنجا رفت که بذرپاش میزان تولید این خودرو طی سه سال آینده را 200 هزار دستگاه در هر سال خواند و سهم این خودرو در صادرات سایپا تا سال 1390 را حدود 20 درصد ارزیابی کرد.
بر اساس همین برنامه‌ریزی‌ها بود که مدیران پیشین شرکت سایپا 12هزار دستگاه خودروی مینیاتور را در سه مرحله پیش‌فروش کردند که قرار بود حدود هشت‌هزار دستگاه (دو سری 4 هزار دستگاهی) از آن را پاییز و زمستان امسال تحویل و چهارهزار دستگاه نیز در بهار سال آینده به مشتریان بدهند. حال مدیریت جدید سایپا مانده و هزاران وعده و وعیدی که تا سه سال آینده باید به آن عمل شود. اولین وعده، تحویل هشت هزار خودرو مینیاتور تا پایان امسال بود که البته هنوز هم مدیران سایپایی علاقمندند لباس اجرایی به آن بپوشانند که بنا به واقعیت‌ها این موضوع بعید به نظر می‌رسد.
در حال حاضر مدیران فعلی سایپا با هشت هزار وعده تحویل مینیاتور که قرار بود از پاییز امسال به ثبت‌نام‌کنندگان عرضه شود، روبرو هستند.
البته در آن زمان مدیر جوان سایپا فکر نمی‌کرد پیش فروش مینیاتور موجب خواهد شد تا یک سال بعد از این ماجرا به جای افتخار برای خود(مهرداد بذرپاش) به اتهامی برایش مبدل شود چرا که نجم‌الدین مدیرعامل جدید ایران خودرو پیش از این که نوک پیکان انتقاد عدم عمل به تعهدات فروش و همچنین ارائه خودرویی بی‌کیفیت در پرونده‌اش ثبت شود رسما اعلام کرد که رانا غیراقتصادی است و تا زمانی که موضوع اقتصادی بودن این خودرو مشخص نشود این خودرو تولید نخواهد شد.
به این ترتیب ایران خودرو از گردونه ورود خودروی جدید و البته ارزان قیمت که آرزوی دیرینه مسوولان خودرویی و صنعتی کشور است خارج شد و سایپا و مدیران جدید ماندند و عمل به تعهداتی که مدیر قبلی پذیرفته بود. مدیری که به ظاهر رفته است اما ولی هنوز هیات مدیره است شرکت را عهده دار است ولی ناکارآمدی را در صنعت خودروی کشور دست به دست کرده است نباید فراموش کرد که خودروسازان چه قبل از بذرپاش و چه بعد از او همواره در راس انتقادات صنعتی قرار داشته‌اند و به دلیل دسترسی به یک بازار انحصاری محصولاتی بی‌کیفیت را روانه بازار می‌کردند اما به نظر می‌رسد مهرداد بذر پاش سنجاقی تازه به این ماجرا اضافه کرده است.

تولید مینیاتور به زمانی دیگر موکول شده است تا مدیر فروش سایپا چند بار زمان ورود این خودرو را اعلام و نقض کند و در نهایت کار به جایی رسید که همچون ایران خودرو، نمایندگی‌های سایپا نیز دست به کار شدند تا به جای مینیاتور، پراید به متقاضیان تحویل دهند. یعنی همان اتفاق تکراری در صنعت خودروی ایران که تعهدات این صنعت‌گران را همیشه با تاخیر همراه می‌سازد.

 

الگویی برای جوانان

بذرپاش 12هزار مینیاتور را به قیمت 5میلیون به فروش رسانده است. کل مبلغ60میلیارد تومان میشود. دقیق 5ماه قبل از انتخابات. درست روزهایی که این پول بی حساب به دامن سایپا یا بهتر بگوییم دولت ریخته شد زمزمه مدیرعاملی بذرپاش در سازمان شصتا به گوش رسید به گفته یک روزنامه نگار توان پول سازی این جوان به کام حامیانش ان هم در برهه حساس انتخابات خوش آمده بود از این رو بد ندیدند وی را به یکی از بزرگترین سازمان های  اقتصادی کشور بفرستند البته این بحث به جایی نرسید ودر دولت تازه احمدی نژاد، دراتفاقی یک کم عجیب بذرپاش به سازمان ملی جوانان با دلخوری رفت. درآنجا بود که حداد عادل با همسرش به عنوان زوج نمونه انتخاب شدند وده میلیارد تومان قرار است صرف این شود که افسردگی وسرخوردگی جوانا ن آمریکا ازحکومتشان برای دنیا اطلاع رسانی گردد. البته صدای سرخوردگی مشتریان سایپا از خرید مینیاتور به جایی نمیرسد. به گفته یک کارشناس خودرو رسوایی بزرگی برای دولت رقم خورده است اما کسی مسولیت آن را نمی پذیرد وپاسخگو نیست، نمونه بذرپاش به عنوان الگوی مدیریتی دولت احمدی نژاد شاید قرار است درسازمان ملی جوانان نهادینه شود.