زندانی شدن معاون رئیس‌جمهوری سابق

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از زندانی شدن محمدرضا رحیمی

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، معاون رئیس‌جمهور پیشین ایران، برای گذراندن محکومیت خود به جرم فساد مالی به زندان رفته است.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، ماه گذشته توسط دادگاه عالی ایران مجرم شناخته و به تحمل پنج سال حبس و جریمه یک میلیاد تومانی محکوم شده است. همچنین دادگاه به او دستور داده تا به میزان تقریبا دو میلیارد تومان رد مال کند.

ایرنا خبر داده که ماموران پلیس روز یکشنبه او را از محل سکونت خود دستگیر و به زندان اوین در شمال تهران برده‌اند.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گزارش داده که رحیمی متهم به “مال‌اندوزی از طریق روش‌های غیرقانونی” بوده است.

یک دادگاه محلی پیشتر او را به ۱۵ سال زندان محکوم کرده بود، اما دادگاه عالی این حکم را به پنج سال و سه ماه کاهش داد.

رحیمی که ریاست سازمان مبارزه با مفاسد را بر عهده داشت و از احمدی‌نژاد مدال لیاقت دریافت کرده بود، بالاترین مقام پیشین در تاریخ جمهوری اسلامی است که در دادگاه محکوم و زندانی می‌شود.

احمدی‌نژاد ادعا کرده بود “پاک‌ترین دولت در تاریخ ایران” را داشته است، اما مخالفانش دولت او را به فساد گسترده متهم می‌کردند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ماه دسامبر به شکل بی‌سابقه‌ای از فساد گسترده در کشور انتقاد کرد و گفت رشوه که زمانی پنهانی انجام می‌شد حالا علنی شده و قول داد با این پدیده مبارزه کند.

ایران در میانه برنامه بیست ساله برای تمرکززدایی و خصوصی‌سازی اقتصاد است. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، که حرف آخر را در تمام موضوعات کشور می‌زند، به تکرار نسبت به استفاده از برنامه‌های انتقالی برای مال‌اندوزی هشدار داده است.

در ماه مه سال گذشته، ایران مهافرید امیرخسروی، تاجر میلیاردر ایرانی را به جرم دست داشتن در اختلاس 2.6 میلیارد دلاری اعدام کرد. این بالاترین میزان اختلاس در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است.

منبع: گاردین  - 16 فوریه  2015