دعوت برای سردادن شعار نه شرقی نه غربی

نویسنده
نازنین کامدار

» همه احزاب نظام در مراسم ۲۲ بهمن؟

در حالیکه خواسته های اصلاح طلبان از قبیل رفع حصر از رهبران جنبش سبز، پایان دادن به برخوردهای امنیتی با فعالان سیاسی، آزادی زندانیان سیاسی، بازگشایی احزاب و تشکل های توقیف شده و… برآورده نشده، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، یک عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و تشکل هایی چون حزب اعتماد ملی و مجمع روحانیون مبارز در اقدامی هماهنگ از مردم برای شرکت در مراسم حکومتی ۲۲ بهمن ماه با این استدلال که سالگرد انقلاب متعلق به جناح راست نیست، دعوت کرده اند؛ اقدامی که واکنش نیروهای وفادار به جنبش سبز از یک سو و طیف نیروهای تندرو حکومتی را در پی داشته است.

در همین حال، اخبار تایید نشده از اعلام آمادگی محمد خاتمی برای شرکت در این مراسم حکایت دارد.

دعوت برای شرکت در مراسم حکومتی ۲۲ بهمن را حسن روحانی آغاز کرد و طی سخنانی در مقبره آیت الله خمینی گفت: “بنده از ملت عزیز ایران و همه سلایق، گروه‌ها و تشکل‌ها دعوت می‌کنم روز ۲۲ بهمن ملت غیور ایران اسلامی در کنار همدیگر باشیم و درخواست می‌کنم راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری با سال‌های گذشته متمایز باشد. نباید کسی با روز ۲۲ بهمن که روز ملی و سربلندی ملت ایران و روز استقلاب و سرنوشت ایران اسلامی است قهر کند و همه افراد باید با هر تفکر و سلیقه سیاسی در روز ۲۲ بهمن کنار هم باشند. روز ۲۲ بهمن با سردادن شعارهای وحدت‌آفرین، این روز را روز ناامیدی دشمن و روز یکپارچگی، امید عمومی و نشاط می‌کنیم. دولت تدبیر و امید با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و مردم غیور ایران اسلامی می‌تواند به وعده‌های خود پایبند بوده و آن‌ها را عملی کند”.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه او نیز که طی روزهای اخیر به دلیل اظهارات وندی شرمن از سوی راست گرایان تحت فشار قرار دارد، آنطور که “خبرآنلاین” نوشته، در حاشیه مراسم چهلم مادرش مردم را به شرکت در راهپیمایی دعوت کرد و گفت: “مردم ما در انتخابات پاسخ خود را به همه اینها داده اند و یک بار دیگر نیز در ۲۲ بهمن پاسخ خود را خواهند داد”.

هاشمی رفسنجانی هم دیروز مردم را به شرکت در این مراسم دعوت و طی پیامی که پایگاه اطلاع رسانی او منتشر کرده، حضور در این مراسم را “تکمیل رای ۲۴ خرداد” دانسته و آورده است: “انقلاب متعلق به همه مردم معتقد به نظام و قانون اساسی است و منحصر به گروه یا جناح خاصی نیست. مردمی که برای حفظ انقلاب فرزندان خویش را در دفاع مقدس تقدیم کرده‌اند و در همه مراحل هوشیاری فردی و اجتماعی و وفاداری به نظام اسلامی را ثابت نموده‌اند، با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، حماسه سیاسی مورد نظر رهبری نظام را که با انتخابات ۲۴ خرداد شروع شد، تکمیل می‌نمایند تا به عنوان سندی دیگر از افتخارات، در تاریخ این سرزمین بماند”.

به دنبال این سخنان و در حالی که زمزمه ها در خصوص “ائتلاف اعتدال گرایان و اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس” بالا گرفته، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز به نوشته ایسنا، در پیامی ضمن دعوت مردم به شرکت در راهپیمایی آورده است: “متأسفانه در سال‌های اخیر کسانی که عهده‌دار تدارک برگزاری راهپیمایی ۲۲بهمن بوده‌اند بدون توجه به وجه ملی این روز تلاش مضاعفی را برای مصادره آن به نفع یک جناح انجام دادند که ثمره‌ای جز تنزل مراسم از سطح ملی به جناحی نداشت. خوشبختانه امسال، دعوت رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی از عموم ملت با هر سلیقه و فکر سیاسی برای شرکت در این مراسم، که در هنگام تجلیل هیأت دولت از مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی در آغاز دهة مبارکه فجر صورت گرفت، و تأکید بر لزوم وحدت‌آفرین بودن شعارها در راهپیمایی این روز در حقیقت تلاش برای بازگرداندن مراسم این روز به سطح و گستردگی شایسته آن است و به همین دلیل برخود لازم می‌دانیم به گرمی از آن استقبال کنیم. شورای هماهنگی جبهۀ اصلاحات ضمن اعلام شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن از عموم ملت نیز دعوت می کند تا به طور گسترده در راهپیمایی این روز بزرگ شرکت نمایند. با این امید که اصلاح در شیوه برگزاری مراسم این روز ملی و ایجاد فضای باز در آن برای شرکت همۀ ملت و شور و نشاط ناشی از آن مقدمه‌ای برای اصلاح در سایر عرصه‌هایی باشد که همه ملت باید در آن احساس آرامش و نشاط و مشارکت جویی داشته باشند. اکنون وقت آن است که پس از قدم بزرگ ملت در حماسه سیاسی ۲۴ خرداد و روی کارآمدن دولت تدبیر و امید قدم دیگری در جهت همگرایی ملی برداشته شود تا نشان داده شود که اگر به خواست و اراده مردم توجه شود آنان بیش از هر فرد و گروهی به فکر اعتلای کشور هستند و از منافع ملی پاسداری می‌کنند. “

این شورا، اهداف خود از شرکت در این مراسم را چنین فهرست کرده است:“۱- تأکید مجدد بر شعارهای اصیل انقلاب اسلامی که در آن زمان موجب یکپارچگی ملت شده بود از جمله الله اکبر، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی۲- تجلیل از شهدای گرانقدر انقلاب و تجدید میثاق با آرمان‌های اصیل آنها ۳- تجلیل از امام خمینی رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی که در جریان انقلاب و پس از آن از پشتیبانی قاطع ملت برخوردار بود، مردم را ولی‌نعمت مسئولین کشور می‌دانست و تا پایان عمر شریف خود از این پشتیبانی بهره مند بود. متأسفانه رسانه ملی و برخی دستگاه‌های تبلیغاتی رسمی کشور در سالهای اخیر با برخورد گزینشی و سوءاستفاده از برخی بیانات امام، که در شرایط خاصی طرح شده بود، همپای کسانی که از اساس انقلاب، اسلام و نظام را قبول نداشته و ندارند در ملکوک کردن چهره امام، بخصوص نزد جوانان، ایفای نقش کرده‌اند. ما خواستار زدودن این زنگارها از چهرۀ نورانی امام هستیم. ۴-حمایت از کیان کشور و تمامیت ارضی و منافع ملی و مبانی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، و در این راستا حمایت از تلاش های صورت گرفته در سطح بین‌الملل برای خروج کشور از بحران در روابط با سایر کشورها. ۵- تأکید بر اجرای هه جانبۀ قانون اساسی به عنوان میثاق ملی. بدیهی است حمایت از جایگاه رهبری و ارکان نظام همپای حمایت از حقوق ملت مورد توجه است و تأکید می‌نماییم همه اصول قانون اساسی محترم بوده و توجه به هیچ اصلی نباید موجب بی توجهی به سایر اصول گردد”.

علی شکوری راد، عضو جبهه مشارکت هم همین گفته ها را تکرار کرده و به نوشته سایت “مثلث” گفته است: “در سال‌های گذشته راهپیمایی ۲۲ بهمن توسط مخالفان ما مصادره شده بود اما امسال آقای روحانی حضور دارند و سخنران مراسم هستند به همین جهت است که می‌گویم ما باید در راهپیمایی حضور داشته باشیم و نگذاریم باز افراطیون آن را مصادره کنند. عده‌ای از مردم به عشق انقلاب به راهپیمایی می‌رفتند و علاقه‌ای به افراطیون نداشتند اما می‌دیدیم که تا چه اندازه از آنها سوء استفاده می‌کردند و آنان را طرفدار خود می‌نامیدند. در مقابل کسانی که می‌گویند باید به جای راهپیمایی ۲۲ بهمن در ۲۵ بهمن ماه راهپیمایی کنیم، می‌گویم حرکت ۲۵ بهمن در جای خود انجام شد اما نباید آن را مقابل راهپیمایی ۲۲ بهمن قرار بدهیم، چراکه رادیکال‌ها و افراد مخالف ما از آن سوء استفاده می‌کنند”.

در همین حال، گزارش های تاییید نشده از حضور محمد خاتمی در این مراسم حکایت دارد. سایت “گفتگو نیوز” در اینباره نوشته است: “سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال شرکت خواهد کرد”.

همزمان با این خبر، مجمع روحانیون مبارز هم که ریاست آنرا محمد خاتمی بر عهده دارد، با انتشار بیانیه ای مشابه بیانیه جبهه هماهنگی اصلاحات، از مردم برای شرکت در راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن دعوت کرده؛ اقدامی که با واکنش سایت جوان آنلاین مواجه شده. این سایت در اینباره نوشته است: “مجمع روحانیون مبارز طی بیانیه‌ای از ملت ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه دعوت کرده است، شاید چنین بیانیه‌ای در روزهای فعلی که مصادف با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است چندان دور از ذهن نباشد. دعوت یک تشکل سیاسی برای حضور مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اما نکته جالب در این میان کارنامه مجمع روحانیون مبارز در طول سال‌های گذشته و به ویژه ایام فتنه سال ۸۸ است. آیا تشکلی که در آن روزها و با وجود تلاش دشمنان و ضد انقلاب برای اتحاد همه جانبه در مقابل نظام جمهوری اسلامی از مردم برای راهپیمایی غیرقانونی علیه نظام دعوت می‌کرده است می‌تواند بانی دعوت به راهپیمایی دیگری باشد که با اصل و پایه نظام جمهوری اسلامی پیوندی ناگسستنی دارد”.

این سایت افزوده: “اگر بخواهیم لیست بیانیه‌های مجمع روحانیون را باز هم ذکر کنیم شاید خارج از حوصله هر خواننده‌ای مرور آنها باشد. اما سؤال اینجاست که یک تشکل زمانی که رأس یک نظام را برای برگزاری یک همه‌پرسی به رسمیت نمی‌شناسد چگونه می‌تواند در زمان دیگری از مردم برای بزرگداشت پیروزی آن دعوت کند. شاید این مسئله را بتوان با رجوع به عملکرد متناقض این تشکل توجیه کرد. عملکردی که حالا با روی کار آمدن جناح سیاسی طرفدار آن ۱۸۰ درجه عوض شده است و به گرایش حمایت تمام عیار رسیده است. اما مگر نه اینکه دموکراسی بازی‌ای است که همه باید اصول آن را حتی در موقع شکست به رسمیت بشناسد”.

سایت رجانیوز هم حضور احتمالی خاتمی را “توطئه” دانسته و نوشته: “برخی افراد با توجه به فضای راهپیمایی ۲۲ بهمن معتقد بودند حضور وی قطعا منجر به سر دادن شعار علیه سران فتنه خواهد شد و با توجه به حضور پر شمار عکاسان و خبرنگاران، این حضور تبدیل به یک رسوایی خواهد شد. یکی از حاضران پیشنهاد داد وی به اتفاق هاشمی رفسنجانی به راهپیمایی بیاید که این پیشنهاد هم به اتفاق آرا رد شد. پیشنهادهای دیگری چون حضور وی همراه با روحانی و یا سید حسن خمینی هم مطرح شد که حاضران در جلسه معتقد بودند به دلیل عدم قبول روحانی و سید حسن خمینی، این پیشنهاد هم باید کنار گذاشته شود. در همین حال و علیرغم هیاهوهایی که این روزها از سوی برخی چهره ها و رسانه ها درباره احتمال کاهش حصر سران فتنه مطرح می شود، پیگیری های مشرق نشان می دهد سیاست و اراده نظام درباره حصر هیچ تغییری نکرده و بانیان فتنه ۸۸ باید تاوان خیانت های خود را پس بدهند”.

جبهه مشارکت، نیز در ساعات پایانی شب گذشته پس از ۴ سال و با وجود آنکه پلمب دفتر این حزب هفته گذشته هم باز نشد، مردم را به راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد و در بیانیه ای نوشت: “جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن تبریک این مناسبت بزرگ به همه ملت ایران از عموم مردم کشور می خواهد برای تجدید بیعت با آرمانهای اصیل خود با حضور پر شور و با سردادن شعارهای «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و «الله اکبر» اراده خود را بر تداوم سربلندی ایران نشان دهند. همه اعضای جبهه در سراسر کشور در این روز در کنار ملت در این راهپیمایی ملی شرکت خواهند کرد”.

گفتنیست، دعوت احزاب اصلاح طلب با انتقاد وسیعی در سطح شبکه های اجتماعی مواجه شده است و منتقدان این احزاب را به “سازش” متهم کرده اند.