مسوولانی که فریب آمریکا را بخورند ساده لوحند

نویسنده

» پاسخ رهبر به امیدهای واشنگتن برای مذاکره

همزمان با مذاکرات جمهوری اسلامی با غرب برای خروج از بحران هسته ای، روز گذشته  آیت الله خامنه ای  در سخنانی شدیدا  سیاست های ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد ایران فریب “خنده های ظاهری آمریکا”  را نخواهد خورد.

 رهبر جمهوری اسلامی روز  گذشته آمریکا را بار دیگر به داشتن  از “روحیه استکباری”  متهم و تاکید کرد جمهوری اسلامی فریب سخنان به ظاهر “آشتی جویانه” ایالات متحده را نخواهد خورد.

وی  که  در جمع خانواده های شهدا سخنرانی می کرد، با اشاره به اینکه ایالات متحده “خنجری” در پشت خود مخفی کرده است، مواضع دولت باراک اوباما را “خنده ظاهری” توصیف کرده است که فقط “کودکان” را فریب می دهد : “ یک ملت بزرگ با این تجربه، و مسئولین برگزیده‌ی یک چنین ملتی، اگر فریب بخورند، خیلی باید ساده‌لوح باشند؛ یا باید ساده‌لوح باشند، یا باید غرق در هوی‌ و هوس باشند؛ دنبال زندگی راحت و خوش و همراه با عافیت باشند؛ بخواهند با دشمن بسازند. والّا اگر مسئولین کشور باهوش باشند، دقیق باشند، مجرب باشند، پخته باشند، دل در گرو منافع ملت با همه‌ی وجود داشته باشند، گول لبخند را نمیخورند.”

شخص اول نظام جمهوری اسلامی با اشاره ضمنی به نامه نگاری میان اوباما و خود که خبرهای آن قبلا در رسانه های آمریکایی منتشر شده بود اظهار داشت: “همین رئیس جمهور جدید آمریکا، حرفهای قشنگی زد؛ به ما هم مکرراً پیغام داد؛ شفاهی، کتبی، که بیائید صفحه را عوض کنیم، بیائید وضع تازه‌ای درست کنیم، بیائید در حل مشکلات عالم با همدیگر همکاری کنیم؛ تا این حد! ما هم گفتیم پیش‌داوری نکنیم؛ ما به عمل نگاه میکنیم. گفتند، میخواهیم تغییر ایجاد کنیم. گفتیم خوب، ببینیم تغییر را.”

وی افزود: “از روز اول فروردین که من در مشهد سخنرانی کردم - گفتم اگر دستکش مخملی روی پنجه‌ی چدنی کشیده باشید و دستتان را دراز کنید، ما دستمان را دراز نمیکنیم؛ این هشدار را من آنجا دادم - الان هشت ماه میگذرد. در طول این هشت ماه، آنچه ما دیدیم، برخلاف آن چیزی بود که اینها به زبان، به‌ظاهر ابراز می کنند.”

این اظهارات در شرایطی مطرح می شود که جمهوری اسلامی مشغول مذاکره با اعضای گروه 1+5 به رهبری آمریکا برای رسیدن به توافقی بر سر بحران اتمی است و بر اساس گزارش ها می بایست تا فردا پاسخ نهایی خود را در خصوص توفق وین اعلام کند.

رهبر جمهوری در سخنان دیروز خود با تاکید بر اینکه ملت ایران به دنبال “منافع ملی” و “پیشرفت در علم وفناوری” است ، خاطرنشان کرده است هر کسی را که بخواهد به این حقوق تعرض کند “به زانو” در خواهد امد.

تاکید آیت الله خامنه ای بر “علم و فناوری” می تواند به مخالفت جمهوری اسلامی برای توقف غنی سازی اورانیوم در ایران اشاره داشته باشد.

 دولت محمود احمدی نژاد پس از توقفی یکساله در گفتگو با غرب، از اوایل ماه مهر به مذاکره با 1+5 بر سر برنامه هسته ای آغاز کرد و  دو طرف روز 29 مهر به توافقی اولیه در وین برای انتقال 1200 کیلوگرم از مجموع  1500 کیلوگرم ذخیره اورانیوم ایران  به غرب برای “غنی سازی بیشتر”  دست یافتند. در همین رابطه محمود احمدی نژاد 5شنبه گذشته در مشهد با اشاره به اینکه ایران در “راه درستی” قرار گرفته است، گفت : “خوشبختانه شرایط برای همکاری بین المللی در زمینۀ هسته ای فراهم شده است. ما ضمن استقبال از همکاری ها در زمینۀ سوخت، نیروگاه، و فن آوری هسته ای، آمادگی خود را برای همکاری اعلام می کنیم.”

 

مخالفت های داخلی با خروج اورانیوم

با این حال از روز جمعه گزارش هایی مبنی بر مخالفت ایران با توافق وین منتشر و گفته می شود جمهوری اسلامی خواستار “ اصلاحات اساسی” در مفاد این توافق شده است.

 در روزهای اخیر رئیس پارلمان و رئیس دستگاه قضائی  مخالفت آشکار خود را با توافق وین و خروج اروانیوم از ایران اعلام کرده اند. هفته گذشته علی لاریجانی رئیس پارلمان با تاکید بر اینکه غرب در مذاکرات هسته ای به سوی “فریبکاری” پیش می روند، دلیل مخالفت خود با توافق دیپلمات های جمهوری اسلامی در وین را چنین توصیف کرد: “ پشت صحنه، آمریکایی‌ها با برخی از کشورها زد و بندهایی دارند تا به بهانه‌ تامین سوخت نیروگاه اتمی، مواد غنی‌شده در ایران یعنی آن 54 درصد را از ما بگیرند و توسط کشورهایی مثل فرانسه و روسیه آن را تبدیل به میوه سوخت کنند”

در همین راستا اوایل این هفته صادق لاریجانی نیز با تاکید بر اینکه، تعامل اخیر دولت احمدی نژاد با غرب به “نفع ملت” نیست، تصریح کرده بود : “ در مسئله انرژی هسته‌ای ملت و دولت ایران پایمردی بسیاری از خود نشان داده است و به راحتی نباید منافع خود را در این مسئله نادیده بگیریم.” جمهوری اسلامی در پاسخ هفته گذشته خود به غرب گفته است ممکن است تنها با فرستادن «بخشی» از اندوخته خود آنهم در محموله‌های متعدد موافقت کند.

روزنامه کیهان روز گذشته در ستون “گفت وشنود” مخالفت خود با خروج حتی “ میلی گرم اورانیوم غنی شده” از ایران نشان داد: “ این ترفند آمریکایی ها بود که اورانیوم را از دست ما خارج کنند و دیگر پس ندهند.”

 

مخالفت غرب با تغییرات در توافق وین

این در حالی است که روز گذشته ایالات متحده در پاسخ به مخالفت ها در ایران با توافق وین تصریح کرده است که “تغییری” در ان داده نخواهد شد. وزیر امورخارجه آمریکا “پذیرش کامل” این توافق را به معنای تمایل ایران به “منزوی” نشدن دانسته است و گفته است : “ به تلاش خود برای ترغیب ایرانی‌ها به پذیرش کامل پیشنهادها ادامه می‌دهیم”

یک روز پیش از آن دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا نیز در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه از ضرب الاجل “رو روزه” آژانس بین المللی اتمی به ایران برای دادن پاسخ قطعی به پیشنهاد خروج اورانیوم از ایران و دریافت سوخت اتمی  برای “رآکتور تحقیقاتی تهران”  که با ابتکار محمد البرادعی رئیس این آژانس تهیه شده است خبر داد : “ ما هر دو می خواهیم پاسخی فوری از ایران درباره پیشنهاد [تامین سوخت] رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کنیم.”

در همین رابطه به غیر از کارل بیلت وزیر خارجه سوئد که هفته گذشته بلافاصله پس از پاسخ ایران، خواسته های ایران را “حقه های قدیمی ” توصیف کرد، برنارد کوشنر همتای فرانسوی وی نیز اوایل هفته از “سیاست وقت کشی” جمهوری اسلامی انتقد کرد.