نفس جانبازان شیمیایی به شماره افتاده

نویسنده
اردلان صیامی

» آلودگی از مرز هشدار و اضطرار گذشت

آلودگی هوای تهران دیگر بحرانی نیست که “هروقت حوصله داشتیم “به آن میرسیم.با یک بارندگی، هوا کمی صاف میشود اما باز غبار سربی مانند هاله تهران را در آغوش می گیرد؛ و این روزها دوباره مانند بیست روز پیش، مرز هشدار واضطرار را رد کرده است.دیروز برای اولین بار عنوان شد که جانبازان شیمیایی از بحران آلودگی تهران بسیار آسیب می بینند.یک نماینده مجلس هم از جلسه ای خبرداد که در آن مسئولان وزارت بهداشت از آمارهای وحشتناکی سخن گفته اند.البته جزییات این آمارهای وحشتناک رو نشده است.

بنا به نوشته ایلنا تنها 8 روز(دیروز) از زمستان امسال می‌گذرد اما نه تنها از شدت آﻻینده‌ها در هوای تهران کاسته نشده است، بلکه هوای پایتخت به برای نخستین باردرزمستان امسال به مرز هشدار رسیده؛در برخی نقاط هم از مرز هشدارعبور کرده و به اضطرار رسیده است.
بنا براین گزارش وبر اساس اعلام مرکز هماهنگی و اطلاع‌رسانی آلودگی هوا، اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران حکایت از آن دارد که بر میزان غلظت‌ آلاینده‌های ذرات معلق کمتر از 10 میکرون افزوده و از میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 25 میکرون نسبت به روز گذشته در همین ساعت کاسته شده است.

این در حالی است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی فاش کرد در اثر آلودگی هواحداقل ۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

حسینعلی شهریاری افزود: “طرح دورکاری که اخیرا دولت به اجرا درآورده در کاهش آلودگی هوای تهران نقش موثری خواهد داشت. همچنین طرح انتقال از تهران هم می‌تواند به‌طور قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.”

به گزارش اکونیوز، وی افزود: “منشا آلودگی هوا به‌خاطر وسایل نقلیه است و همچنین ۲۲ درصد آلودگی به خاطر کارخانه‌ها است و همچنین پالایشگاه نفت تهران نیز ۶ درصد و آلودگی هوای تهران دخیل هستند.”

نماینده زاهدان تصریح کرد: “در اثر آلودگی هوایی که در کشور به‌وجود آمده است و حداقل ۴ هزار نفر در اثر این آلودگی جان خود را از دست داده‌اند. با بررسی‌هایی که به‌وجود آمده است بنزین که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود می‌تواند در آلودگی هوا نقش داشته باشد. در اثر آلودگی هوا بیماری‌هایی همچون کند‌ذهنی، سردرد، زودعصبانی شدن، کاهش توان افراد و بیماری‌های سرطانی افراد جامعه را تهدید می‌کند.”

شهریاری در مورد راه‌کارهای پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوا نیز گفت: “دولت باید حمل و نقل عمومی را توسعه دهد بطوری که ۲ میلیارد دلار برای توسعه مترو در نظر گرفته شده بود ولی دولت نسبت به آن بی‌توجه بود و همچنین اجرای طرح دورکاری و انتقال از پایتخت و جمع‌آوری خودروهای فرسوده می‌تواند در کاهش آلودگی هوای تهران موثر باشد”.

همزمان ایرنا هم از ابعاد دیگری از فاجعه آلودگی تهران وکشور پرده برداشت.بر اساس این گزارش رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفته است: “استنشاق و تماس با گازهای شیمیایی عوارض تخریبی ماندگاری بر روی پوست، چشم، ریه و سایر اعضای داخلی بدن جانبازان شیمایی دارد. میکروبی شدن هوا موجب تنگی نفس جانبازان شیمیایی شده و تبادل اکسیژن در ریه آنان را کاهش می‌دهد. بافت ریه این جانبازان خراب و سخت است و با کوچک‌ترین آلودگی میکروبی دچار عفونت می‌شود.”

در دور قبلی اوج گرفتن آلودگی هوا در تهران، براساس گزارش هایی که منتشر شد عامل تشدید کننده آلودگی هوا، بنزین خوکفایی است که از درجه آرام سوزی پایینتری برخوردار است؛ درضمن وجود ماده ای به نام MTBEدر بنزین ها ی تولیدی، هم موجب آلودگی شهر می شوند وهم اینکه سرطان زا هستند. استفاده از این ماده در بنزین های تولیدی وپالایشگاه های غربی ممنوع است. نبود تکنولوژی‌های به روز برای تولید بنزین با کیفیت در پالایشگاه‌های ایرانی دلیل اصلی استفاده از MTBE در سوخت خودروها است. این ماده به صورت بخار و گاز در هوا معلق می‌شود و دارای قدرت جذب خیلی سریع است، به گونه‌ای که بسیاری از سفره‌های زیر زمینی به دلیل نشت همین ماده در آنها بلا استفاده شده‌اند. این ماده می‌تواند بیماری‌های پوستی شدیدی ایجاد کند؛ کارشناسان معتقدند یکی از اصلی‌ترین علل افزایش بیماری‌های پوستی در کشور طی سال‌های گذشته هم استفاده از این ماده در سوخت کشور است.

واین وقتی است که براساس پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص نحوه تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، این بنزین دارای آروماتیک بالایی است. به گفته کارشناسان اگر آروماتیک موجود در بنزین نهایتاً 6 درصد باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما بیش ازاین رقم می‌تواند ناراحتی‌های سطحی چون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و خستگی مستمر در پی داشته باشد و در نهایت استنشاق مستمر آن می‌تواند به سرطان خون منجرشود.

این در حالی است که به گزارش روزنامه جهان اقتصاد، معصومه ابتکار عضو شورای شهر در جلسه این شورا اعلام کرده که طبق اطلاع وی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست در سطح شهر 10 روز است که غیر فعال است و آماری نداشته است‎. ‎
وی یادآور شده: در حالی که دستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران شهرداری تهران شرایط هشدار را در روزهای گذشته نشان داده، این دستگاه‌ها غیر فعال بوده است و این وضعیت در شرایط فعلی آلودگی هوای تهران قابل قبول نیست‎.
ابتکار خاطرنشان کرد: شرایط آلودگی هوای تهران بهتر نشده و اگر قرار باشد ما هم اینجا باشیم و حرف نزنیم و حتی یادآوری هم نداشته باشیم شرایط بدتر خواهد شد‎.‎
ودر تحولی دیگر به گزارش سایت خانه ملت، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، از آماری “وحشتناک” بدون ذکر جزییات خبر داد.عیسی جعفری دراین خصوص گفت: “در جلسه با حضور مسئولان ذی‌ربط مشخص شد عامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها عدم کمک به توسعه مترو است. وی همچنین بیان داشت: “نتایج اعلام شده در این گزارش بسیار وحشتناک بود چرا که پس از تصویب تشکیل شورای عالی محیط زیست هیچ جلسه ای در این زمینه برگزار نشده است.”

وی تصریح کرد: با حضور مسئولان سازمان‎ حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری، سازمان هواشناسی، استانداران و شهرداران کلان‌شهرها و نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور خارجه، نفت و صنایع، راهکارهای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی و پدیده گرد و غبار و تأثیر آن بر آلودگی هوا بررسی شد.

نماینده کبودرآهنگ و بهار در مجلس با اشاره به گزارش های ارائه شده از سازمان های مختلف، گفت: در نهایت مشخص شد یکی از عوامل اصلی ایجاد آلودگی در کلان شهرها عدم توسعه مترو و استاندارد نبودن خوردوهای تولیدی کشور است.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه مسئولان از عدم اجرای دقیق و درست قوانین از جمله در زمینه توسعه مترو گله‌مند بودند، افزود: “در این نشست مطرح شد دستگاه های نظارتی از جمله سازمان محیط زیست توجه کافی بر روی افزایش آلاینده ها نداشته و استاندارد دقیقی برای این موضوع تعریف نکرده اند.”