نامه ای برای نجات محمد علی طاهری

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» نگذارید یکی برای ابراز عقیده اعدام شود

۲۰ تن از چهره های نامدار هوادار حقوق بشر و فعال مدنی در کشور، در نامه ای خطاب به همه ازاد اندیشان جهان خواستار آن شده اند که برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام محمدعلی طاهری، که صرفا به دلیل عقاید وی صادر شده است به میدان آیند.

این نامه را نسرین ستوده- حقوق‌دان، گوهر عشقی- مادر ستار بهشتی از جان‌باختگان اعتراضات ۱۳۸۸، شهناز کمالی مادر مصطفی کریم‌بیگی از جان‌باختگان اعتراضات ۱۳۸۸،

فخرالسادات محتشمی‌پور- فعال سیاسی، اکرم نقابی- مادر سعید زینالی از جان‌باختگان ۱۸ تیر ۷۸، شعله پاکروان- بازیگر تئاتر؛ مادر ریحانه جباری، محمد ملکی اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷ا، سماعیل مختاری-پدر محمد مختاری از جان‌باختگان زندان کهریزک۱۳۸۸، محمد نوری‌زاد- کارگردان و روزنامه‌نگار، اسماعیل مفتی‌زاده- فعال حقوق‌بشر، محمد موسوی- موسیقی‌دان، بابک احمدی- پژوهشگر فلسفه، صادق زیباکلام- استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، مصطفی بادکوبه‌ای شاعر، میلاد کیایی- موسیقی‌دان، جعفر پناهی- کارگردان سینما، مهدی خزعلی فعال سیاسی، و علیرضا جباری، محسن حکیمی، فریبرز رئیس‌دانا از اعضای کانون نویسندگان ایران امضا کرده اند.

در ابتدای نامه این هواداران حقوق بشر به ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر اشاره شده که استفاده هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان را مستلزم آن دانسته اند که کسی از داشتن عقیده خود بیم و نگرانی نداشته باشد و قانون اساسی جمهوری اسلامی هم تاکید دارد که هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای خاص مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

در ادامه نامه آمده: محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان کیهانی (حلقه) در ایران است و در حالیکه دارای فعالیت های قانونی و مجاز بوده، با اعلام ممنوعیت های ناگهانی بازداشت و روانه ی زندان گردید. او که به طور ناعادلانه به ۵ سال حبس محکوم شده بود، در زمان نزدیک به اتمام دوران حبس اش و در داخل زندان با اتهامات جدیدی مواجه شد که منجر به صدور حکم اعدام برای وی شده است.

به نوشته نامه ۲۰ تن از فرهیختگان دادگاه انقلاب در جلسه ای غیر علنی او را محکوم به اعدام کرده است.جرم او ارتداد و افساد فی الارض اعلام شده است. جرمی که نه تنها به اندیشه ی افراد مربوط می شود بلکه اساسا در مورد محمد علی طاهری بی پایه و اساس است، زیرا وی بارها بر مسلمان بودن خویش شهادت داده است.

نویسندگان خواستار آزادی محمدعلی طاهری و همه زندانیانی شده اند که به جرم اندیشه در زندان به سر می برند و با مجازات اعدام به جرم تفکر مخالفیم.

درخواست امضا کنندگان نامه از اندیشمندان جهان این است که: از آنجا که مجازات مرگ به جرم تفکر، اتفاقی دردناک و واکنش برانگیز برای هر انسان آزاد اندیشی در هر کجای دنیاست، ما امضا کنندگان این نامه، هر کدام به سهم خود، برای داشتن جهانی آرام تر و عاری از خشونت و تعصب، از شما در هر جایگاه و زبان و ملیت و اعتقادی که هستید، می خواهیم از لغو این حکم حمایت کنید.