بگذارید هر بلائی سر ما بیاید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» گفتگوی زنده احمدی نژاد از سیمای جمهوری اسلامی

محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت دهم، در یک گفت‌وگوی زنده‌ی تلویزیونی، مدعی شد که وضعیت اقتصادی مردم بهبود یافته، از تلاش برای کم‌رنگ نشان دادن تحریم‌ها بر اقتصاد ایران انتقاد کرد، وعده داد که به زودی برخی ناگفته‌ها را بیان می‌کند و اضافه کرد که هیچ یک از مسوولان نباید به خود اجازه دهند که در رای مردم در انتخابات، دست ببرند.

رییس دولت دهم در این گفت‌وگوی تلویزیونی، افزایش قیمت ارز در ایران را ناشی از “سواستفاده های داخلی و فشارهای دشمن” دانست و گفت: “هم اکنون شرایط مهیا نیست درباره فشارهای دشمن سخن بگویم اما در آینده نزدیک در این باره سخن می گویم”.

وی همچنین با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، چنین سخن گفت: “برخی می خواهند نقش دشمن را کمرنگ کرده و به خاطر انتخابات دولت را می‌کوبند. در حالی که ابعاد تحریم مشخص است و حداقل مسئولین کشور می‌دانند اما الآن قابل ‌بازگو کردن نیست. عده‌ای می‌خواهند تاثیر فشار دشمنان را کمرنگ کنند. در حالی که دشمن در ارز و نفت و گاز دارد فشار می‌آورد”.

این سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که وی پیش از این قطعنامه‌های شورای امنیت را “کاغذ پاره” خوانده و خطاب به اعضای شورای امنیت گفته بود: “آن‌قدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه‌دان‌تان پاره شود”.

وی همچنین با اشاره به برخوردهای صورت گرفته و فسادهای اقتصادی، گفت که است: “وقتی در کشور یک شوک اقتصادی وارد می‌شود، همه باید با هم کمک کنیم که آن را حل کنیم، نه اینکه فضا را امنیتی کنیم. البته اگر تخلفی محرز صورت گرفته باید با آن برخورد شود، اما نه اینکه یک خطای اداری را در حد یک اختلاس بالا ببریم و با آن برخورد امنیتی کنیم. نباید دایره را طوری وسیع کنیم که به هرکسی مارک بزنیم. نباید طوری برخورد شود که همه بلرزند”. او اضافه کرد که “ در این مورد حتی مقام معظم رهبری هم تذکراتی دادند”.

احمدی‌نژاد که بارها پیش از این نهادهای مختلف را به دخالت در امور اقتصادی متهم و از آن‌ها انتقاد کرده بود، بار دیگر گفته است که “باید اقتصاد از یک نقطه مدیریت شود”. وی اضافه کرد: “هم‌اکنون اقتصاد از چند جا مدیریت می‌شود و من نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم که ما در تئوری به تفاهم رسیدیم و حیطه دولت و مردم بر اساس اصل 44 قانون اساسی مشخص است. اما در مدیریت متمرکز اقتصادی ما یک سامانه درست نداریم و دولت مجلس و همه تصمیم می‌گیرند. امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام یک تصمیم مهم اقتصادی گرفت. ما به مجلس یک لایحه ایثارگران دادیم که مجلس به صلاح خود شش تا 7هزار میلیارد تومان هزینه به آن اضافه کرد اما شورای نگهبان نیز به آن ایراد گرفت و چند در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود”.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز ضمن انتقاد از جمله‌ی “هر تولیدی را به هر قیمتی حفظ کنیم”، گفت: “تولیدی که چند برابر تولید جهان برای ما هزینه دارد، چه فایدهای دارد؟”

احمدی‌نژاد با اشاره به برخی اختلاف‌ها میان دولت و مجلس، گفت که دولت “تقریبا با هیچ‌کدام از این اصلاحیه‌های قانونی موافق نبوده است” و منتقدان خود را متهم کرد که “مخالف سیاسی هستند و نه مخالف اقتصادی” و به همین دلیل برنامه‌های دولت را تغییر می‌دهند: “عموم کسانی که این اصلاحیه‌ها را کردند، تقصیر زیادی نداشتند. مخالفان اقتصادی این طرح قلیل بودند. ولی مخالفان سیاسی این طرح این‌قدر اطلاعات دروغ و غلط منتشر می‌کردند که در مجلس هم باور می‌کردند و بر اساس آنها قانون را تغییر می‌دادند”.

رییس دولت دهم از بحث انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نیز غافل نشد. این انتخابات که در خرداد ماه برگزار می‌شود، پایان دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد است و برخی ناظران سیاسی و همچنین اصول‌گرایان، از برنامه دولت برای انتخابات آتی سخن می‌گویند. با این حال احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که “شش ماه به پایان این دولت مانده”، خطاب به منتقدان گفت که “عیب ندارد، بگذارید هر بلایی هست سر ما بیاید و دولت بعدی بیاید به کارهای دیگر برسد”.

وی همچنین اضافه کرد: “در مسائلی که اختلاف هست و هر کس یک گوشه را می‌کشد، حرف آخر را باید ملت بزند. ملت باید در انتخابات حرف آخر را بزند. دولت باید انتخابات را جوری برگزار کند که همه سلایق بتوانند در آن شرکت کنند و پر شور باشد. این وظیفه دولت است. انتخابات باید آزاد باشد و هیچکس نباید حتی در ذهنش این باشد که در انتخابات اثر بگذارد یا دخالت بیجا کند و ملت هم اجازه چنین کاری را به کسی نمی‌دهد و ما هم در همین رابطه در خدمت ملت هستیم. خود رهبری نیز می‌گوید که من یک رای بیشتر ندارم، هرکه یک قدرتی یا رسانه‌ای دارد، فکر می‌کند که می‌تواند برای مردم تصمیم بگیرد”.

این سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که چند ساعت پیش از این گفت‌وگو، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، ابراز امیدواری کرده بود که احمدی‌نژاد در “در مسیر باشد و وارد خاکی نشود” “هزینه جدیدی به گردن جمهوری اسلامی نگذارد”. وی همچنین از احمدی‌نژاد خواسته بود که “صحبت از اجرایی‌کردن فاز دوم هدفمندسازی یارانه نکند که این موضوع موجب اختلاف دوباره دولت و مجلس خواهد شد”.