ستایش خامنه­ای از سخنان احمدی نژاد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دندان گرگ نشان دادن طبیعی است

در حالی که اظهارات محمود احمدی نژاد در نیویورک واکنش کشورهای غربی را برانگیخته و به گفته کارشناسان به سخت تر شدن اوضاع ایران در جهان انجامیده، روز گذشته آیت الله خامنه­ای، این سخنان را بیان “حقایق” و سفر نیویورک را “پرمغز و پر کار” توصیف کرد.

یک روز قبل از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، 195 نماینده مجلس شورای اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای سخنان محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل را “نمایش گوشه‌هایی از عظمت و مظلومیت انقلاب” خوانده بودند. پیشتر نیز امام جمعه موقت تهران، اظهارات رئیس دولت مستقر را “پیام ملت ایران” و آیت الله نوری همدانی، مرجع تقلید نزدیک به آقای خامنه­ای این سخنان را “عالی” توصیف کرده بودند.

 

سفری پرمغز و پرکار

آیت الله خامنه­ای، رهبر جمهوری اسلامی دیروز از مواضع احمدی نژاد در سفر اخیرش به نیورک قدردانی و آن را پر مغز و پر کار توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آقای خامنه­ای، رهبر جمهوری اسلامی که در جمع ائمه جمعه سراسر کشور سخن می گفت،  در واکنش به بخشی از اظهارات محمود احمدی نژاد و با اشاره به آن چیزی که او “برخی آمارهای تکان دهنده از وضعیت زندگی مردم آمریکا” خوانده، گفت: “رئیس جمهور محترم بخشی از این حقایق و آمارها را در سفر پرمغز و پرکار خود به سازمان ملل متحد بیان کردند و وجود چندین میلیون کارتن خواب و ده‌ها میلیون انسان در زیر خط فقر‌بخشی از حقایق تلخ جامعه آمریکا است.”

روز پنج‌شنبه هفته گذشته محمود احمدی نژاد، رئیس دولت مستقر در ایران که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کرد، در سخنان خود درباره عاملان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ابراز تردید کرده و گفته بود: “اکثریت مردم آمریکا و ملت ها و سیاستمداران بر این باورند که حملات ۱۱ سپتامبر توسط بخش هایی از دولت آمریکا انجام شده است.”

او در بخشی دیگر از سخنرانی خود، با اشاره به موضوع  فلسطین و پیش کشیدن این سئوال که “چه کسی تصور می کند ادامه اعمال سیاست های غیر انسانی در فلسطین امکان پذیر باشد؟” از رفتار اسرائیل با فلسطینی ها انتقاد کرد و گفت: “به دلیل عدم توجه به حقوق مردم فلسطین همه راه حل ها به شکست می انجامد.”

اینک آقای خامنه ای با تایید سخنان احمدی نژاد، می گوید: “در مقابل چنین تفکر زیاده‌طلب‌خواهانه‌ای که به دنبال سلطه بر همه دنیاست، یک ملت با همه وجود ایستاده است و زیر بار حرف زور نمی‌رود و در حمایت از ملت‌های مسلمان و مظلوم به ویژه مردم فلسطین نیز صریحاً اعلام نظر می‌کند.”

رهبر جمهوری اسلامی می افزاید: “خشم، تهدید، و دندان گرگ نشان دادن سلطه‌طلبان در مقابل چنین ملتی، غیرمنتظره و غیرطبیعی نیست اما در مقابل این تهدیدها یا باید تسلیم شد یا اینکه با استحکام ایمان و ارتباط با خداوند، در مقابل زیاده خواهان ایستاد.”

اما سخنان رئیس دولت ایران، تنها حمایت و ستایش، رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال نداشت. پیشتر، شماری از حامیان وی و آیت الله خامنه­ای، از تریبون های رسمی جمهوری اسلامی، به قدردانی و ستایش این سخنان پرداخته بودند.

آیت الله نوری همدانی، از مراجع تقلید نزدیک به آقای خامنه­ای، با عالی توصیف کردن سخنان احمدی نژاد در سازمان ملل متحد، گفته است: “باید در برابر دشمنان و استکبار جهانی این گونه ایستادگی کرد و سخن گفت.”

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران هم با پشتیبانی از اظهارات رئیس دولت مستقر، آن را “پیام ملت ایران” توصیف کردو گفت: “آقای احمدی‌نژاد پیام عزت و ظلم‌ستیزی، تبیین مسائل هسته‌ای و به محاکمه کشیدن آمریکا در قضیه 11 سپتامبر ملت ایران را به درستی به گوش جهانیان رساند.”

اما در میان ستایش ها و قدردانی مقامات داخلی جمهوری اسلامی از اظهارات احمدی نژاد، شاید جالب تر از همه بیانیه 195 نماینده مجلس در تقدیر این اظهارات باشد. آنهم در حالی که یک روز بعد شماری از امضا کنندگان همین بیانیه، در یک تذکر کتبی به محمود احمدی‌نژاد، از سخنان وی در باره جایگاه مجلس - که قبل از سفر وی به نیویورک اظهار داشته بود- به شدت انتقاد کردند.

یک روز قبل از ستایش آقای خامنه­ای از اظهارات احمدی نژاد، 195 نماینده مجلس شورای اسلامی از این سخنان تقدیر و در بیانیه­ای اعلام کردند: “یک‌بار دیگر حضورعزت‌مندانه و هوشمندانه رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل و مصاحبه‌های ایشان با رسانه‌های عمومی در آمریکا، گوشه‌هایی از عظمت و مظلومیت انقلاب را به نمایش گذاشت و موجی از شادی و سرور را در میان ملت بزرگ ایران و بلکه امت اسلامی و ملت‌های آزاده در سرتاسر جهان گستراند.”
آنها همچنین در بیانیه­ خود نوشته­اند: “ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اظهارات و موضع گیری‌های اصولی و کارشناسانه رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و موفقیت‌های ناشی از آن را در پرتو عنایات الهی و پیروی از منویات و فرمایشات رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور محترم می‌دانیم که امید است مستمرا تداوم یابد.”

احمد توکلی - که انتقادات تندش به رییس دولت زبانزد است- نیز مواضع احمدی نژاد را در این سفر مصداق “حکمت، عزت و مصلحت” دانست.

                                                                                                                                             

“سخنان موهن و سرشار از نفرت”

موج ستایش از سخنان احمدی نژاد اما پس از آن آغاز شد، که هیات آمریکایی حاضر در سازمان ملل که هنگام سخنرانی احمدی نژاد جلسه را ترک کرده بودند، بیانیه‌ای در محکومیت این اظهارات منتشر کردند و گفته‌های او را نفرت انگیز و متوهمانه خواندند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این سخنان را “منزجر کننده و غیر قابل قبول” خواندو با اشاره به خروج تعداد زیادی از نمایندگان کشورهای حاضر از سالن محل سخنرانی احمدی نژاد گفت: “سخنان رئیس جمهور ایران باعث شد نمایندگان 27 کشور جهان سالن را ترک کنند”.

تندترین واکنش به سخنان احمدی نژاد، از سوی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نشان داده شد. اوباما روز جمعه دوم مهر به تلویزیون بی بی سی فارسی گفت اظهارات احمدی نژاد “موهن”، “سرشار از نفرت” و “غیر قابل توجیه” بوده است. اظهاراتی که احمدی نژاد بلافاصله پس از بازگشت از نیویورک و در پاویون فرودگاه مهرآباد تهران در جمع خبرنگاران، آن را “ناشیانه” توصیف کرد.

سخنان “ناشیانه”ای که بان گی- مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تکرار کرده بود. او روز جمعه با محکوم کردن اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد دست داشتن دولت آمریکا در حملات ۱۱ سپتامبر، گفت: “من قویاً اظهاراتی راکه روز گذشته توسط رهبر یکی از هیات‌ها در مورد زیر سؤال بردن علت حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به خاک ایالات متحده بیان شد محکوم می‌کنم.”