حمله سازمان یافته حامیان دولت به رهنورد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» از میشل اوباما تا همراهی با مریم رجوی

اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی روز گذشته با پیگیری نامه خود خطاب به رئیس قوه قضائیه، بار دیگر خواهان محاکمه زهرا رهنورد شدند.

هفته گذشته رسانه های حکومتی و سایت های حامی دولت در اقدامی هماهنگ اظهارات فاطمه صفایی، نماینده اصولگرای مجلس را منتشر کردند که در آن زهرا رهنورد رابا مریم رجوی مقایسه کرده و گفته بود: “فراکسیون زنان در واکنش به توهین های رهنورد به بنیانگذار انقلاب اسلامی و آرمان های ایشان خواستار محاکمه وی ،از قوه قضاییه به عنوان یکی از سران فتنه می باشد”.

این رسانه ها سپس به نقل از مریم بهروزی، دبیر کل جامعه اسلامی زینب مدعی شدند زهرا رهنورد “از ابتدا نیز انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را قبول نداشته و همواره دارای مواضع انحرافی بوده و از سران فتنه محسوب می شود”.

آنها “محاکمه زهرا رهنورد و سران فتنه به دلیل ساختارشکنی و همراهی با گروهک های تروریستی” را از مهمترین خواسته های مردم ایران عنوان کرده بودند.

عشرت شایق، عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران نیز محاکمه زهرا رهنورد را “کف خواسته های جامعه زنان کشور” دانسته و مدعی شده بود که “زهرا رهنورد در حال حاضر با مریم رجوی و گروهک های تروریستی همراهی دارد و این قضیه به جرم های فراوان وی می افزاید”.

و دیروز فاطمه آلیا، دیگر نماینده اصولگرای مجلس از تاکید فراکسیون زنان مجلس بر محاکمه زهرا رهنورد ، در جلسه دیروز این فراکسیون خبر داد.

این اولین بار نیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اکثر آنها از حامیان محمود احمدی نژاد هستند، خواهان محاکمه و برخورد قضایی با سران جنبش سبز می شوند؛ پیش از این در مهرماه سال 88 حمید رسایی، عضو فراکسیون حامیان دولت درمجلس، خبر از ارائه شکایتی با امضای حدود ۱۰۰ نماینده مجلس علیه میرحسین موسوی به دادستان کل کشور داده و “جرم” میرحسین موسوی را “ضایع کردن حق مردم ایران” عنوان کرده بود.

طی یک سال و نیم گذشته نیز نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس به دفعات از میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان “سران فتنه” نام برده و خواهان محاکمه و پی گرد قضایی آنها شده اند،اما این اولین بارست که از زهرا رهنورد به عنوان یکی از “سران فتنه” نام برده می شود و نمایندگانی خواستار محاکمه او می شوند.

 این استاد دانشگاه که زمانی رئیس دانشگاه الزهرا و اولین پروفسور زن ایرانی بود بعد از انتخابات نهم ریاست جمهوری از سوی رسانه های حکومتی با عناوینی چون”منافق” ، “پیرزن اصلاحات” و “همسر کاندیدای متوهم” مورد حمله قرار گرفت؛این در حالیست که همین رسانه ها پیش از انتخابات از او به عنوان یک هنرمند و شخصیتی علمی یاد می کردند و از خدمات علمی و جایگاه علمی و هنری او سخن می گفتند.

 

میشل اوبامای ایران

شاید زهرا رهنورد که زمینه های برکناری اش از دانشگاه الزهرا بعد از دعوت او از شیرین عبادی برای سخنرانی در این دانشگاه آغاز شده بود، هرگز تصور نمیکرد روزی در جمهوری اسلامی متهم به همراهی با کسی شود که پیشتر در مصاحبه با “روز” تنها خط قرمز جنبش سبز را او و سازمانش دانسته و گفته بود: “منافقین (سازمان مجاهدین خلق) عملا نمی توانند و جزو جنبش سبز نیستند. این گروه مرده سیاسی که حکومت در صدد زنده کردن آنها برآمد، اکنون ادعاهای خنده داری مطرح میکند.اما جنبش سبز، با این گروه مرده، حد و دیواری دارد و همه مااز جمله خود من، آقای موسوی، آقای خاتمی و آقای کروبی و  هویت های درون جنبش سبز، منافقین را جزو جنبش سبز نمی دانیم”.

حضور زهرا رهنورد با روسری گل نشان در زیر چادر مشکی  که در مبارزات انتخاباتی دست در دست همسر خود میرحسین موسوی داشت، اولین شگفتی در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال گذشته بود.

شگفتی ای که با استقبال نسل جوان مواجه شد و شبکه سی ان ان از او به عنوان میشل اوبامای ایران یاد کرد و روزنامه گاردین نوشت : هیچ گاه در تاریخ 30 ساله ایران پس از انقلاب یک زن چنین نقش سیاسی مهمی ایفا نکرده است، تا جایی که برخی زهرا رهنورد را به عنوان یک محقق و شخصیت دانشگاهی با میشل اوباما مقایسه می کنند. حالا آخرین تاثیر زهرا رهنورد هدایت احمدی نژاد به سمت یک حرکت رادیکال است و این خطر را برای وی به همراه دارد که حامیان مذهبی تندرو خود را از دست بدهد.

در مقابل رسانه های حکومتی مدعی شدند خانم رهنورد بیمار بوده و میرحسین موسوی جهت جلوگیری از افتادنش، دست او را گرفته است!

اما اوج  حملات به زهرا رهنورد در مناظره انتخاباتی میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد صورت گرفت که احمدی نژاد، در مقابل دیدگان میلیونها بیننده تلویزیون، با در دست گرفتن برگه ای که ادعا میکرد پرونده تحصیلی خانم رهنورد است مدارک تحصیلی او را زیر سئوال برد. امری که انتقادات و واکنش های بسیاری را به دنبال داشت و بسیاری از زندانیان سیاسی رفتار و لحن احمدی نژاد را با بازجویان خود در زندان مقایسه کردند.

خانم رهنورد با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی، ازاحمدی نژاد خواست به خاطر توهین و بی حرمتی که در مناظره به او کرده، عذرخواهی کند در غیر این صورت همراه با وکیلش برای پیگیری به دادگاه مراجعه خواهد کرد. اما نه تنها احمدی نژادپوزش نخواست بلکه وزارت علوم دولت وی نیز با انتشار بیانیه ای علیه زهرا رهنورد، اعتبار قانونی مدارک تحصیلی وی را زیر سئوال برد؛ در مقابل دانشگاه آزاد با صدور اطلاعیه ای علاوه بر رد ادعاهای احمدی نژاد و وزارت علوم، با ارائه اسناد و مدارک تحصیلات زهرا رهنورد، ریاست وی در دانشگاه را قانونی و بدون نقض اعلام کرد.

 

متفکر تاثیر گذار جهان

انتخاب خانم رهنورد از سوی مجله فارین پالیسی به عنوان سومین متفکر تاثیر گذار جهان در سال گذشته از دیگر مواردی بود که خشم حامیان احمدی نژاد را به شدت برانگیخت، تا بدانجا که از این انتخاب به عنوان “شوخی امریکایی” یاد کردند و روزنامه رسالت در مطلبی با عنوان یادداشتی درباره “زهرا رهنورد، روشنفکرترین زن ایرانی”نوشت: “حسی که پس از شنیدن این خبر برانگیخته شد، ما را یاد شنیدن خبر اهدای جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی انداخت و یاد این جمله که « فقط انگل ها به جهل و تعصب توده دامن می‌زنند» و تا وقتی موجود جانداری باشد که محمل زیست و تکثیر انگل باشد، انگل به حیات خود ادامه می دهد. انگل ها موجودیت قابل ذکری ندارند. آنها از جهل و هیجان متعصبانه‌ی مردم ارتزاق می کنند. حیات آنها بالعرض است و تا وقتی محملی برای رواج جهل باشد، به حیاتشان ادامه می دهند. سالهاست روشنفکری مغرور و متبختر ایرانی در کنج تاریک جهل از بدن بخشی از اقشار روشنفکرزده ارتزاق کرده و هرگاه فرصتی یافته، مدعی رهبری توده شده است.”

روزنامه کیهان هم در ستون اخبار ویژه خود از این مساله با عنوان “خالی بندی مجله هانتینگتون و پیدا شدن مغز متفکر برای جنبش سبز!” یاد کرد.

این در حالی بود که این رسانه ها پیش از انتخابات سال گذشته از خانم رهنورد به عنوان هنرمندی متعهد و شخصیتی علمی یاد می کردند.

 

انتشار عکس های بی حجاب

طی روزهای گذشته عکسی از ژاله کاظمی، دوبلور باسابقه ایران منتشر و از این عکس به عنوان عکس بی حجاب زهرا رهنورد یاد شده است.

پیش از این و در دوران تبلیغات انتخاباتی نیز برخی اخبار از انتشار عکس های خصوصی خانم رهنورد حکایت میکرد. عکس هایی که گفته می شد توسط افراد وابسته به ستادهای تبلیغاتی محمود احمدی نژاد منتشر شده و سه تن از این افراد هم توسط ماموران امنیتی دستگیر شده اند. اما با گذشت یک سال و نیم نه تنها این سه نفر معرفی نشدند ودستگاه قضایی و انتظامی خود را ملزم به پاسخگویی و ارائه هیچ گونه توضیحی به مردم ندید که این افراد چه کسانی بودند، تصاویر خصوصی خانم رهنورد را از کجا به دست آورده و با آمریت چه کسانی قصد انتشار وسیع آنها را داشتند، بلکه تصاویر بی حجاب یک هنرمند دوبلور با عنوان تصویر خانم رهنورد در سطحی وسیع منتشر شد.

در این میان تنها سایت اصولگرای الف بود که به انتشار این عکس ها اعتراض کرده و بدون این توضیح که عکس ها متعلق به چه کسی است، با اشاره به انتشار عکس های بی حجاب از این دست پرسیده است: نمی دانم این دوستان جاهل می خواهند با این کارشان چه چیزی را ثابت کنند؟ می خواهند بگویند فلانی قبلا بی حجاب بوده و امروز با حجاب شده است؟ این که اتفاقا برتری ایشان را از جهتی نشان می دهد. نشان می دهد که ایشان حجاب شان (بر خلاف بسیاری بانوان دیگر) ارثی نبوده است

این سایت در ادامه افزوده است: نمایش دادن عکس های قدیمی (بدون حجاب اسلامی) یک خانم مسلمان حتما غیرشرعی و صد در صد خلاف مرام و اخلاق اسلامی است و…. بر فرض که آن خانم امروز ضدیت با نظام دارد و مجرم باشد-که هست- بنده و شما چه حقی داریم عکس های دوران جوانی ایشان را با ظاهر غیر اسلامی چاپ و نشر کنیم؟ این چه اسلامی است؟ این چه تبعیت از رهبری است؟ این چه حزب اللهی گری است؟ این چه دفاعی از نظام جمهوری اسلامی است؟ این چه مردانگی است؟ این چه روش انتقاد کردن است؟چه روش تذکر دادن است؟چه روش دفاع از انقلاب است؟

اما سایت های حامی محمود احمدی نژاد با انتشارعکس های ژاله کاظمی مدعی شدند که او خواهر زهرا رهنورد بوده و خانم رهنورد و میرحسین موسوی همیشه از بردن نام او ابا داشتند و ….

این اولین بار نیست که رسانه های حکومتی به زندگی شخصی خانم رهنورد سرک می شکند. انها پیشتر مدعی شده بودند که “ اختلافات میرحسین موسوی با همسرش زهرا رهنورد اکنون به مرحله ای از ضرب و شتم ، پرخاشگری و طلاق احتمالی بین طرفین رسیده است”.

روزنامه جوان، ارگان رسانه ای سپاه، مشخصا همزمان با بازداشت برادر زهرا رهنورد مدعی شده بود که “زهرا رهنورد (زهره کاظمی) با اشاره به عدم توانایی میرحسین در پیگیری قضیه برادرش (شاپور کاظمی) که در بازداشت به سر می  برد به وی (میرحسین موسوی) گفته که شما که توانایی استیفای حقوق اعضای خانواده خود را نداری چطور می خواستی رئیس جمهور شوی و حقوق یک ملت را پیگیری کنی!؟”

از بازداشت برادر تا همراهی با مریم رجوی!
شاپور کاظمی، برادر زهرا رهنورد در جریان اعتراضات مردمی به انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته  بازداشت و متهم به همکاری با “منافقین” شده بود، شاید از همین رو بود که خانم رهنورد در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند صراحتا اعلام کرد: اگر خانواده ام قربانی مشکلات جدی و توطئه بشود، از همین الان اعلام می کنم که مسؤولیت آن با حکومت است.

اما بازداشت برادر و سپس خواهر زاده خانم رهنورد، تنها برخوردهایی نبود که حکومت با او کرد؛رهنورد خود در مصاحبه با لوموند توضیح داده بود که: “پس از انتخابات، من در یک گردهمایی در دانشگاه تهران توسط افراد لباس شخصی که گاز فلفل به سوی من پاشیدند مورد حمله فیزیکی قرار گرفتم. سپس، در زمان تظاهرات 22 بهمن به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب، نیروهای ویژه مرا با باتوم الکتریکی زدند. از آن پس، دچار سردرد هستم و ریه هایم با مشکل مواجه شده است. من شخصا حاضرم کشته شوم اما کسانی که برای آزادی مبارزه می کنند آسیبی نبینند. حاضرم برای آزادی، خود را قربانی کنم، زندان بروم و شکنجه بشوم. من هیچ واهمه ای ندارم”. 

برادر خانم رهنورد از اتهام همکاری با “منافقین” تبرئه شد اما خود او اکنون از سوی نمایندگان زن مجلس متهم به همراهی با مریم رجوی شده است. روزنامه کیهان از او به عنوان پیرزنی یاد میکند که “اظهاراتش باعث خنده و تفریح می شود و اپوزیسیون از کسالت درمی آید” و  مدعی شده است که “همسر موسوی آرزو می کند شوهرش بازداشت شود تا از غیبت او برای مطرح کردن خودش استفاده کند”.

بیانیه های خانم رهنورد و دیدارهای او با خانواده های کشته شدگان اعتراضات بعد از انتخابات و همچنین خانواده های زندانیان سیاسی و مطبوعاتی، خشم شدید حامیان احمدی نژاد را برانگیخته است.

تا بدانجا که روزنامه کیهان مدعی شد یکی از زندانیان سیاسی زن در نامه ای به خانم رهنورد نوشته است: “شما، اما، من و امثال من را برای ارضای حس سیری ناپذیر مطرح بودن خود می خواهید. مادر رهنورد! اگر واقعا نگران سرنوشت من هستی لااقل به نشانه این نگرانی، از آرایش غلیظ که با سن و سال بالای شما مناسبتی هم ندارد، چشم پوشی کن تا همه بدانند به خاطر زندانی بودن من حال و حوصله ای برایت نمانده است! جوانی را برای جوان ها بگذار! راستی صبحانه امروز چطور بود؟ آیا کیهان راست می گوید که بدون «شیرنارگیل» صبحانه نمی خوری”؟

روزنامه کیهان البته هرگز نامی از این زن زندانی سیاسی مورد ادعایش نبرد.

دیدارهایی که با همراهی میرحسین موسوی صورت می گرفت اما ایجاد محدودیت برای آقای موسوی، مانع از این نشد که رهنورد به دیدار این خانواده ها نرود.

بیانیه های منتشر شده از سوی خانم رهنورد به مناسبت های مختلف از جمله “سالگرد شهادت ندا آقا سلطان، حمله به خانواده های شهید باکری و شهید همت، شرایط بحرانی زندانیان سیاسی، روز زن، وقایع عاشورای سال گذشته و …..” از دیگر مواردی بود که مورد خشم حکومت و حامیان احمدی نژاد قرار گرفت. تا بدانجا که سایت جهان نیوز بعد از انتشار بیانیه  وی به مناسبت روز زن ، با تمسخر این بیانیه مدعی شد “زهرا رهنورد به جای همسرش بیانیه صادر کرد”.

خانم رهنورد در این بیانیه با اشاره به روز زن و تولد فاطمه زهرا نوشته بود: آیا می­توان پذیرفت که حاکمیت به صدیقه کبری، زهرا(س) اعتقاد داشته باشد، و تا این حد دروغ بگوید، زنان و مردان را سرکوب کند و راه تنفس آزادی را با خفه کردن حلقوم­ها، مسدود کند؟ شگفتا در همین هفته و روز حاکمیت ضجه کودکانی را که در فراق مادران زندانیشان ناله می کنند نمی شنود، آن بچه های مظلوم که در انتظار لطف و نوازش مادرانشان که یا در زندانند یا به خاک و خون خفته اند لحظه شماری می کنند و فریاد رسی جز خدا ندارند. حاکمیت با ریشخند، به چهره مادرانی که پشت درهای زندان ها به امید دیدن پسران یادخترانشان هاجروار این سو و آن سو می دوند و تحقیر می شوند و وعده سرخرمن می بینند نگاه می کند. زنانی که مرد خانواده شان مدت هاست که در گور خفته یا در زندان تهدید و شکنجه شده اند، مادرانی که آرزوی دامادی و عروسی و تحصیل جوانانشان را به جای جشن بر سر گورشان سوگواره غم و آه می گیرند و فستیوال اشک و افسوس برگزار می کنند.

زهرا رهنورد یکی از تاثیر گذارترین شخصیت ها طی یک سال و نیم گذشته بوده است. در شرایطی که میرحسین موسوی از مصاحبه با رسانه ها پرهیز و تنها با وب سایت کلمه که متعلق به خود اوست و دیدگاه های او را منتشر میکند، مصاحبه میکند، خانم رهنورد در مصاحبه با رسانه های معتبر بین المللی به دفاع از جنبش سبز برخاسته و بر ایستادگی خود و همسرش برای احقاق حقوق مردم تاکید کرده است.

او در اولین مصاحبه اش بعد از انتخابات مخدوش سال گذشته که با “روز” انجام داد به صراحت اعلام کرد که “پشت پرده سازش نمیکنیم و دولت احمدی نژاد را به رسمیت نمی شناسیم”.

خانم رهنورد تیر ماه نیز و زمانی که انتقادات از جنبش سبز از سویی و خط کشی بین سبزها از سوی برخی مدعیان از سوی دیگر به اوج خود رسیده بود در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که از انتقادات استقبال میکند.

او که جنبش سبز رایک جنبش تکثر گرا می داند معتقدست همه کسانی که به تغییر و تحول به سوی آزادی، دموکراسی، انتخابات آزاد، عدم دخالت نظام و حکومت در زندگی شخصی مردم اعتقاد دارند، سبز هستند. این استاد دانشگاه در توضیح می گوید:این بدان معنا نیست که سبزها دارای یک ایدئولوژی و تفکر و عقیده باشند بلکه من به عنوان کسی که تئوری پردازی جزو کارهای اصلی ام است، معتقدم تمام کسانی که در جنبش سبز هستند روی وجه توافق هایشان است و این توافق ها فرصتی است که همه ما را با همه اختلافات سلیقه ای و عقیده ای که داریم، دور هم جمع کرده و تفاوت هایمان هم سر جای خودش است. به طور مثال در همین جنبش سبز، ممکن است یک کسی خیلی مذهبی باشد و کس دیگری نباشد و کسان دیگری در درجات متفاوت از علایق و عقاید مذهبی باشند؛ تفاوت هایمان سر جای خودش است اما سر چیزهایی که توافق داریم با هم هستیم. میخواهم بگویم ما در جنبش سبز با وجود همه تفاوت هایمان، روی توافق هایی که بر جریان تحول داریم در کنار هم هستیم.