واسطه‌گری دردسرساز برای پرسپولیس

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» دستور وزیر ورزش برای برخورد با خاطیان

“سیاسی”، نام رییس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس است. او این روزها پایش به یک ماجرای سیاسی و امنیتی هم باز شده؛ ماجرایی که اعتراض برخی رسانه‌ها و سرزنش وزیر ورزش را هم به دنبال داشته است. باشگاه پرسپولیس در پی برگزاری یک دیدار دوستانه با باشگاه رئال مادرید بود که می‌توانست اتفاقی مهم برای فوتبال ایران و این باشگاه باشد، اما مشکل آن‌جایی پیدا شد که واسطه برگزاری این دیدار، یک سرمایه‌دار ایرانی است که سابقا مخالف جمهوری اسلامی بوده اما حالا با تغییر اساسی در مواضع خود، مدعی تلاش برای “کمک به کشور” شده است. حالا مسوولان پرسپولیس زیر سئوال رفته‌اند که چرا در دیدار با “یک ضد انقلاب” واسطه‌گری او را پذیرفته‌اند و مجلس و وزارت کشور نیز در پی شناسایی و مجازات خاطیان هستند.

 

باز هم یک ارثیه دردسرساز از رویانیان

سردار محمد رویانیان، در دوران جنجالی حضور خود در باشگاه پرسپولیس، برای عمل به وعده‌های بلندپروازانه اش از کمک دو میلیاردر سود برده بود. میلیاردر اول، بابک زنجانی نام داشت که بازداشت و زندانی شدن او، بسیاری از برنامه‌های رویانیان و پرسپولیس را با مشکل مواجه کرد. میلیاردر دوم اما در راستای تغییر مواضع سیاسی خود، داوطلبانه قدم پیش گذاشت و از رابطه حسنه‌اش با مدیر باشگاه رئال مادرید استفاده کرد که زمینه‌ساز یک مسابقه بزرگ برای فوتبال ایران شود.

امیرحسین جهانشاهی، بازرگان ایرانی مقیم اروپا و مالک تلویزیون رها است که پیش از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، برای براندازی جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد. جهانشاهی تلاش برای برگزاری مسابقه بین پرسپولیس، رئال مادرید را به صورت عمومی اعلام کرد اما باشگاه پرسپولیس در زمستان سال گذشته جز اطلاع‌رسانی در مورد تلاش برای برگزاری مسابقه، جزییات بیشتری منتشر نکرد.

ترجمه پاسخ نامه مدیر عامل باشگاه رئال مادرید هم دو نسخه متفاوت دارد! در متنی که خبرگزاری متعلق به جهانشاهی منتشر کرده بود این جمله به چشم می‌خورد “همانطور که به آقای جهانشاهی هم گفتم”؛جمله ای که در نسخه داخلی وجود ندارد. تفاوت بعدی هم پایان‌بندی نامه است که در اولی آمده: “ما در همین رابطه به آقای جهانشاهی که از باشگاه رئال مادرید خواسته است تا در ایران بازی کند و دعوتنامه شما را نیز ارسال کرده، مراتب هماهنگی و پیشرفت کار را اطلاع خواهیم داد.” و در دومی خطاب به رویانیان عنوان شده است: “در همین رابطه و برای انجام مذاکرات بیشتر، به زودی دعوت نامه شما را جهت سفر به مادرید ارسال خواهیم کرد.”

در آن زمان، رسانه‌های داخلی چندان به این موضوع نپرداختند و با استعفای رویانیان از مدیرعاملی و بحران‌های مالی رخ داده، به نظر می‌رسید که این بازی به بایگانی سپرده شده باشد. اما مهر ماه امسال جمعی از مسوولان باشگاه به دعوت رئال به اسپانیا رفتند تا درباره مقدمات این دیدار گفت‌وگو کنند، در آن دیدار امیرحسین جهانشاهی هم حضور داشت و انتشار عکس او در کنار مدیران رئال و پرسپولیس، در رسانه‌های ایران جنجالی شد.

در کنار حمله برخی وبسایت‌های اصولگرا به این دیدار، خبرگزاری ایسنا هم به شدت از پادرمیانی جهانشاهی برای برگزاری این دیدار انتقاد کرد. این خبرگزاری که در دوران رویانیان نامه مدیرعامل باشگاه اسپانیایی را با سانسور نام جهانشاهی به عنوان خبر اختصاصی منتشر کرده بود، این بار نوشت: “آن‌هایی که روزگاری برای «ترور» در ایران دندان تیز کرده بودند، امروز در نقش «دلسوز» فوتبال ایران ظاهر شده‌اند”.

 ایسنا سپس به بیان مواضع و فعالیت‌های سیاسی این سرمایه‌دار ایرانی مقسم خارج کشور پرداخته و اضافه کرده: “می‌توان تاسف خورد که چگونه برخی مدیران بدون هیچ اطلاع از مناسبات و شخصیت افراد با آن‌ها وارد معامله و توافق می‌شوند. این ساده‌لوحی یا ساده انگاری شاید در برخی موارد ضرری متوجه مجموعه نکند اما قطعا یک جا چنان ضربه‌ای وارد می‌کند که جبرانش اگر نه غیر ممکن، بسیار دشوار خواهد بود. همچنین پرسش مهم‌تر این است که چرا فردی با چنان سابقه خرابکارانه و ایده‌های خطرناک، «صمیمانه» برای توافق پرسپولیس و رئال «دلسوزی» می‌کند؟ رییس تشکیلاتی که روزی فریب «الماس اطلاعاتی» ایران را خورده، امروز در نقش «دلسوز» فوتبال ایران ظاهر شده تا چه هدفی را دنبال کند؟ آیا باید ادعای افراد را باور کرد یا سابقه و کارنامه آن‌ها را؟ قسم را باور کنیم یا دم خروس را؟”

اعتراضات به این دیدار بالا گرفت و خبر ورود مجلس هم به این ماجرا هم داده شد. مدیران وزارت ورزش هم مورد سئوال قرار گرفتند که چرا به این موضوع رسیدگی نمی‌کنند. حتی یک عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس هم انتقاد کرد که “مگر می‌شود یک نفر نداند چه کسانی در جلسه حضور دارند و در آن جلسه شرکت کند؟” حسین کاظم‌پور همچنین گفت: “یعنی شما نمی‌دانستید با چه کسی دست می‌دهید و عکس می‌اندازید؟ ما خودمان را فرزندان نظام جمهوری اسلامی می‌دانیم و ارزش پرسپولیس هم به این است که زیر پرچم این نظام است. مگر قبل از انقلاب تیم تاج نبود اما ما این تیم را قبول نداشتیم و بعد از انقلاب استقلال را قبول کردیم. چرا خودمان را خودباخته جلوه می‌دهیم؟ چرا به هر قیمتی می‌خواهیم کارهایمان پیش برود؟”

 

“از قیافه‌اش چطور می‌ توانستیم بفهمیم چه کاره است؟”

امیررضا خادم، معاون پارلمانی وزارت ورزش و نماینده تام‌الاختیار او در مسائل مربوط به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هم از “گله‌مند” بودن گودرزی، وزیر ورزش خبر داده و گفته است: “وزیر از این ماجرا و از این رفتار و اتفاقی که افتاده بسیار گله مند است. دکتر گودرزی دستور داده اگر این کار با نیت خاصی صورت گرفته جلوی آن گرفته شود و با خاطیان برخورد شود.”

خادم در گفت‌وگوی جداگانه‌ای توضیح داده که ورود مجلس به این ماجرا، کاملا طبیعی است و او هر کجا که لازم باشد پاسخگو خواهد بود. اما تاکید کرده که “ باشگاه پرسپولیس باید پاسخگوی مذاکراتش از طریق جهانشاهی با رئال مادرید باشد.”

مازیار ناظمی، رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت ورزش هم تقصیری را متوجه وزارتخانه ندانسته و عنوان کرده است: “ این وزارتخانه در جریان افراد حاضر در جلسه و مفاد گفت‌و‌گوها نبوده است و قطعا مدیران پرسپولیس در این مورد پاسخگو هستند.”

در سوی دیگر، حمیدرضا سیاسی، رییس هیات مدیره؛ بهروز منتقمی، سرپرست باشگاه و حسین کلانی، مشاور ارشد باشگاه همگی اصرار دارند که جهانشاهی را نمی‌شناخته‌اند و از نیت او برای حضور در آن جلسه باخبر نبوده‌اند.

عاقبت سیاسی اسنادی به برنامه نود ارائه داد و مدعی شد که رویانیان، جهانشاهی را به عنوان نماینده باشگاه برای پیگیری برگزاری این مسابقه معرفی کرده است. او در چندین و چند مصاحبه دیگر هم توضیح داد که “ حضور جهانشاهی در دفتر پرز نمی‌توانست تصادفی باشد، اما ما اطلاعی از این موضوع نداشتیم”.

سرپرست باشگاه هم عنوان کرده که “ از حضور شخصی به جز سانچز و پرز در جلسه با مسئولان رئال مادرید بی‌خبر بودیم و اگر می‌دانستیم چنین فردی در آن جلسه حضور دارد قطعا در آن شرکت نمی‌کردیم. از مردم، بسیجیان و مسئولان کشورمان عذرخواهی می‌کنم اما بدانید که ما از وجود چنین شخصی بی‌اطلاع بودم و قصد ناراحتی عزیزان کشورمان را نداشته و نداریم.”

کلانی، از چهره‌های قدیمی و محبوب باشگاه هم توضیح داده است: “ما در دفتر آقای پرز نشسته بودیم که این آقا آمد و نشست. از چهره و قد و قامت او، تصور کردم که یک اسپانیایی تمام عیار و از دوستان پرس است. جالب اینکه گوشه ای نشسته و تنها ما را نگاه می‌ کرد، بعد از حرف و بحث ما، تازه آقای پرز ایشان را به ما معرفی کرده و ما از روی اسم معرفی شده متوجه شدیم که ایرانی یا افغانی است و به هر حال نه به عنوان یک آدم مسوول بلکه به عنوان دوست آقای پرز آمدند و با ما عکس انداختند، موقع برگشت هم در فرودگاه ایشان آمدند و با ما خداحافظی کردند، بعد که به تهران آمدیم تازه شنیدیم که می‌‌گویند اسم این آقا جهانشاهی و از عناصر مساله دار بوده اند اما ما از قیافه‌اش چطور می‌ توانستیم بفهمیم ایشان چه کاره است؟”

در پی این جنجال‌ها، دفتر امیرحسین جهانشاهی هم توضیحاتی منتشر و برای رسانه‌ها ارسال کرده است. در این توضیحات آمده که “کمک به بازی دوستانه رئال مادرید و پرسپولیس تنها قدمی در آغاز حرکت برای کمک به کشور بوده و بدیهی است که برای جبران آثار تحریم‌ها و حفظ استقلال و عزت ایران بزرگ‌مان در برابر دشمنان خارجی باید از بازگشت سرمایه‌های داخلی و خارجی استقبال کرد.”

این دفتر همچنین از اعلام جزییات بازگشت جهانشاهی در ماه آینده میلادی خبر داده شده و نوشته است: “علیرغم اخبار غیرواقعی برخی مطبوعات درباره‌ی مذهب و تابعیت آقای جهانشاهی، او مسلمان، شیعه و دارای تابعیت ایرانی است و از هنگام خروج از ایران، همواره با گذرنامه پناهندگی کشور فرانسه زندگی کرده و تابعیت هیچ کشوری را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.”

عکس: جهانشاهی نفر دوم از سمت چپ است که بین سرپرست باشگاه پرسپولیس و رییس باشگاه رئال مادرید ایستاده است.