ورود چین به کارزار سوریه

نویسنده

به نوشته اکسپرس، روسیه طی چند روز اخیر یک سری عملیات هوایی مرگبار علیه گروه های تروریستی در سوریه انجام داده و اکنون ولادیمیر پوتین کارکشته‌ترین یگان ویژه روسیه را وارد منطقه جنگی کرده.

و اکنون براساس یک سری گزارشات به نظر می رسد که “ارتش آزادی خلق چین” نیز قصد دارد در این عملیات مداخله کند و برخی جابجایی‌های نظامی نیز در منطقه رصد شده. درهمین راستا، یکی از اعضای عالی رتبه دولت چین در نشست سازمان ملل سخنان تندی بر زبان آورده.

در گزارش های رسیده از خاورمیانه طی هفته گذشته آمده است که چین درنظر دارد “طی هفته های آینده” علیه داعش وارد عمل شود.

درحالی که پکن ادعا می کند در کنار سازمان ملل در منطقه خواهد ماند، ولی سخنان تند همان عضو عالی رتبه درخصوص موضع گیری علیه تهدیدهای روزافزون تروریست ها، نشان از نیت چین برای انجام عملیات دارد.  

وانگ یی، وزیر خارجه چین، در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک گفت: “جهان نمی تواند دست به سینه بایستد و صرفاً نظاره گر باشد و البته نباید خودسرانه نیز وارد عمل شود.”

او گفت که ملت ها باید علیه “ایدئولوژی افراط گرایانه و خشونت آمیز” با یکدیگر متحد شوند.

آقای وانگ و همتای روسی اش، سرگئی لاوروف، طی هفته گذشته چندین دیدار طولانی مدت با یگدیگر داشته اند و آقای لاوروف پس از آن اظهار داشت که دو کشور درخصوص بسیاری از مسایل داخلی و بین المللی “مواضع مشابه”ی دارند.

گفته می شود که جنگنده های J-15 چین برای انجام حملات علیه داعش از یک ناو هواپیمابر برخواهند خاست. آقای ایگور موروزوف، یکی از اعضای کمیته امور خارجه روسیه، تأیید کرد که ناو هواپیمابر چینی به همراه یک ناوگان موشکی درحال ورود به منطقه است و خاطرنشان ساخت که مشاوران نظامی چینی از هم اکنون وارد منطقه شده اند.

او گفت: “ناوگان چینی وارد دریای مدیترانه شده و ناو هواپیمابر نیز به دنبال آن است.” این سخنان ازسوی چین مورد تأیید قرار نگرفته و تصاویر ماهواره ای نیز نشان داده که بندر طرطوس درحال حاضر خالی است.

سال گذشته، ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، چین را به دلیل سرکوب جامعه اقلیت مسلمانان در غرب این کشور مورد تهدید قرار داد. پکن تأیید کرده که اعضای گروه نظامی “اویگور” به عنوان جنبش اسلامی ترکستان شرقی، با افراط گرایان سوریه و عراق تمرین نظامی می کند.

داعش از تمایل خود نسبت به افزایش حضورش در چین سخن گفته و یکی از اسنادی که ماه گذشته از این گروه تروریستی به دست آمده نشان می دهد که چین در میان کشورهایی است که داعش قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ تسخیر کند.

ازسوی دیگر، شرکت نفت ملی چین نیز مجبور شده میادین نفتی خود در سوریه را ترک کند. چین در عراق نیز دارای میادین نفتی است و درصورتی که این میادین به دست داعش بیفتد، شکست مالی سختی خواهد خورد.