تالار سوخته و سازهای خیابان

نویسنده

» نت آخر

یکی از معدود تالارهای موسیقی ایران می‌سوزد، آوازخوان قدیمی پس از مدت‌ها ممنوعیت اجازه‌ی حضور پیش دوربین یک رسانه‌ی اینترنتی را پیدا می‌کند، ترانه‌خوان پاپ پشت به کنسرت‌های صدمجوز، ترانه‌های غیرمجاز را در خیابان می‌خواند؛ این تصویر موسیقی در ایران است. در چهار راه هر ور باد که از یک‌سو نسیم نت و خلاقیت می‌وزد و از دیگرسو طوفان برچیدن و ممنوعیت. در دنیای بیرون، دنیای غرب، اما حال همه بهتر است. اسطوره‌های موسیقی راک، دیوید گیلمور و سر پل مک‌کارتنی، هر کدام جدا از گروه‌های افسانه‌ای‌شان، پینک فلوید و بیتلز، زنده و پیش‌رو هستند. برنامه اجرا می‌کنند، آلبوم جدید به بازار می‌فرستند و روی ابر سبکی از جنس رهایی و زیر خورشید داغی از جنس آزادی، بادبان هنر در دست جلو می‌روند.

 

کنسرت پیاده‌رو

حمید حامی، ترانه‌خوان پاپ و از شاگردان بابک بیات، که مدت‌هاست در اعتراض به حضور مافیای موسیقی برنامه‌ی زنده‌ای اجرا نکرده، هفته‌ی گذشته به طور اتفاقی با یک گروه موسیقی خیابانی هم‌راه شد و دو ترانه‌ی غیرمجاز را در پیاده‌رو برای مردم اجرا کرد. طبق روایت حامی وقتی با گروهی خیابانی مواجه می‌شود که در کارشان حرفه‌ای هستند، تصمیم می‌گیرد فی‌البداهه دو قطعه را در کنارشان اجرا بکند.

قطعه‌ی اول ترانه‌ی مشهور “غریب آشنا” با موسیقی “حسن شماعی‌زاده” و ترانه‌ی “ اردلان سرفراز” که پیش از این با صدای “گوگوش” شنیده شده و ترانه‌ی دوم هم “می‌دونی دل اسیره” کاری از “فرامرز اصلانی”.

مدت‌هاست گروه‌های موسیقی که در هزارتو مجوز ارشاد و اداره‌ی اماکن راه به جایی ندارند و از خطر برخوردهای امنیتی با اجراهای خصوصی و بی‌مجوز هم آگاه هستند، در کنار خیابان و درپیاده‌رو به اجرای برنامه می‌پردازند. اما حضور حامی در حقیقت اولین هم‌راهی یک چهره‌ی سرشناس و شناخته شده است با این گروه‌ها. با رفتن به نشانی‌های زیر می‌توانید، اجرای این گروه خیابانی در کنار حمید حامی را ببینید.

ترانه‌ی غریب آشنا

ترانه‌ی می‌دونی دل اسیره

 

در حمایت از حیوانات

سر پل مک‌کارتنی، آوازخوان مشهور موسیقی راک اند رول، در سی‌وپنجمین سال‌گرد آغاز به کار پتا، روی صحنه رفت و ترانه خواند. پتا گروه حمایت از حیوانات است که برخی از چهره‌های مشهور دنیای هنر از آن پشتیبانی می‌کنند. یکی از ترانه‌هایی که پل مک‌کارتنی در این مراسم اجرا کرد، ترانه‌ی مشهور “هی جود” بود. “هی جود” توسط پل مک‌کارتنی نوشته شده و به نام لنون-مک‌کارتنی ثبت شده است. این ترانه در آگوست سال ۱۹۶۸ به عنوان اولین تک‌آهنگ گروه بیتلز منتشر شد و به رکورد “طولانی‌ترین حضور در صدر جدول” دست یافت و حدود هشت میلیون نسخه از آن به فروش رسید.
در بخش دیگری از این برنامه، از ریور فینیکس، بازی‌گر آمریکایی، تقدیر شد. او که همیشه از حامیان حیوانات بود و در سن جوانی در گذشت، نام کامل‌اش، ریور جود فینیکس، است که نام میانی‌اش، جود، در حقیقت از همین ترانه‌ی مشهور “هی جود” گروه بیلتز گرفته شده.

بخش کوتاهی از اجرای سر پل مک‌کارتنی در این شب را تماشا بکنید.

 

اجرای دوباره‌‌ی بهشت

در زمانی که موسیقی پاپ در ایران با طرح مشابه‌سازی صدا و سیما پا گرفت، شهریار مسرور شاید یکی از اولین نفراتی بود که به دور از تقلید خواننده‌گان مشهور پاپ، ترانه‌هایی را اجرا کرد که به نوعی تم بلوز و کانتری داشت و با ذائقه‌ی آن روز مخاطب‌های ایرانی نمی‌خواند. عمومی‌ترین حضور مسرور در آن روزها، در فیلم “بهشت از آن تو” ساخته‌ی “علی‌رضا داوودنژاد”بود که چند ترانه برای این فیلم ساخت و اجرا کرد اما با شکست تجاری “بهشت از آن تو” و استقبال محدود از آلبوم‌های مسرور، یکی که نام فیلم را بر خود داشت و دیگری نام “گاهی وقتا”، این آوازخوان متفاوت مدت‌ها از صحنه دور بود. حالا پس از سال‌ها، مسرور این بار در هم‌راهی با گروه “ریتون” روی صحنه رفته و در پردیس چهارسو برنامه اجرا کرده.

این کنسرت یازده و دوازده مهر برگزار شده و در آن فرشاد نجاتی (نوازنده پیانو و ملودیکا)، علیرضا میرآقا (ترومپت و پرکاشن)، علیرضا شمس اسکندری(رهبر ارکستر و سرپرست گروه ریتون)، فوآد الهی قمشه‌ای( گیتار الکتریک) و آرین کشیشی (گیتار باس) در کنار شهریار مسرور روی صحنه رفته‌اند.

در این نشانی یکی از ترانه‌های شهریار مسرور را بشنوید.

 

ادامه‌ی ترانه

دیوید گیلمور 69 ساله بر صحنه. گیتاریست و آوازخوان سرشناس گروه پینک‌فلوید، در آستانه‌ی سالگرد تولد و رونمایی از چهارمین آلبوم سولوی‌اش در رویال آلبرت هال لندن روی صحنه رفت.

گیلمور که پیش از این سه آلبوم سولو به نام‌های “دیوید گیلمور”، “عقب‌گرد” و “در یک جزیره” منتشر کرده، هم‌زمان با انتشار چهارمین آلبوم‌اش در لندن روی صحنه رفت. آلبوم جدید گیلمور به نام “ Rattle That Lock ” در هفته اول با اختلاف فروش 20 هزار تا از رتبه دوم، در جایگاه اول آلبوم‌های پرفروش بریتانیا قرار گرفت! یکی از قطعات این آلبوم “دختری با لباس زرد” است که در اجرای آن جولز هالند با نواختن کیبورد گیلمور را همراهی کرده. “پوتین روی زمین” از دیگر قطعات اجرا شده این آلبوم در فستیوال خانه بوریس است که به گفته گیلمور ایده‌ی این ترانه پس از گوش دادن به بلندگوی اعلانات یک ایستگاه قطار در فرانسه به وی الهام شده.“امروز”، “و سپس”، “زیبایی”، “به هیچ زبان”، “رقصیدن درست روبروی من”، “قایقی خوابیده در انتظار” و “ساعت 5 صبح” دیگر قطعات این آلبوم هستند.

 کنسرت رویال آلبرت هال هم مثل آلبوم تازه با استقبال مخاطبان پی‌گیر موسیقی گروه پینک‌فلوید و شخص دیوید گیلمور هم‌راه بود.

بخش کوتاهی از اجرای زنده‌ی دیوید گیلمور را تماشا کنید.

 

گلپا بدون سانسور

صدا و تصویر اکبر گلپایگانی که با نام هنری گلپا شناخته شده، برای اولین‌بار پس از انقلاب، در یکی از رسانه‌های رسمی جمهوری‌اسلامی پخش شد.

شبکه‌ی اینترنتی تی‌وی پلاس که به مدیریت محمدرضا حسینیان از مجریان و ممیزان سابق صدا و سیما برنامه‌های‌اش تولید و پخش می‌شود، در یکی از جدیدترین برنامه‌های‌اش با گلپا مصاحبه و در طول این برنامه صدا و ترانه‌های این آوازخوان ممنوع‌الکار را پخش کرد. گلپا که یکی از مطرح‌ترین آوازخوانان موسیقی سنتی ایرانی است، پس از پیروزی انقلاب، با این‌که ایران را ترک نکرد، موفق به برگزاری کنسرت رسمی و منتشر کردن آلبوم نشد و این مصاحبه در حقیقت اولین حضور صوتی و تصویری‌اش در رسانه‌های رسمی محسوب می‌شود. گلپا در این مصاحبه که فعلا بخش اول‌اش منتشر شده، درباره‌ی چه‌گونه‌گی ورودش به دنیای موسیقی حرف زده.

برادر اکبر گلپایگانی، که با نام هنری محمد گلریز معروف است، برخلاف برادرش فعالیت موسیقی‌اش را از ابتدای انقلاب و با خواندن سرودهایی درباره‌ی شخصیت‌های سیاسی و انقلابی آن روزها نظیر مرتضی مطهری و روح‌الله خمینی آغاز کرد و یکی از سرودهای‌اش مورد تشویق و ستایش رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفت.

مصاحبه گلپا را در این نشانی ببینید.

 

صداهای سوخته

صبح شنبه آتش سوزی وسیعی در ساختمان وزارت کشور در منطقه‌ی فاطمی تهران رخ داد و بخشی از تالار و مرکز همایش‌های این ساختمان را در بر گرفت.
همه صندلی‌های تالار اصلی به علاوه همه‌ی تجهیزات صوتی و کف پوش‌ها، به طور کامل سوخته‌اند و شدت خسارت‌ها بالاست و قطعا تا بازسازی کامل این سالن امکان برگزاری هیچ کنسرتی در این مجموعه مهیا نخواهد بود.
حراست ساختمان وزارت کشور روز گذشته در گفتگو با رسانه‌ها اتصال برق در یکی از سالن‌های مجموعه را دلیل اصلی این حادثه عنوان کرده است.
در سال‌های اخیر کنسرت‌های موسیقی بالای هزار نفر در تهران تنها در سالن‌های برج میلاد، میلاد نمایشگاه بین المللی و سالن وزارت کشور برگزار می‌شد که با اتفاقات اخیرو خسارت شدید و سوخته‌گی کامل این تالار، و ممنوعیت اجراهای زنده در سالن برج میلاد، مشکل تازه‌ای پیش راه موزیسین‌های ایرانی که مدت‌هاست اجراهای‌شان با فشار گروه‌های تندرو و مماشات وزارت ارشاد لغو می‌شود، قرار گرفته است.