انتخابات ایران، تحقیر رییس جمهور

نویسنده

ahmadinejadtgb.jpg

جان میکالسین

نتایج نهانی انتخابات، نه فقط در تهران، بلکه در سرتا سر ایران شکست تندروها و برتری رفسنجانی را تایید کردند.

این یک شکست بود. یک تحقیر در چهار دیواری خانه. یک شکاف روی سکوی پرشی که او را به سمت ریاست جمهوری پرتاب کرد. نتیجه انتخابات شورای شهر بعد از چند روز اعصاب خرد کن شمارش آرا، شکست رقت انگیز متحدان شهردار سابق، احمدی نژاد را رقم زد.

این شکست فقط به پایتخت محدود نشد. در شهر های دیگر کشور هم لیست “رایحه خوش خدمت” که نه فقط نامی شاعرانه دارد، بلکه گزیده ای است از وفادارترین افراد رئیس جمهور، مورد توجه افراد کمی قرار گرفت. در شهر های مهمی مثل شیراز، بندر عباس، ساری، زنجان، رشت، ایلام، سنندج و کرمان “رایحه خوش” ریاست جمهوری موفق به تضمین حتی یک کرسی برای تشکل تندرو ها نشد. کرسی های اشغال شده در شورای شهر تهران هم تسلی خاطر بزرگی نبود. پروین، خواهر رئیس جمهور، با توجه به نام مشهورش نتوانست مکانی بالاتر از رتبه هشتم بدست بیاورد. شکست تندروها جا را برای محافظه کاران میانه رو طرفدار محمد باقر قالیباف، رئیس سابق نیروهای انتظامی باز کرد که حتی در کسوت شهردار هم موفق به جذب طرفدار شده بود. گروه او موفق شدند که هشت کرسی را بدست آورند و چهار کرسی هم نصیب اصلاح طلبان میانه رو شد.

آنچه ورای موفقیت شخصی قالیباف قرار دارد، سر باز زدن از ایجاد یک ائتلاف با تندرو های پیشنهاد شده از سوی رئیس جمهور و طرفدارانش بود. این جهت گیری می تواند علی خامنه ای، رهبرو داوربزرگ اختلافات سیاسی در راس جمهوری اسلامی را مجبور کند تا حمایت هایش را از رئیس جمهور و فرماندهان نظامی که از او حمایت می کنند، کم کند. انتخابات مجلس خبرگان هم به سود هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق که در انتخابات سال 2005 هم با برنامه هایی که چشم انداز سیاسی و اقتصادی وسیعی با غرب و آمریکا، کاندیدا شد، تمام شد.

شکست انتخاباتی اما به نظر نمی رسد که لحن و موضع گیری های رئیس جمهور را تغییر داده باشد. محمود احمدی نژاد، در آستانه جلسه شورای امنیت سازمان ملل که می توانست اولین تحریم های جمهوری اسلامی ایران را به تصویب برساند، به کاخ سفید حمله کرد و بار دیگر از سر گیری برنامه های اتمی ایران را اعلام کرد. جورج بوش، آماج اولین تیر های احمدی نژاد بود. رئیس جمهور ایران به این اشغالگر کاخ سفید، گفت: “از کاخ شیشه ای ات بیرون بیا و به میان مردم برو، آن موقع می فهمی که چقدر در دنیا و حتی درکشور خودت منزوی هستی”. احمدی نژاد بعد اعلام از سر گیری مجدد فعالیت های صلح آمیز کشورش در عرصه فن آوری هسته ای، آن را پیروزی ایران عنوان کرد. رئیس جمهور ایران با اعلام این نکته که برنامه های اتمی ایران “منشا الهام” ملت های دیگر است، گفت: “به لطف خدا دشمنان موفق نشدند هیچ اقدامی علیه ایران بکنند و در آینده هم موفق به این کار نخواهند شد. استقلال، کامیابی و پیشرفت ایران، بزودی الگوی بسیاری از کشورها می شود و آنها هم می توانند به چنین توانایی دست پیدا کنند”.

با نزدیک شدن به زمان رای گیری در شورای امنیت، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، صحبت از احتمال ساختن پلی کرد که قادر به زدودن ابهامات باشد و دست یابی ایران به حق داشتن انرژی هسته ای را تضمین کند. اما به نظر می رسد که متکی با رد کردن دعوت های مکرر به مذاکره، این بار امید چندانی نداشته باشد.

منبع: ایل جورناله، 24 دسامبر 2006