دزدی در سازمان تحت نظر رهبر

نویسنده
حسین محمدی

» دستگیری چند مدیر صدا و سیما

یک سایت اصول‌گرا٬ با انتشار خبر کوتاهی نوشته است که برخی از مدیران صدا و سیما به دلیل تخلفات مالی بازداشت شده‌‌اند. هم زمان برخی سایت‌های نزدیک به اصلاح طلبان هم خبر از وقوع اختلاسی در صدا و سیما داده‌اند.

سایت بولتن نیوز - که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است - در خبری نوشته است که بازداشت مدیران صدا و سیما٬ پس از بازداشت “عده‌ای از دست اندرکاران در حوزه تبلیغات محیطی فوتبال” رخ داده است. این افراد متهم شده‌اند که با هم‌دستی یک‌دیگر “مبادرت به سواستفاده از بیت‌المال” کرده‌اند.

بولتن‌نیوز اضافه کرده است که در میان بازداشت شدگان یکی از مدیران ارشد صدا و سیما نیز حضور دارد که به گفته‌ی این سایت از “حمایت ویژه” عزت‌الله ضرغامی٬ مدیر صدا و سیما برخوردار بوده است.

بولتن‌نیوز درباره‌ی میزان تخلفات مالی این افراد سکوت کرده٬ اما نوشته است که این افراد “علی‌رغم بدهی‌های میلیاردی”٬ با کمک مدیران صدا و سیما و بدون طی تشریفات٬ قراردادهای جدید امضا کرده‌اند که “تنها رقم یکی از قراردادهای شرکت اجاره ای با یک شرکت دولتی در موضوع تبلیغات حدود 12 میلیارد تومان بوده است”.

خبر بازداشت این افراد در حالی منتشر شده است که هفته ی گذشته سایت ندای سبز آزادی٬ به نقل از “منابع موثق” خبر از وقوع یک اختلاس ۶۰ میلیارد تومانی در صدا و سیما داده بود.

این سایت نوشته است که احتمال دارد یکی از مدیران بازداشت شده در جریان این پرونده٬ حسن تقدس‌نژاد٬ معاون مالی و اداری این سازمان باشد که مدت‌هاست بر سر کار خود حاضر نشده است.

علاوه بر تقدس‌نژاد٬ از دو مدیر سابق شبکه‌های دو و پنج تلویزیون جمهوری‌اسلامی و مدیر رادیو استانی البرز٬ به عنوان متهمان این پرونده نام برده می‌شود. همچنین گفته می‌شود شرکت ایرانسل نیز از دیگر متهمان این پرونده است. سازمان صدا و سیما اما تاکنون درباره‌ی این اخبار سکوت کرده است.

این البته برای نخستین بار نیست که اخباری درباره‌ی تخلفات مالی در صدا و سیما منتشر می‌شود. پیش از این٬ مجلس ششم در زمان ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما خواستار تحقیق و تفحص از این نهاد شده بود. آن زمان شورای نگهبان به دلیل آن‌که سازمان صدا و سیما زیر نظر رهبر جمهوری‌اسلامی قرار داشت٬ مانع از انجام این تحقیق شد. اما سرانجام پس از اصرار نمایندگان و با نظر رهبر جمهوری‌اسلامی مجلس موفق شد اجازه‌ی کسب تحقیق درباره‌ی سه موضوع میزان ونحوه هزینه کردن درآمد آگهی‌ها، خریدهای خارج از کشور و اهدای هدایا تحقیق کند.

 گرچه به گفته نمایندگان طرح تحقیق با کارشکنی‌های متعدد سازمان مواجه گردید و بیش از یکسال به طول انجامید، صداو سیما و قوه قضائیه نمایندگان را تهدید به محاکمه کرده و پرونده تخلفات صداو سیما در مجلس هفتم بدون پیگیری بسته شد.

براساس آن گزارش٬ پس از بررسی تنها از ۵ حساب بانکی صدا و سیما - از مجموع ۲۰۰ حساب بانک - نمایندگان متوجه شدند که ۵۲۵ میلیارد تومان تخلف مالی در این سازمان صورت گرفته است. این گزارش از سوی علی لاریجانی “کشکی” خوانده شده بود.

۱۷۲ تن از نمایندگان مجلس شم در آخرین روزهای فعالیت این مجلس٬ با صدور بیانیه‌ای خواستار آن شده بودند که گزارش آن‌ها توسط “یک قاضی خداترس، عادل و بی‌طرف” بررسی شود. آن زمان نمایندگان گفته بودند که مواردی دیگر از تخلفات وجود داشته که “بنابر مصالحی حذف شده است”. علی کردان که آن زمان معاون مالی و اداری سازمان صدا و سیما بود٬ متهم اصلی این گزارش به حساب می آمد.