معترضان ایران مترصد فرصتی تازه

نویسنده

» نگاه سانفرانسیسکو کرونیکل به نزدیک شدن سالگرد انقلاب

برایان مورفی

گروه های مخالف ایران این روزها اینترنت را صحنه فراخوان گسترده برای نمایش قدرت در مراسم سالگرد انقلاب اسلامی در ماه آینده کردند. این اقدام، به چالش کشیدن آشکار مقاماتی است که هشدار داده اند، هرگونه اخلال در مهمترین روز تقویم سیاسی ایران را سرکوب خواهند کرد.

سرازیر شدن پیام ها و فایل های ویدئویی در وب سایت های مخالفان و شبکه های اجتماعی در اینترنت، از توانائی مستمر نیروهای ضد دولتی برای استفاده از اینترنت، علیرغم تلاش مقامات ایران در مهار دسترسی به وب سایت ها، حکایت می کند.

ضمناً از امکان استفاده از مراسم 22 بهمن به عنوان یادبود رویدادهائی حکایت می کند که در سایر مناسبت های مذهبی و سیاسی گذشته چند ماه اخیر، از طرف معترضان ضد دولت برای به چالش کشیدن نظام حاکم بهره برداری شده بودند. در تازه ترین خشونت های اواخر دسامبر گذشته، دست کم هشت نفر در نتیجۀ برخورد نیروهای امنیتی و حامیان مخالفان در سراسر کشور کشته شدند. خواهرزاده میر حسین موسوی، رهبر مخالفان نیز در بین این کشته شدگان بود.

موج پیام های اینترنتی روز دوشنبه در حالی به راه افتاده که میان ناآرامی های فعلی علیه رهبران ایران و اعتراضات منجر به سرنگونی دیکتاتوری تحت حمایت غرب در سال 1357، شباهت هائی ایجاد شده است.

یکی از ویدئوهای قرار داده شده در اینترنت، موسیقی وطن پرستانه ای را به همراه صحنه هایی از سال 1357 و تظاهرات برپا شده پس از ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه به نمایش می گذارد.

در یکی از پیام های نوشته شده در وب سایت بالاترین آمده است: «مردان وطن، به پا خیزید. پیروزی نزدیک است.»

این وبلاگ شامل تقویم روزهائی است که از خردادماه به این سو، تظاهرات مخالفان در آن شکل گرفته است. ضمناً برنامه وتاریخ رویدادهای پیش رو نیز در آن گوشزد شده است. در این تقویم، رویداد بعدی با مراسم 22 بهمن همزمان شده که معمولاً با گردهمائی سیاسی در میدان آزادی تهران گرامی داشته می شود.

مقامات ایران به گروه های مخالف هشدار داده اند که نیروهای امنیتی هرگونه تظاهرات در سالگرد پیروزی انقلاب را سرکوب خواهند کرد. هرچند تا کنون به دفعات از باتون، گاز اشک آور و شلیک مستقیم استفاده شده، اما این مسؤولان ادعا می کنند پلیس ضد شورش و شبه نظامیان افراطی ، تا کنون از خود خویشتنداری نشان داده اند. مخالفان می گویند از خردادماه به این سو، بیش از 80 نفر از معترضان کشته شده اند. این درحالی است که دولت تعداد افرادی را که مرگشان اثبات شده، 40 نفر اعلام می کند.

ایران روز دوشنبه پنج تن از معترضان را به اتهام نقش داشتن در تظاهرات 27 دسامبر (عاشورا) که با شدیدترین خشونت های چند ماه اخیر همراه بود، به دادگاه کشاند. به گزارش تلویزیون دولتی ایران، تمامی این افراد مجرم شناخته شده اند و سایۀ مرگ بالای سر آن ها سنگینی می کند.

این پنج نفر که نامشان اعلام نشده، به همکاری با سازمان مجاهدین، گروه مسلح مخالف، متهم شده اند. تلویزیون ایران به پخش تصاویری از حضور این افراد در صحن دادگاه دست زد، اما چهرۀ آنها مشخص نبود.

حوادث عاشورا از زمان ناآرامی های به وجود آمده پس از پیروزی سؤال برانگیز محمود احمدی نژاد در انتخابات، خونبارترین رویداد در ایران محسوب می شود. 

دادستان با قرائت دادخواست علیه این پنج نفر، آنها را به ارتکاب جرائم جدی علیه کشور متهم کرد و به آنها برچسب «محارب» زد. این اتهامی است که مجازاتش، اعدام می باشد.

از تیر ماه گذشته تا کنون، بیش از 100 تن از مخالفان به دادگاه برده شده اند. منتقدان می گویند این دادگاه ها نمایشی است و اعترافات، تحت زور و شکنجه گرفته شده است. دادستان تمامی متهمان را به تلاش برای سرنگونی نظام اسلامی حاکم بر کشور متهم کرده است.

دادگاه تا کنون پنج نفر را به اعدام محکوم کرده و سایرین را نیز به تحمل زندان از شش ماه تا 15 سال محکوم کرده است.

اسماعیل احمدی مقدم رئیس نیروی انتظامی ایران پس از حوادث عاشورا در ماه دسامبر، به مخالفان هشدار داد از تظاهرات خیابانی دست بردارند؛ درغیر اینصورت با عواقب سنگینی روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، وی گفت: «پلیس در برخورد با تظاهرات قبلی از خود خویشتنداری نشان داده است. اما باتوجه به اینکه معترضان در پی سرنگونی نظام هستند، دیگر هیچ گذشت و عطوفتی درکار نخواهد بود. ما واکنش جدی نشان خواهیم داد. دورۀ تحمل سپری شده است. هرکس که در تظاهرات شرکت کند، سرکوب خواهد شد.»

دادستان کل کشور نیز در اطلاعیه ای که هفته گذشته در وب سایت قوه قضائیه ایران قرار داده شد، به نماینده اش در تهران دستور داد در برابر دستگیر شدگان حوادث عاشورا، حداکثر شدت عمل را نشان بدهند.

غلامحسین محسنی اژه ای در این اطلاعیه به عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران دستور داد: «باید در برابر اغتشاشگران شدت عمل نشان داده شود.»

با اینحال، به نظر می  رسد مخالفان مرعوب نشده اند.

پیام های اینترنتی روز دوشنبه از مخالفان دولت خواسته اند تا بر حجم اقدامات خود بیفزایند. ده ها پیام از معترضان خواستند روز 22 بهمن به خیابان ها بیایند؛ روزی که یادآور فروپاشی آخرین گروهای امنیتی هوادار شاه ایران می باشد.

در یکی از این وبلاگ ها آمده است: «اتحاد، مبارزه، پیروزی. کشورم را پس خواهم گرفت.»

در وبلاگ «من ایران را دوست دارم»، شعارهائی برای تظاهرات بعدی پیشنهاد شده است. یکی از آن شعارها این است: «ملت ما بیدار است.»

 

 

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل- 18 ژانویه 2010