به وعده های پوچ پایان دهید

نویسنده

سامناک آقایی


در آخرین روز هفته معلم، بازهم صدای اعتراض هزاران معلم در شهرهای مختلف کشور از جمله در استان زنجان شنیده شد. بسیاری از این معلمین معترض انتظار داشتند طبق وعده های مسئولان، به ویژه وزیر جدید آموزش و پرورش، در طول هفته گذشته و به مناسبت روز معلم و احترام به این روز گرامی به حداقل خواسته ها و مطالبات معوقه خود دست یابند.

امااین بار هم نه تنها خبری از پرداخت مطالبات معوقه و سایر خواسته های معلمان نشد، بلکه در طول هفته گذشته هیچ یک از مقامات مسئول آموزش و پرورش حاضر به پاسخگوئی در مورد مشکلات و نارسائی های موجود به معلمان ناراضی، نشدند.

طبق گزارشات مربوطه ، روز گذشته که آخرین روز هفته معلم بود، صدها تن از فرهنگیان استان زنجان به نشانه اعتراض به وضعیت معیشتی خود و بی تفاوتی مسئولان استانی و کشوری نسبت به وضع موجود، با امضای طوماری خطاب به مسئولان اعلام داشتند: نه تنها حقوق و مزایای سال جدید، بلکه هنوز مطالبات سال های قبل خود را هم دریافت نکرده ایم. مطالبات ما در طول سال گذشته از جمله اضافه کاری ها، پاداش مناطق محروم، مرخصی استفاده نشده، معوقه حق جذب فوق لیسانس ها و موارد دیگری را هم هنوز دریافت نکرده ایم.


معلمان معترض شهرهای مختلف استان زنجان که سال گذشته با شرکت در تجمعات مسالمت آمیزصنفی به همراه معلمان سایر شهرهای دیگر کشور، از مسئولان استانی وعده رسیدگی به تمامی مطالبات و امورات خود در سال جدید را گرفته بودند، در بخش دیگری از طومار اعتراضی خود نوشته اند: ما بارها نسبت به مطالبات قانونی و مشروع خود از راه های قانونی صدای اعتراض مسالمت جویانه خود را به گوش تمامی مسئولان رسانیده ایم، اما باز هم با گذشت ماه ها و در مواردی چند سال، علی رغم وعده های مکرر وزیر آموزش و پرورش به ویژه وعده هایی که طبق آن قرار بود امسال در هفته معلم تمام مطالبات ما را پرداخت کنند، هنوز هیچ اقدام لازمی برای پرداخت مطالبات معوقه و سایر مشکلات معلمان از سوی مسئولان جدید آموزش و پرورش انجام نگرفته است.

معلمین معترض استان زنجان در این طومار همچنین تاکید کرده اند که “با عوض شدن وزیر آموزش و پرورش، به منظور پیگیری مطالبات و خواسته های خود بارها تنی چند از همکارانشان به عنوان نماینده با مسئولان آموزش و پروش استان ملاقات داشته و حتی به استانداری نیز مراجعه کرده اند اما حتی یک بار هم جواب امیدوار کننده ای از مسئولان استانی دریافت نکرده اند”.


معلمین مزبورکه بر اساس این طومار از مسئولان کشور و آموزش و پرورش چیزی غیر از وعده های پوچ و توخالی نشنیده اند ، خطاب به آنها گفته اند: به وعده های پوچ پایان دهید.

معلمین زنجانی در پایان طومار اعتراضی خود با بیان اینکه تا رسیدن به همه خواسته ها و مطالبات خود از “هر طریق قانونی” به اعتراضاتشان ادامه می دهند، آورده اند: مسئولیت هرگونه تبعات ناخوشایند این بی توجهی ها بر عهده مسئولانی خواهد بود که تاکنون به زعم خویش ما را با شعارهای گوناگون و وعده های پوچ مشغول داشته اند و منتظرند که پایان سال تحصیلی فرا رسد و معلمان متفرق گردند و حق مسلم قانونی و شرعی آنان را مشمول زمان کنند.

به دلیل گسترش اعتراضات صنفی معلمان و افزایش انتقادات جامعه فرهنگی نسبت به عملکرد ضعیف آموزش و پرورش در سال گذشته، به ویژه در خصوص عدم رسیدگی لازم به وضعیت معیشتی معلمان که عامل اصلی گسترش اعتراضات معلمان در سه سال گذشته بوده است، امسال در بسیاری از شهرهای کشور که سال گذشته صحنه اعتراضات معلمین بودند، نهادها و محافل امنیتی و اطلاعاتی با همکاری حراست های آموزش و پرورش اجازه برگزاری مراسم روز معلم و هیچ گونه تجمع دیگری را ندادند.

به همین علت مراسم روز معلم امسال برخلاف سال های گذشته در تعداد معدودی از شهرهای کوچک درحالی برگزار شد که محل برگزاری مراسم در محاصره نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بود.

همچنین برخی از گزارش ها در هفته گذشته حاکی از آن بود که در شهرهای بزرگی چون بخش هائی از تهران، اصفهان، کرمانشاه ، اردبیل و تبریز از چند روز قبل از فرارسیدن روز معلم، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با برقراری تدابیر شدید امنیتی تمام تلاش خود را بکار بستند تا مانع از برگزاری مراسم روز معلم از سوی معلمین شوند.