آیا دولت جدید همه چیز را عوض خواهد کرد؟

نویسنده

» تحلیل کوریه انترناسیونال

حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران، روز ۴ اوت در برابر مجلس سوگند یاد کرد. او از این مراسم استفاده کرد و “کابینه امید” خود را معرفی نمود؛ “امید” همچنین شعار کمپین انتخاباتی او بود.  

روزنامه های ایرانی، براساس تعلقات سیاسی شان، از وزرای جدید یا استقبال کردند یا انتقاد. این درحالی بود که مطبوعات محافظه کار، ازجمله کیهان، از مجلس خواستند که به برخی از وزرای نزدیک به اصلاح طالبان رأی اعتماد ندهد.

روزنامه اصلاح طلب “قانون” می نویسد: “کابینه جدید از محافظه کاران، میانه روها و اصلاح طلبان تشکیل شده.” به نوشته روزنامه اعتماد و به نقل از سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی، اعضای دولت یک اکیپ “توانا” و “پخته” را تشکیل می دهند. با نگاهی به سیاست های اقتصادی انتقادآمیز محمود احمدی نژاد [۲۰۱۳-۲۰۰۵]، وزرای جدید هر یک با کوله باری از دانش و تجربیات مربوط به حوزه خود وارد عرصه خواهند شد. در میان وزرا به ویژه می توان به محمد جواد ظریف [وزارت خارجه]، سفیر سابق ایران در سازمان ملل، بیژن زنگنه [نفت] و علی طیب نیا [اقتصاد]، تحلیلگر اقتصادی، اشاره نمود.

 

به سوی مذاکره با واشنگتن؟

رییس جمهور جدید در زمان سخنرانی اش در برابر مجلس، بر انتخاب مردم که “برای میانه روی” و “علیه افراط گرایی” رأی داده اند تأکید ورزید. حسن روحانی با انتقاد تلویحی از تحریم های بین المللی همچنین اعلام کرد که “تنها راه تبادل نظر با ایران ازطریق گفتگو، اعتمادسازی دوجانبه و کاهش خصومت ها می باشد”.

واکنش کاخ سفید به اظهارات حسن روحانی نیز بلافاصله انجام شد: اگر دولت جدید “در رعایت تعهدات بین المللی خود جدی باشد”، واشنگتن نیز مایل به گفتگوست.

روزنامه قانون ابراز تأسف می کند که چرا کابینه منحصراً از “مردان” تشکیل شده. علی رغم انتظارات و خواسته های برخی فعالان، هیچ زنی توسط روحانی میانه رو انتخاب نشده است. غیبت دو رییس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد و محمد خاتمی نیز مورد توجه برخی روزنامه نگاران ایرانی قرار گرفت. مجلس ایران، که اکثریت آن را محافظه کاران تشکیل می دهند، یک هفته زمان دارد تا به دولت جدید رأی اعتماد دهد.

منبع: کوریه انترناسیونال، ۵ اوت