اروپا خواستار نقش مثبت ایران در سوریه شد

دیلی استار
دیلی استار

» گزارش دیلی استار

یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد، در تلاش‌های جدید سازمان ملل به منظور احیای مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی چهارساله در سوریه، ایران نقش مهم و سازنده‌ای ایفا کند.

استفان دومیستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفته است، در ماه مه دیدار با دولت این کشور، گروه‌های مخالف و قدرت‌های منطقه‌ای، از جمله ایران را به منظور پایان دادن به جنگ داخلی آغاز خواهد کرد.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که روز سه‌شنبه با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در نیویورک دیدار کرد گفت، دستیابی اتحادیه اروپا و شش قدرت جهانی به توافق هسته‌ای با ایران حیاتی بود و این می‌تواند به شکلی مثبت، به تقویت نقش منطقه‌ای ایران نیز کمک کند.

وی گفت: “بهترین رویکردی که می‌توانید داشته باشید این است که… از یک طرف نتیجه مثبتی از مذاکرات هسته‌ای بدست آورید و از عدم دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای مطمئن شوید و از طرف دیگر از ایران بخواهید تا نقشی مهم اما مثبت، خصوصا در سوریه ایفا کند و این رژیم تشویق به (حمایت از) انتقال قدرت در سوریه شود.” او به طرح سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ اشاره داشت که خواستار انتقال قدرت در سوریه بود. این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

مهلت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای ۳۰ ژوئن است. ایران و شش قدرت جهانی دوم آوریل در مورد چارچوب توافق نهایی به اجماع رسیدند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، پس از شکست تلاش‌های دومیستورا برای آتش‌بس در حلب، از او خواست “روی شروع دوباره یک روند سیاسی بیشتر متمرکز شود”.

آمریکا و برخی کشورهای عربی در مقابل حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه مقاومت کرده‌اند و تهران را بخشی از مشکل می‌دانند، نه راه‌حل. ایران در جنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد حمایت کرده است.

موگرینی عنوان کرد، دعوت از ایران حیاتی بود. وی گفت: “من نگرانی‌های بسیاری از کشورهای عربی و غیرعربی منطقه را در مورد نقش ایران درک می‌کنم. اما همچنین اعتقاد دارم تصور محو شدن کشوری مثل ایران از نقشه خام‌اندیشانه است.”

موگرینی روز چهارشنبه، با جان کری وزیر امورخارجه آمریکا در واشنگتن دیدار خواهد کرد. وی گفت، با کری و ظریف، درباره اختلافات در رابطه با تحریم‌ها و مسایل دشوار مذاکرات هسته‌ای به بحث و گفتگو خواهد نشست.

منبع: دیلی استار  -29 آوریل 2015