حکم آماده به خدمت، مقدمه اخراج معلمان

نویسنده

shirzadabdollahi466.jpg

صبح روز شنبه 15 اردیبهشت و در چهارمین روز از هفته معلم، حدود 100 نفر از معلمان تهرانی با حضور در مقابل دادسرای انقلاب، خواستار ازادی معلمان زندانی شدند. معلمان شعاردادند :معلم زندانی ازاد باید گردد. تصمیم تجمع روز شنبه، به صورت خودجوش در تجمع روز معلم (12اردیبهشت ) مقابل اداره کل اموزش وپرورش شهر تهران گرفته شد. در این تجمع که با شرکت 3 هزار تن از معلمان برگزار شد حاضران خواستار ازادی همکاران زندانی واجرای نظام هماهنگ حقوق کارکنان دولت شدند.

اجتماع صبح شنبه معلمان درخیابان معلم با دخالت نیرو های انتظامی وبدون درگیری پراکنده شد اما تا ساعاتی بعد گروه هایی از معلمان در حاشیه خیابان حضور داشتند. در ساعت ده صبح بار دیگر تعدادی از معلمان در مقابل دادگاه جمع شده وبا سردادن شعار خواستار ازادی معلمان شدند.


در حالی که 7 تن از اعضای کانون صنفی معلمان از روز 22 فروردین تاکنون در بازداشت به سر می برند، وخانواده های انها خبری از وضعیت انها ندارند ساعت 10 صبح شنبه محمد خاکساری عضو کانون ومدیر مسئول هفته نامه قلم معلم در دادسرای انقلاب حاضر شد. روز 11 اردیبهشت ماموران دادسرا با در دست داشتن حکم بازرسی به منزل خاکساری مراجعه وکلیه اسناد، اوراق ومدارک نشریه قلم معلم را همراه با کیس کامپیوتر ضبط کرده وبا خود بردند. ماموران به خاکساری گفتند که هفته نامه قلم معلم توقیف شده است. این در حالی است که چند ساعت پیش از ان خاکساری به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دعوت شده ومسئولان با نشان دادن مصوبه شورای تامین استان از او خواسته بودند که از درج اخبار وگزارش های مربوط به معلمان خودداری کند. خاکساری ضمن اعتراض یاد اور شده بود که قلم معلم یک نشریه اختصاصی معلمان است وعدم درج اخبار وگزارشهای معلمان به معنای تعطیلی این نشریه است.

بازپرسی از مدیر مسئول قلم معلم در معاونت امنیت دادسرای انقلاب 4 ساعت ادامه یافت وادامه بازپرسی به روز یکشنبه(امروز) موکول شد.

در حالی که سخنگوی قوه قضائیه چند روز پیش از ازادی قریب الوقوع معلمان زندانی خبر داد و به نظر می رسد مسئولان امنیتی وقضایی سرانجام پس از دو ماه بررسی به این نتیجه رسیده اند که اعتراضات معلمان فاقد جنبه امنیتی بوده وعامل ایجاد بحران ضعف مدیریت وعدم توجه وزیر اموزش وپرورش به تقاضاهای قانونی معلمان بوده است. اظهارات بدون پشتوانه سخنگوی دولت در مورد اتصال معلمان به خارج موجی از شگفتی وحیرت در میان معلمان برانگیخت. همزمان فشار بر معلمان از سوی ارگان های اداری در هفته معلم به نحو بی سابقه ای افزایش یافته و پرونده تعداد زیادی از معلمان بر اساس شکایت حراست به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع گردیده است. مدیران مدارس نیز به شدت ازسوی ادارات برای اعلام اسامی معلمان متحصن تحت فشارند.

در چنین فضایی محمد رضا محدث خراسانی معاون وزیر با استفاده از اختیارات تفویض شده از سوی فرشیدی حکم اماده به خدمت تعدادی از معلمان را صادر کرد. چنین اقدامی در 25 سال اخیر بی سابقه بوده است. گویا وزیر اموزش وپرورش بعد از عزل گسترده مدیران اینک در سودای پاکسازی معلمان به شیوه سالهای اول انقلاب است. غافل از اینکه بافت معلمی امروز وفضای جامعه با سال 59 متفاوت است. معلمان اماده به خدمت حق ورود به مدارس را ندارند. چند هزار دانش اموز در استانه امتحانات پایان سال بدون معلم مانده اند ومعلوم شد نگرانی وزیر ودستیارانش در مورد درس ومشق بچه ها چه قدر جدی است. وزیرچه پاسخی بر ای اولیای دانش اموزان کلاس های بی معلم دارد؟


حقوق معلمان اماده به خدمت به میزان 80 در صد کاهش یافته است. انهااز این پس در ماه رقمی بین 60 تا 90 هزارتومان دریافت می کنند. این اقدام وزیر که تنبیهی علیه خانواده های معلمان معترض است، صدور احکام حقوقی جدید را تحت الشعاع قرار داده است. در روزهای گذشته بحث معلمان یافتن راهکار های عملی برای حمایت مادی ومعنوی از خانواده های معلمان زندانی واماده به خدمت است. عده ای از معلمان پیشنهاد تاسیس صندوقی برای حمایت از خانواده های معلمان زندانی واماده به خدمت را مطرح کرده اند که با استقبال سایر همکاران روبه رو شده است.

اسامی تعدادی از معلمان اماده به خدمت:

1- محمود بهشتی لنگرودی دبیر دبیرستان های تهران وبازرس کانون صنفی معلمان

2- علیرضا هاشمی دبیر منطقه 6 تهران ودبیرکل سازمان معلمان

3- محسن رامشک، محمدرضاسنجابی، علی محمدی وقربانعلی نیک عیش دبیران ناحیه 1رباط کریم

4- مختار اسدی دبیر ناحیه 3 کرج

5- غفار دیندار و تیمور حسن پور دبیران شهر قدس(قلعه حسنخان )

6- ایرج سرخیل دبیر ناحیه 2 ملارد

7- سیدهادی عظیمی دبیر دبیرستان حافظ شهریار

8- یوسف رفاهیت، نادر قدیمی، یوسف زارعی وهادی غلامی دبیران دبیرستان های شهر همدان


از تعداد دقیق معلمانی که در هفته معلم مشمول عنایات ویژه وزیر قرار گرفته اند اطلاع دقیقی در دست نیست. هر روز اسامی تازه ای دهن به دهن در مدارس منتشر می شود. اما این اقدام محکوم به شکست است. معلمان نه تنها دچار رعب وترس نشده اند بلکه اتحاد وهمبستگی انها بیشتر هم خواهد شد. معلمان همکاران تحت فشار خود را تنها نمی گذارند. عامل بحران اخیر بی تدبیری وسیاست های غلط فرشیدی است. صندلی وزارت برای فرشیدی بیش از حد بزرگ است. ایا نمایندگان مجلس همچنان نظاره گر بی تفاوت صحنه خواهند ماند؟