چگونگی مرگ دانشجوی دانشگاه ورامین

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در مصاحبه با روز مطرح شد

کمتر از ده روز مانده به روز 16 آذر، مرگ یک دانشجوی دانشگاه آزاد واحد ورامین، باعث تحصن و اعتراض صدها دانشجو شده است.

روز دوشنبه هفته جاری، یک دانشجوی ترم اول رشته زبان این دانشگاه، بر اثر برخورد با سرویس، در محوط دانشگاه جان سپرد.

گرچه رسانه‌های دولتی تلاش کرده‌اند این مساله را به “بی دقتی” راننده سرویس نسبت دهند، اما دانشجویان با برگزاری تجمع و تحصن، مدیریت دانشگاه را مقصر این حادثه دانسته و خواستار استعفای وی شده اند.

یکی از دانشجویان این واحد در این زمینه به “روز” گفت: “صبح دوشنبه ما صدای وحشتناکی در محوطه دانشگاه شنیدیم. بعد از لحظاتی متوجه شدیم که سرویس‌هایی که در محوطه دانشگاه رفت و آمد می‌کنند، یک دانشجو را زیر گرفته‌اند. این در حالی است که ما بارها از مدیریت دانشگاه خواسته ایم تردد سرویس‌ها در محوطه دانشگاه را محدودتر کند”.

وی می‌گوید: “تصور کنید در دانشگاهی با چند هزار دانشجو، سرویس‌ها با سرعت زیاد و بدون توجه به دانشجویان رفت و آمد می‌کنند. در حالی که اساسا علایم چندانی هم وجود ندارد. البته راننده سرویس هم در این زمینه مقصر است، اما از نظر ما مقصر اصلی رییس دانشگاه است که به هشدارهای چندباره دانشجویان، هیچ وقعی نگذاشته است”.

براساس خبرهای رسمی منتشر شده، اتوبوس پس از برخورد با آزاده عطاءاللهی از روی وی عبور کرده است. پیکر این دانشجو زیر چرخ عقب این اتوبوس گیر کرده و کمک به وی نیز عملا امکان پذیر نبوده؛بر اساس گفته ها دلیل مرگ وی نیز “عبور چرخهای جلو اتوبوس از روی وی” اعلام شده است.

فعال دانشجویی دانشگاه ورامین، ادامه می‌دهد: “فقط لحظه‌ای تصور کنیداین اتوبوس چه سرعتی داشته است که دانشجو را نمی‌بیند و پس از برخورد با وی نیز، پیکر این دانشجو زیر چرخ‌های عقب آن گیر می‌کند. این یک محاسبه ساده است: اتوبوس ترمز شدیدی می‌گیرد، با دانشجو برخورد می‌کند و چرخ‌های جلوی آن از روی وی رد می‌شود، اما باز هم متوقف نمی‌شود و نهایتا آزاده عطاءاللهی زیر چرخ‌های عقب آن می‌رود”.

وی اضافه کرد: “شما بگویید این افراد چگونه به خود اجازه می‌دهند در محوطه دانشگاه بدون توجه به دانشجویان و با چنین سرعتی حرکت کنند؟ آیا این دلیلی جز بی‌کفایتی و بی‌توجهی رییس دانشگاه دارد؟”

دانشجویان دانشگاه آزاد ورامین در اعتراض به این اتفاق، دست به تحصن و تجمع زده‌اند. بنا برگزارش‌ها تعداد دانشجویان معترض بیش از هزار نفر اعلام شده و آن‌ها خواستار استعفای رییس این دانشگاه شده‌اند.

کلاس‌های این دانشگاه نیز تعطیل شده و دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه تجمع کرده‌اند. اعلام شده که دانشجویان خواستار رسیدگی مسوولان به این مساله و استعفا یا برکناری رییس دانشگاه هستند.

اوایل سال تحصیلی جدید نیز یک دانشجوی دیگر بر اثر بی توجهی مسوولان در دانشگاه امیرکبیر جان باخته بود. آمنه زنگنه، دانشجوی مقطع فوق لیسانس رشته پلیمر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر اثر استنشاق گاز ناشی از اسید دچار خفگی شد و درگذشت.

آن زمان اعلام شده بود که وی به همراه تعداد دیگری از دانشجویان به دلیل کمبود جا، در نمازخانه دانشگاه اسکان داده شده بودند تا امکان سکونت در خوابگاه برایشان فراهم شود. اماتعداد افرادی که در این نمازخانه بودند بسیار بیشتر از ظرفیت این مکان بوده است. مسوولان دانشگاه نیز اقدام به انجام برخی تعمیرات در سال تحصیلی می‌کنند. آنان برای باز شدن لوله‌ها، اسید در آن می‌ریزند و هیچگونه اطلاع‌رسانی هم در این زمینه انجام نمی‌دهند که دانشجویان را از خطر آگاه کنند. از طرفی حمام دانشگاه هم فاقد هرگونه وسایل تهویه بود و باعث مرگ این دانشجو شد.

وقوع حوادثی از این دست، بر اثر کمبود امکانات و یا عدم توجه مسوولان هر سال باعث مرگ دانشجویان می‌شود. چندی پیش نیز براثر مشکلات یکی از آسانسورهای دانشگاه امیرکبیر، حادثه‌ای پیش آمد که در نهایت منجر به قطع پای یکی ازدانشجویان شد.

همچنین دو سال پیش یکی از دانشجویان مقطع فوق لیسانس دانشگاه علم و صنعت نیز توسط کامیون حامل مصالح ساختمان در محوطه دانشگاه زیر گرفته شد و جان سپرد.

آن زمان اعلام شده بود که وی پس از تصادف در صحن دانشگاه، روی زمین ماند و در حال خونریزی بود و سپس جان سپرد در حالی که مسوولان دانشگاه نیز اقدامی برای نجات وی نکردند.