یکی هست که دیگر نیست

ابراهیم مهتری
ابراهیم مهتری

» شرح

 

زندگی و آثار مرتضی پاشایی

مرتضی پاشایی در ۲۰ مرداد ۱۳۶۳ به دنیا آمد. چهارده سال داشت که نواختن گیتار را  آغاز کرد و  بعدها در رشته گرافیک ادامه تحصیل داد. از سال ۱۳۸۹ و با نشر بخشی از تولیدات خود در اینترنت، در دنیای موسیقی پاپ ایران حضور یافت ا و با قطعه “یکی هست ” به شهرت رسید.

بسیاری از کارشناسان موسیقی وی را از پیروان سبکی می دانند که پیش از او  شادمهر عقیلی و محسن یگانه در آن مطرح شده بودند. پاشایی در ابان  سال ۱۳۹۱و  با انتشار آلبوم “یکی هست ” به جمع خوانندگان صاحب مجوز از وزارت ارشاد پیوست. هر چند او بعدها آلبوم “گل بیتا” را منتشر کرد، اما آلبوم “یکی هست ” تا زمان مرگ او تنها آلبومش بود که بطور رسمی و با مجوز منتشر شده بود.

او در تجربه ای متفاوت  قطعه ای با عنوان  «عصر پاییزی» را برای مجموعه‌ای تلویزیونی با همین عنوان ساخت، اما مسئولان وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی  حاضر به پخش آن نشدند. اما «عصر پاییزی» پس از انتشار در دنیای مجازی و به روایت آمار، از نظر تعداد دانلود و مشاهده در دنیای اینترنت به محبوب‌ترین ترانه‌ او تبدیل شد. این امر سبب شد تا صدا و سیما بار دیگر به سراغ واو برودو با سفارش قطعه  «نگران منی» به عنوان تیتراژ برنامه تلویزیونی «ماه عسل» همکاری با پاشایی را اغاز ککند.

برنامه ماه عسل محبوبترین برنامه تلویزیون در ماه رمضان است که توانست مخاطبان زیادی را جلب کند. پخش این برنامه در ساعت طلایی با ترانه‌ای که پاشایی برای تیتراژ آن اجرا کرده بود، معروفیت او را بسیار بیشتر کرد.این ترانه هم با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد.

 آذر ۱۳۹۲ خبر ابتلای پاشایی به بیماری سرطان معده در یکی از نشریات منتشر شدو پاشایی آن را تکذیب کرد. بعدها مشخص شد که او از بیماری خود مطلع نبوده و پس از انتشار این خبر بستگانش او را در جریان این بیماری سخت گذاشته اند.

هواداران او منتظر بودند تا واکنش خواننده محبوبشان را به این بیماری ببینند. پزشکان به او گفته بودند چند ماه بیشتر زنده نخواهد ماند و او به مبارزه با این بیماری برخاست. فعالیتش را بیشتر و کنسرتهای زیادی  رادر داخل و خارج از ایران برگزار کرد.

هوادارنش از این رفتار او به وجد آمدند و برمحبوبیتش افزوده شد، اما بالاخره مرتضی پاشایی در ۱۳ آبان ۱۳۹۳ و  به دنبال وخامت بیماری در بیمارستان بستری شد.

 صبح روز جمعه بیست و سوم آبان ۱۳۹۳ خبر درگذشت او منتشر و به سرعت تبدیل به یک اتفاق شد.

«اسمش عشقه» نام آخرین اثر اوست که قبل از انتشار آن فوت کرد.

 

آثار مرتضی پاشایی با لینک صدا

ترانه جاده یک طرفه

 

ترانه نفس

 

 

 

ترانه یکی هست

 

ترانه بغض

 

ترانه نگران منی

 

 

 

ترانه دل من؛ دل تو