ضربه فقط به جاهای حساس

نویسنده

» گزارش لوس آنجلس تایمز از مقابله با ایران

ایلیانا روس لتینن

حکومت ایران، پشت در های بسته احتمالا نمی تواند بهت و خوشحالی اش را از آنچه بدست آورده است، پنهان کند. بیش از ده سال ایران موفق شده بود دولت های خارجی را فریب بدهد، مانع بازرسان آژانس بشود و تحریم ها را ضعیف تر و بی نتیجه تر کند. در آن دوران ایران دست از گسترش برنامه های اتمی اش برنداشت و حالا اعلام کرده است که ده تاسیسات جدید غنی سازی دارد.

بزرگ ترین پیروزی ایران این است که رهبران جهان را به مسخره گرفته است و این شامل افراد زیادی در دولت و کنگره آمریکا می شود که معتقدند می شود با تهدید ایران اتمی، از طریق گفتگو و تفاهم با غرب مقابله کرد. چنین موضع گیری تهدید چندجانبه ایران را در نظر نگرفته است.

برد  و توان موشک های بالستیک ایران هر روز پیشرفت می کند و این درحالی است که نیروهای آمریکا و متحدانش در خاورمیانه و اروپا در تیررس آن قرار گرفته اند. همچنین ایران بسرعت در حال جمع آوری سلاح های پیشرفته ای است تا در تلاشش برای مسلط شدن بر خلیج فارس و منبع نفتی جهان، بکارش بیاید.

آمریکا، ایران را مهم ترین کشور حامی تروریسم می داند و حمایت شدید این کشور از این گروه ها از خاورمیانه فراتر رفته و به آمریکای لاتین رسیده است. گفته می شود ایران نقش بزرگی در کمک به ایجاد تنش در عراق و حمایت از نظامیان طالبان در افغانستان دارد.

به نظر می رسد بسیاری از اعضای کنگره از اینکه وارد یک دوره گفتگوی بی پایان با ایران بشوند، و جوری رفتار کنند که انگار ما تا ابد برای ادامه گفتگو با ایران داریم، احساس خوبی دارند. در ماه ژوئن آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که که ایران در حدود 1400 کیلو گرم اورانیوم غنی شده دارد که می تواند در ساخت بمب اتم بکار رود یا در اختیار گروه های تندرو در دیگر کشورها قرار بگیرد.

ماه گذشته، آژانس فاش کرد که احتمال دارد دانشمندان ایرانی کلاهک اتمی را آزمایش کنند. کارشناسان اتمی خاطرنشان کردند که چنین تکنولوژی به محض اینکه ایران به آن دست بیابد می تواند منجر به ساخت بمب کوچک اتمی بشود و برای ایران آسان خواهد بود که آن را روی موشک هایش نصب کند. این قدمی است که عده کمی در غرب باور دارند که توسط ایران برداشته شود.

آژانس، همچنین در ماه گذشته گزارشی را منتشر کرد که حاوی کشفیات مهم دیگری بود. یکی پیدا شدن یک سایت اتمی دیگر در قم بود که آخرین مراحل ساختش را می گذراند. همچنین تعداد زیادی سازه وجود دارد که معلوم نیست بعدا به چه تبدیل بشوند.

آژانس باید فورا همه کمک های تکنیکی به ایران را قطع کندو تا این کار انجام نشده است، آمریکا نباید حتی یک پنی از سرمایه بدست آمده از مالیات  مردم را به آژانس بدهد تا بسود برنامه های اتمی ایران کار کند.

حکومت ایران فقط از آتش بازی خوشش می آید و فقط تحریم شدید است که می تواند مانع از برنامه ها و سیاست های تهدید آمیزش بشود.

 به همین دلیل است که آمریکا باید آماده شود تا به تنهایی و در صورت لزوم با همه سلاح هایی که در تسلیهات اقتصادی و سیاسی اش دارد، وارد عمل بشود. تحریم تصفیه نفت ایران یکی از این ابزار هاست. آنطور کهمن تخمین می زنم، این لایحه مورد تصویب بیش از 300 نفر از اعضای کنگره قرار می گیرد و باید هرچه زودتر تا قبل از پایان سال روی میز کار آقای رئیس جمهور قرار بگیرد. این قانون یکی از بزرگترین نقاط ضعف ایران را نشانه می رود، زیرا این کشور کحتاج بنزین تصفیه شده در خارج است. با تحریم اقتصادی ایران،و شرکت هایی که در این مقطع به ایران کمک می کنند، اقتصاد تضعیف شده ایران، سقوط می کند.

اما این تحریم باید در همه زمینه ها صورت بگیرد. همچنین آمریکا باید دائما این خواست ایران را که حق دارد سوخت اتمی تولید کند را دائما رد کند. ما باید به قوانینی دست پیدا کنیم که بموجب آن مانع از عبور مواد خام ممنوع به ایران بشویم. کشورهای مسئول باید مانع از سفر مقامات ارشد حکومت ایران و اعضای خانواده های آنها به آمریکا و اروپا بشوند. ما باید تلاش هایمان را برای بستن حساب کسانی که با سپاه پاسداران یا موسسات وابسته به آن کار می کنند، دو چندان کنیم، دسترسی ایران به یورو و دلار را قطع کنیم و سرمایه کشورهایی که تحریم سازمان ملل علیه ایران را نقض می کنند، سد کنیم. در عین حال باید به مردم ایران کمک کنیم تا برنامه های دموکراسی خواهانه شان را پیش ببرند.

ضعیف بودن اقدامات اخیر دارد خودش را نشان می دهد. آژانس فقط یک کمی ایران را تضعیف کرد؛ شورای امنیت گفت که نا امید شده است؛ کاخ سفید موضع صبر می کنیم تاببینیم چه می شود را ادامه می دهد، لایحه تحریم تصفیه محصولات نفتی ایران به نتیجه نمی رسد چون عده ای هنوز بر این باورند که می شود با ایران گفتگو کرد. با این حال، تهدید ایران جدی است و زمان عمل فرارسیده است.

 

منبع: لس آنجلس تایمز 14 دسامبر