ختنه زنان در ایران، آفتی بزرگ

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز از بریدن آلت جنسی زنانه

“عمل بریدن آلت جنسی دختران جوان در ایران قبل از ازدواج انجام می شود تا از گرایش جنسی آنها کاسته شود.”

به نوشته روزنامه بریتانیایی “گاردین” روز جمعه، اولین تحقیق در مورد بریدن آلت جنسی زنانه در ایران نشان می دهد که این عمل حداقل در چهار استان بزرگ این کشور انجام می شود، و این درحالی است که مسؤولان جمهوری اسلامی درخصوص این مسأله سکوت کرده اند.

براساس تحقیقات کمیل احمدی، انسان شناس و جامعه شناس، که روز پنج شنبه منتشر شده، بریدن آلت جنسی زنانه در استان هرمزگان و جزایر اطراف آن [قشم و هرمز] از دیگر نقاط این کشور رایج تر است.

احمدی دراین خصوص می گوید: “بریدن آلت جنسی زنان در ایران انجام می شود تا از میل جنسی دختران قبل از ازدواج بکاهند؛ این عمل در برخی موارد نیز به دلیل حفظ عفت دختران انجام می شود. مسؤولان و مقامات وجود این مسأله در ایران را تکذیب می کنند. اکثریت مردم ایران نیز از انجام این عمل در استان های دیگر بی‌خبرند.”

احمدی در مدت ۱۰ سال با بیش از ۳۰۰۰ دختر و زن ایرانی که متحمل این عمل شده اند و همچنین ۱۰۰۰ مرد دیدار کرده. تحقیقات وی در تاریخ ۴ ژوئن، یعنی در روز بین المللی کودکان بیگناه که قربانی خشونت می‌شوند، منتشر شد.

او می گوید: “من در سال ۲۰۰۵ به ایران بازگشتم تا درخصوص بریدن آلت جنسی زنان تحقیق کنم و زمانی که فهمیدم این فاجعه بر سر اعضای خانواده خودم نیز آمده شوکه شدم.”

عمل بریدن آلت جنسی که میلیون ها دختر کوچک و زن جوان در سراسر جهان متحمل آن شده اند همچنان درحال انجام است و زمان آن به قبل از اسلام و مسیحیت بازمی گردد. این عمل در بسیاری از جوامع و فرهنگ ها انجام می شود: قبطی ها و مسیحیان اریتره و اتیوپی؛ یهودیان فلاشا که اکثراً به اسراییل مهاجرت کرده اند، قبایل بومی استرالیا؛ و برخی جوامع خاورمیانه و آسیا.

بریدن آلت جنسی معمولاً روی دختران ۴ تا ۱۲ ساله انجام می شود و ممکن است منجر به بریدن کل یا جزئی از بخش‌های خارجی دستگاه جنسی آنان گردد.

این عمل که در ایران “ختنه” یا “سنت” نام دارد، معمولاً خارج از محیط بیمارستان و بدون بیهوشی توسط قابله ها و بوسیله تیغ های معمولی انجام می شود.

مهرانگیز کار، وکیل ایرانی و مدافع حقوق بشر، دراین خصوص می گوید: “در مناطقی که بریدن آلت جنسی زنان مرسوم است، متأسفانه در اغلب موارد این مادران هستند که اصرار دارند دختران شان «عمل» شوند.”

ریحانه مظفریان، نویسنده ای که کتابی نیز دراین رابطه منتشر کرده، می گوید: “هفت یا هشت سال پیش، زمانی که مردم در ایران برای اولین بار فهمیدند که آلت جنسی زنان بریده می شود، یک شوک فرهنگی ایجاد شد.”

 

او می گوید که با شهین دخت مولاوردی، مشاور رییس جمهور در امور زنان، تماس گرفته و وی گفته است که پیشنهاد یک کمپین ملی برای پایان دادن به این عمل را مطرح کرده.

احمدی در ادامه می افزاید: “اکثریت زنانی که آلت جنسی شان بریده شده و من با آنها صحبت کرده ام، از این عمل دفاع می کردند و می گفتند که این یک سنت است که از سال ها پیش وجود دارد. برخی از مادرهای سنی حتی از خود تعریف و تمجید می کنند که دختران شان عفیف تر از دختران شیعه اند، زیرا آلت جنسی شان بریده شده.”

آی ۲۴ نیوز، ۵ ژوئن ۲۰۱۵http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran