کارگرانی که فقر آتش به جانشان می‌زند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مرگ دستفروشی دیگر

دستفروش تبریزی، که در اعتراض به توقیف وسایلش توسط مأموران شهرداری تبریز، خودرا آتش زده و چند روز بعد، در ۳۰ ام فروردین جان سپرده بود، با حضور خانواده و بستگان در “وادی رحمت” زادگاهش، تبریز به خاک سپرده شد. محمد احدی، خبرنگار سایت اویان نیوز که این خبر را پیگیری کرده به روز می‌گوید تلاش آنها برای پاسخگویی مسئولان در مورد مرگ این دستفروش بی‌نتیجه مانده است.

این دومین کارگر دریک ماه گذشته است که به دلایل معیشتی دست به خودسوزی منجر به مرگ زده است.

وبسایت کلمه و برخی از سایت‌های استان آذربایجان شرقی می‌گویند حمید فرخی دیزج ملک، روز ۲۴ فروردین در اعتراض به جمع‌‌آوری بساط دستفروشی‌اش توسط ماموران شهرداری تبریز، روبروی شهرداری منطقه هشت خود را آتش زد.

این کارگر ۴۳ سال داشت و پدر یک پسر و دو دختر بود.

جنازه او روز چهارشنبه ۳۱ فروردیین با حضور خانواده‌اش در قبرستان “وادی رحمت” تبریز به خاک سپرده شد.

به گفته محمد احدی، خبرنگار سایت اویان نیوز که این خبر را با جزئیات پیگیری کرده، روز ۲۴ فروردین ماه، همنوا، از سایت‌های محلی، گزارش داده بود که یک مرد ۴۳ ساله تبریزی در کوچه مجتهدی‌های تبریز جلو در شهرداری منطقه هشت اقدام به خودسوزی کرده است.

به جز این خبرنگار، دیگران خبری در اینباره منتشر نکردند، اما بعد از۵ روز به گفته آقای احدی سایت آناج وابسته به اصولگرایان در تبریز در گزارشی به این خبر پرداخت.

 با انتشار این گزارش، این خبر باره دیگر رسانه‌ای شد.

محمد احدی به روز می‌گوید این گزارش پس از انتشار از خروجی سایت آناج حذف و ورود به این سایت دو روز غیر ممکن شد.

در هیچ یک از گزارش‌های منتشر شده در سایت‌های داخلی اشاره‌ای به نام و یا آخرین وضعیت این دستفروش نشده است.

اما سایت اویان نیوز، که اخبار استان‌های ترک‌نشین ایران را پوشش می‌دهد اعلام کرد که حمید فرخی، سرانجام روز ۳۰ فروردین‌ماه، به دلیل شدت جراحات پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان سینای تبریز درگذشت.

درحایکه برخی از منابع محل خودسوزی این دستفروش را مقابل شهرداری منطقه هشت تبریز عنوان کرده‌اند اما خبرنگار اویان نیوز می‌گوید تاکنون اطلاع دقیقی از محل خودسوزی این فرد به دست نیامده است.

 یکی از کارکنان شهرداری منطقه ۸ به اویان نیوز گفته این کارگر در بخش سد معبر شهرداری خودسوزی کرده و مقابل ساختمان منطقه ۸ نبوده است.

حامد فرخی فرزند حمید فرخی هم بدون اشاره به محل دقیق خودسوزی پدرش گفته “پس از حضور پدرش در اتاق مسئول سد معبر این اتفاق افتاده “است.

فرزند این دستفروش در مصاحبه با اویان نیوز گفته است: “ما هم نمی دانیم چه اتفاقی افتاد که پدرم مجبور به این کار شده به همین دلیل شکایت کردیم تا بفهمیم چه مسئله ای باعث شد که این اتفاق روی دهد.”

در گزارش سایت محلی آناج حمید فرخی، فردی معرفی شده که “به لحاظ روانی دارای مشکلات زیادی بوده” اما فرزند او با رد این ادعا و با تاکید بر سلامتی روانی پدرش گفته است: “همه می‌دانند که او مشکل روانی نداشت، او دلباخته امام حسین و اهل بیت بود.”

گفته شده که یک روز قبل از این حادثه مراسم عقد پسرش برگزار شده و او برنامه‌های زیادی برای آینده داشته است.

اهالی محل سکونت این دستفروش، حوالی خیابان ۴۲ متری تبریز، به اویان نیوز گفته‌اند که این شخص فردی آبرومندی و از حسن شهرت و اخلاق برخوردار بوده و در خیابان دست فروشی می کرده است.

محمد احدی، خبرنگار می‌گوید پیگیری آنها برای اطلاع از جزئیات این حادثه بی نتیجه بوده است.

اکبر آقامحمدی، معاون مالی اداری شهرداری تبریز هم در گفتگو با همین سایت از خودسوزی این کارگر ۴۳ ساله اظهار بی اطلاعی کرده است.

در روزهای پایانی اسفند یونس عساکره، دست فروش عرب اهل خوزستان هم در اعتراض به برچیده شدن بساط کارش مقابل شهرداری خرمشهر توسط “ماموران سد معابر” با ریختن یک گالن بنزین روی خود، خودسوزی کرد.

این دست‌فروش حدود نه روز بعد در ۲ فروردین‌ماه بر اثر شدت عفونت و جراحات ناشی از سوختگی درگذشت.

خودسوزی یونس عساکره با اعتراضات برخی از شهروندان عرب ایرانی روبرو شد.