بابک زنجانی، بی خیال در بند عمومی

نویسنده
جلال یعقوبی

» عدم وصول بدهی های بسیجی اقتصادی

امیرعباس سلطانی، نماینده مردم بروجن در مجلس در گفتگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: “زنجانی در حال حاضر از همه بی‌خیال‌تر است. پول‌های بیت‌المال دست بابک زنجانی بوده که امروز برخی شرکت‌ها با آن کار می‌کنند و دست ملت نیز از این پول‌ها کوتاه است.”

او با تاکید بر اینکه بابک زنجانی به صورت مداوم همه را بازی می‌دهد، درباره ابعاد این پرونده افزود: “امروز باید هم قوه قضائیه و هم مجلس حرکت کرده و اجازه دهند تا این پرونده به فرجام خود برسد. پرونده بابک زنجانی دارای یک یا دو مظنون نیست، این افراد یک تیم بودند و به نوبت احضار می‌شوند، ما امروز قطعا مظنونی هم در ایران و هم در ترکیه داریم.”

پیش از این اخباری منتشر شد که بر اساس آن ایران هیاتی را برای “پیدا کردن پولهای” بابک زنجانی به ترکیه فرستاده بود. خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی به نقل از منابع ترکیه نوشته بود: “ایران معتقد است که بخشی از پول های زنجانی در ترکیه است و مصمم است این پول ها را بازگرداند. اما حتی اگر تهران نتواند این پول ها را باز گرداند، حکومت ایران از این پرونده برای رسیدن به اهداف سیاسی خود در روابط بین الملل استفاده خواهد نمود. آنها می دانند که این پول غیرقانونی از خود ردی به جای می گذارد و می خواهند بدانند که این پول در کجا شسته شده است.”

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان “اسناد تازه از همکاری زنجانی و ضراب” از قول این نماینده مجلس نوشت: “برخی روزنامه‌نگاران ترک در سفر به ایران مدعی شده‌اند اسناد و مدارک تازه‌ای از همکاری نزدیک ضراب و زنجانی در اختیار دستگاه قضایی ترکیه قرار گرفته و به‌همین منظور، به‌زودی هیاتی از پارلمان ایران راهی ترکیه خواهد شد تا اطلاعاتی پیرامون محتوای این اسناد کسب کنند.” این روزنامه اضافه کرد: “دبیر بخش گزارش‌های ویژه روزنامه ترک «زمان» نیز به تازگی در سفر به ایران به دنبال اطلاعاتی از پرونده زنجانی و نحوه فعالیت تجاری او در ایران بود. او تاکید داشت که رسانه‌های ایران کمتر به همراهی زنجانی و ضراب اشاره دارند اما نحوه پوشش کامل رسانه‌ای درباره ابعاد پرونده زنجانی در ایران برای ما جالب بود. پیشنهاد رسانه‌ای او به روزنامه‌نگاران ایرانی این بود که از نقش رضا ضراب در پرونده زنجانی و همکاری‌های گسترده این دور در کشور ترکیه غافل نشوند.”

چندی پیش فواد صادقی، مدیر سایت تعطیل شده بازتاب امروز، که از جمله پیگیرترین رسانه های ماجرای بابک زنجانی در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد بود، به یک روزنامه چاپ ترکیه گفته بود: “ضراب درواقع به نوعی صراف پول های زنجانی بود. این ضراب بود که پول کثیف حاصل از فروش توسط نفت زنجانی را پولشوئی می کرد.روش کار سیستم آنها به شرح زیر بود: در زمان تحریم ها، به شرکت های خصوصی اجازه داده شد تا به ترکیه، چین، هند و کره جنوبی نفت صادر کنند. تجارت نفت ایران با ترکیه توسط هالک بانک صورت می گرفت، به عبارت دیگر، پول نفتی که به ترکیه فروخته می شد در این بانک سپرده گذاری می شد و وظیفۀ ضراب این بود که این پول را به ایران منتقل کند.”

شایعات مربوط به شخصی که حاضر به پرداخت بدهی زنجانی شده است، در همین زمان منتشر شد. بر اساس اخبار منتشر شده فردی ادعا کرده بود که “نامه رسمی به بانک مرکزی زده است تا ضمانت‌نامه بانکی برای پرداخت بدهی‌های بابک زنجانی ارائه کند.”

حمید حسینی، خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران با اعلام این خبر گفته بود: “بنا بر اظهارات این فرد، بابک زنجانی به دولت ایران در شرایط تحریم کمک زیادی کرده است و الان نباید او را تنها گذاشت.” و اینکه “ گفته‌اند این فرد قرار است به اندازه کل بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت ضمانت بانکی ارائه کند.”

با اینحال چند روز پیش عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس و عضو کمیته تحقیق و تفحص از پرونده بدهی بابک زنجانی، در گفتگویی تاکید کرد که شایعات منتشر شده درباره اعلام آمادگی فردی برای پرداخت بدهی‌های زنجانی صحت ندارد.

او همچنین گفت: “نباید در مجازات بابک زنجانی عجله کرد. ما همچنان منتظر شناسایی اموال این فرد در خارج از کشور هستیم. البته اتهامات دیگری از جمله پرداخت رشوه در پرونده زنجانی وجود دارد که باید به آنها نیز رسیدگی شود. اگر بدهی زنجانی صاف شود، در مجازاتش خیلی تخفیف می گیرد.”

این نماینده مجلس درباره وضعیت کنونی بابک زنجانی هم گفت: “هم اکنون این فرد در زندان اوین بسر می برد و اگر لازم باشد به انفرادی منتقل می شود اما عمدتا در بند عمومی است.”

در حالی که بابک زنجانی در بند عمومی زندان اوین محبوس است، هیچ خبری از بازپس گیری اموال عمومی که او و همدستانش حیف و میل کرده اند، وجود ندارد. هفته گذشته وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی خبر داد که بدهی بابک زنجانی تنها به وزارت نفت ۲.۷ میلیارد دلار است. او گفته بود: “عده ای نفت ایران را فروختند اما قصد نداشتند پولش را پرداخت کنند. دارایی بابک زنجانی کمتر از بدهی وی به وزارت نفت است اما با این شرایط برخی از وزیران سابق و مسئولان قبلی از زنجانی حمایت می کنند.” زنگنه با اشاره به تاسیس بانکهایی در تاجیکستان و مالزی توسط بابک زنجانی، گفت: “در واقع پول فروش نفت ایران قرار بود به این بانک ها واریز شود که مشخص نشد، این ۲.۷ میلیادر دلار پول بیت المال به کجا رفت.”

وزیر نفت نگفته بود که کدامیک از “وزیران سابق و مسئولان قبلی” همچنان از بابک زنجانی حمایت می کنند. البته پیش از این هم اخباری از حمایت مراکز قدرتمند سیاسی و نظامی از بابک زنجانی منتشر شده است.

حسین دهدشتی نماینده آبادان چندی پیش به سایت تدبیر گفته بود: “اطلاعات ما نشان می‌دهد که کسانی که با او در این تخلف بزرگ همدست بوده و به نوعی پشتیبانش بودند امروز هم از بیرون از زندان به او خط می‌دهند.” او تاکید داشت اگر این افراد به کارشان ادامه دهند نام آنان را برای مردم افشا می کند.

در فروردین ماه گذشته نیز امیرعباس سلطانی، نماینده بروجن در مجلس گفته بود: “ کلیات این پرونده محرمانه است و نمی‌شود اسم کسی را رسانه‌ای کرد. اما آن چیزی که محرز است این است که او یک فرد نبوده و تشکیلات گسترده‌ای پشت او بوده‌اند. بنابراین تا زمانی که این پرونده بسته نشود نمی‌توان درباره اینکه زنجانی با چه گروهی یا فردی همکاری می‌کرده صحبت کرد. از سوی دیگر متاسفانه نتیجه‌های بررسی ما نشان می‌دهد که دستگاه نظارتی آن طور که باید نظارت دقیقی بر روند کارهای بابک زنجانی نداشتند. “