روحانی زنان فوتسال را راهی کرد

لیلا طیری
لیلا طیری

» واکنش ها به لغو سفر به مسابقات جهانی موثر شد

یک روز بعد از اعلام لغو سفر تیم فوتسال زنان ایران به مسابقات جهانی گواتمالا، با اعتراض گسترده مردم در شبکه های اجتماعی، دولت ناچار به مداخله شد و رییس جمهور روحانی در دستوری ویژه از وزارت ورزش خواست شرایط شرکت زنان قهرمان فوتسال را به این مسابقات فراهم کند.

 محمدرضا تابش، نماینده مجلس و نائب رئیس فراکسیون ورزش مجلس اول بار  از فراهم شدن شرایط اعزام تیم ملی فوتسال زنان به مسابقات جهانی خبر داد و اعلام کرده که به دلیل مشکل ویزای گواتمالا تاکنون اعزام این تیم به رقابت‌ها منتفی اعلام شده بود، اما با پیگیری‌های انجام شده و تاکید رییس جمهور و دستور ویژه‌ او  به وزارت خارجه برای گرفتن روادید، شرایط برای اعزام تیم فوتسال بانوان به جام جهانی فراهم شده است.

به گفته او  قرار است وزارت ورزش نیز هزینه‌ این سفر را پرداخت کند تا تیم ملی فوتسال بانوان بتواند در رقابت‌های جام جهانی فوتسال در گواتمالا در تاریخ روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان‌ماه حضور یابد.

تیم ملی فوتسال زنان ایران که قهرمان جام ملت های اسیا است در تورنمنت جهانی گواتمالا با تیم های برزیل، پرتغال و کاستاریکا هم گروه است. ژاپن، اسپانیا، روسیه و گواتمالا دیگر تیم های حاضر در این تورنمنت جهانی هستند. اما در شرایطی که صباحی چند از قهرمانی تیم ایران در آسیا گذشته فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد به دلیل مشکلات ویزا این تیم به مسابقات جهانی گواتمالا اعزام نخواهد شد.

مساله ای که به شدت مورد انتقاد و واکنش قرار گرفت

فدراسیون فوتبال ایران در اطلاعیه ای از لغو اعزام تیم فوتسال زنان به این مسابقات خبر داده و علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در حاشیه فستیوال استعدادیابی دختران گفته بود : به دلیل اینکه کشور گواتمالا در ایران سفارتخانه ندارد، برای گرفتن ویزا مجبوریم به آلمان سفر کنیم، اما مشکل اساسی دیگر این بود که برای سفر به آلمان هم نیازمند ویزا هستیم.

کفاشیان به خبرگزاری ایسنا گفته بود که  تلاش کردیم ویزای فرودگاهی بگیریم اما این اتفاق تا الان رخ نداده. قرار بود دز مکزیک  ویزا بگیریم اما گواتمالا اعلام کرده هزینه این سفر را نمی‌دهد.

خبرنگار ایسنا با اشاره به قهرمانی تیم ایران در آسیا سوال کرده بود که ایا حیف نیست این موقعیت از دست برود؟ کفاشیان پاسخ داده بود که بله حیف است که این فرصت را از دست بدهیم اما من هم حیف هستم!

او همچنین به خبرگزاری تسنیم گفته که برای تیم ملی بانوان که قهرمان آسیا است مسابقات دیگری را هماهنگ می کنیم که در آن شرکت کنند و بدین ترتیب ناراحتی این موضوع را از دل شان درمی آوریم!

اعلام خبر لغو حضور زنان فوتسالیست ایرانی در مسابقات جهانی گواتمالا واکنش ها و انتقادهای تندی را علیه فدراسیون فوتبال به دنبال داشت. بیشتر منتقدین به این مساله در فضای مجازی به اعزام ورزشکاران مرد در مقاط مختلف به کشور گواتمالا اشاره و به تبعیض جنسیتی و محرومیت زنان فوتسالیست از سوی فدراسیون فوتبال معترض بودند.

ابوذر ندیمی، نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی دلیل اصلی این مساله را سومدیریت ورزشی خوانده و به خبرگزاری خانه ملت گفته بود که عدم حضور زنان فوتسالیست کشورمان در مسابقات جهانی گواتمالا به دلیل مشقت دریافت ویزا توجیه مناسبی نیست و تکرر این اتفاقات باعث دلزدگی ورزشکاران ما خواهد شد.

او اشاره کرده بود که فدراسیون فوتبال نباید هزینه های ورزشکاران مرد و زن را به صورت جداگانه تعریف کند و اگر برای حضور مردان در عرصه ورزش، فرصت خاصی در نظر گرفته می شود باید این فرصت برای حضور زنان نیز وجود داشته باشد و به لحاظ مادی به صورت عادلانه با آنها برخورد شود.

تورنمنت جهانی فوتسال زنان از سوم تا هشتم آذر ماه امسال در کشور گواتمالا برگزار می شود و حالا با دستور ویژه رئیس جمهور برای اعزام تیم ملی فوتسال زنان ایران، به نظر می رسد مشکل اعزام زنان فوتسالیست حل شده است.