جنگ الکترونیک و دریائی در کنار هم

نویسنده

» تحلیل لیبراسیون از اولین رزمایش الکترونیک ایران

به گفته رسانه های ایرانی و به نقل از یک سخنگوی نظامی، ایران برای اولین بار تمرین حمله و دفاع کامپیوتری را در چارچوب رزمایش دریایی خود، که به مدت یک هفته در تنگه استراتژیک هرمز در جریان بود، به انجام رسانده است.

به نوشته روزنامه رسمی “ایران دیلی”، دریادار دوم امیر رستگاری دراین خصوص گفته است: “در زمان رزمایش، یک واحد دفاع سایبری نیروی دریایی حمله ای را به هدف نفوذ به شبکه نیروهای دفاعی انجام داد تا اطلاعات موجود در آن را به دست آورد و همچنین آن را به ویروس آلوده سازد.”

او افزود که این حمله ازسوی نیروهای دفاعی مورد شناسایی قرار گرفت و خنثی شد.

این اولین باری است که ایران به طور رسمی تمرین جنگ کامپیوتری را در چارچوب یک رزمایش نظامی در دستور کار خود قرار داده.

از ۳ سال پیش تاکنون تأسیسات صنعتی ایران، به ویژه هسته ای و نفتی، هدف حملات کامپیوتری متعددی قرار گرفته و همواره ایالات متحده و اسراییل مسؤول این حملات معرفی شده اند. برخی از این حملات الکترونیکی همچنین بخش های ارتباطاتی و بانکی ایران را دچار اختلال کردند.

حکومت تهران نیز در پاسخ به این حملات واحدهای غیرنظامی و نظامی دفاع سایبری تشکیل داد تا بتواند با این تهدید جدید مقابله کند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران و نیروی دریایی ارتش ایران رزمایش بزرگی را در حدود یک هفته در آب های خلیج فارس، دریای عمان و همچنین تنگه هرمز که یک سوم نفت جهان از آن می گذرد، به انجام رساندند.

به گفته مسؤولان نظامی جمهوری اسلامی، هدف این رزمایش “نشان دادن توان دریایی ایران” و “آزمایش سناریوهای مختلف تدافعی و امنیتی” بوده است.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط رسانه های ایران، طی این رزمایش، عملیاتی بوسیله زیردریایی ها انجام شد و چندین سیستم موشکی نیز مورد آزمایش قرار گرفت.

تهران بر ماهیت “تدافعی و بازدارنده” این رزمایش “علیه هرگونه تهاجم” تأکید کرد و این درحالی است که شرایط منطقه درحال حاضر بسیار پرتنش است. تهدیدهای اسراییل دایر بر حمله علیه تأسیسات اتمی ایران و اختلافات میان این کشور و امارات متحده عربی، و همچنین بحران در بحرین و سوریه نیز به شدت بر وخامت شرایط منطقه دامن زده است.

با این حال، مسؤولان نظامی ایران تأکید کرده اند که این رزمایش به هدف بستن تنگه هرمز انجام نشده.

ولی ایران در دسامبر ۲۰۱۱ در اوج بحران پرونده هسته ای مناقشه آمیز خود و قبل از تصویب تحریم های نفتی جدید ازسوی کشورهای غربی، با انجام رزمایشی بر این تهدید دامن زد.

جمهوری اسلامی در گذشته بارها تهدید کرده که در صورتی که مورد حمله قرار گیرد یا منافع حیاتی اش تهدید شود، تنگه هرمز را خواهد بست. یکی از مأموریت های سپاه پاسداران در صورت درگیری این است که در این تنگه استراتژیک مین گذاری کند.

تهران به طور مرتب نسبت به حضور “نیروهای خارجی”، به ویژه آمریکایی، اعتراض کرده و آن را عاملی برای بی ثباتی در منطقه خلیج فارس می داند. حکومت تهران براین عقیده است که امنیت در این منطقه باید ازسوی کشورهای منطقه ایجاد شود.

جمهوری اسلامی برای نمایش قدرت نظامی خود به طور مرتب به انجام مانورها و رزمایش های گوناگون اقدام می کند.

نیروی دریایی با داشتن ۱۷ هزار عضو مسؤول عملیات در دریای عمان در شرق تنگه هرمز تا خلیج عدن است. تعداد اعضای نیروی دریایی سپاه پاسداران که مسؤول امنیت در خلیج فارس است نیز در حدود ۲۰ هزار نفر برآورد می شود.

منبع: لیبراسیون، ۴ ژانویه