استخدام غیرقانونی صدها هزار نفر

نویسنده
مریم کاشانی

» افشای فسادهای جدید دوره احمدی نژاد

مهم ترین موضوع هر محفلی در آخر هفته تهران خبر ۴۵۰ هزار استخدام فامیلی و رانتی در دولت احمدی‌نژاد بود که روزنامه شرق آن را گزارش اصلی خود قرار داده بود. بر اساس این گزارش جانشین معاون توسعه مدیریت رییس‌جمهوری در جلسه غیرعلنی مجلس این ماجرا را فاش کرده بود. شرق در گزارش خود آورده است: “خبرها نشان از آن دارد که با وجود افشاگری احمد توکلی و جلوگیری از استخدام ۵۰۰هزارنیرو در استانداری‌ها، کماکان نیم‌میلیون نیروی کار در دولت گذشته بر اساس روابط رانتی و فامیلی جذب شده‌اند. شاه‌بیت افشاگری جانشین معاون توسعه مدیریت رییس‌جمهوری در نشست روز گذشته‌اش با نمایندگان، طومار نجومی استخدام‌های فامیلی و رابطه‌ای در دولت گذشته است. روایت او نشان از آن دارد که در دولت احمدی‌نژاد عمده اطرافیان و خانواده‌های مسوولان، فرمانداران، استانداران و وزرا بدون هیچ قانونی استخدام شدند، به‌طوری که دختر یکی از فرمانداران که الفبای زبان عربی را هم نمی‌دانست، به‌عنوان معلم عربی استخدام شده و هم‌اکنون در حال تدریس جغرافیاست.”

سایت خانه ملت، خبرگزاری رسمی مجلس نیز گفتگویی با جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس منتشر کرد که گفته بود : “۲۰۰ هزار سازمان بر خلاف قانون در دولت‌های گذشته شروع به فعال کرده‌اند، همچنین ۶۵۰ هزار نفر در چند سال گذشته استخدام شده‌اند که جذب حدود ۴۵۰ هزار نفر از آن‌ها بدون ضوابط و بر اساس رابطه‌ بوده است.” او خبر داد: “دولت گذشته بر اساس قانون باید حدود ۱۲۵ هزار نیروی قراردادی جذب می‌کرد اما این تعداد به ۵۴۸ هزار نفر در شرایط کنونی رسیده است، از طرف دیگر ۴۲۲ هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.” این نماینده مجلس همچنین فاش کرد: “از طرف دیگر ۲ درصد از ۷۶ هزار نفری که در دو سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، بی‌سواد هستند، ۱۴ درصد تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی، ۱۹ درصد راهنمایی، ۱ درصد دیپلم و ۳۳ درصد بالات ر از دیپلم هستند که نشان‌دهنده بروز فاجعه در این حوزه است.”

دیگر آنقدر اخبار سو استفاده ها و فساد مالی در دولت احمدی نژاد منتشر شده است، که انتشار اخبار جدید حساسیت چندانی در بدنه حکومت ایران بر نمی انگیزد. ضمن آنکه باید توجه کرد این افشاگری های در شرایطی انجام میشود که دولت جدید از افشای وضعیت دولت پیشین منع شده است. اوایل فروردین امسال بود که محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی اعلام کرد وقتی از مشکلات دولت قبل چیزی گفته می‌شود، “می‌گویند پشت سر دولت قبلی غیبت نکنید.”

با اینحال بی تفاوتی نسبت به پرونده های فساد در دولت احمدی نژاد، نارضایتی منتقدان و حتی بخشی از متحدان سابق او را در پی داشته است.

چندی پیش احمدکریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه بازار و اصناف در گفتگویی تاکید داشت: “احمدی نژاد نزدیک به دو هزار تخلف و موارد قانون گریزی داشته که با توجه به عدم رسیدگی به تخلفات وی توسط دستگاه قضائی، میدان و بستر برای ورود متخلفان به عرصه سیاست آماده شده است.” او هشدار داده بود: “طبیعی است که احمدی نژاد این بار با یک جیب پراز پول به میدان خواهد آمد، لذا آمدن احمدی نژاد یک خطر بزرگی است و این در صورتی مرتفع خواهد شد که نظام از عملکرد گذشته احمدی نژاد بازخواست کند و مردم را در جریان بگذارد.”

علی اکبر ناطق نوری نیز طی سخنانی در مرقد آیت الله خمینی، گفت: “شخصی مسئولیتی را در کشور بر عهده می‌گیرد و هر طور دلش خواست بیت‌المال را خرج می‌کند، آن وقت می‌گویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت می‌گویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا می‌خواهیم حساب بیت‌المال را برسیم؟”

به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، او اضافه کرد: “مگر ما نمی‌گوییم شیعه و پیرو علی هستیم؟ امیرالمؤمنین علی(ع) که خطاب به کارگزاران خود می‌فرماید قلم خود را ریز کنید و کمتر در نوشتن کاغذ را حرام کنید. اگر حکومت علی اینگونه است، تکلیف ما که اینگونه حساب بیت‌المال را به حال خود رها می‌کنیم چیست؟”

نباید فراموش کرد که احمدی نژاد زمانی ناطق نوری را متهم به فساد مالی کرده بود. در زمان رقابتهای ریاست جمهوری سال ۸۸؛ احمدی نژاد طی سخنانی که بعدها مشکل ساز شد، به هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری حمله کرده و آنها را تلویحا متهم به سو استفاده مالی کرد.

او گفته بود: “پسرهای آقای هاشمی در کشور چه می کنند؟” و “پسر آقای ناطق نوری چگونه میلیاردر شده و خود او چگونه زندگی می کند؟” بعدها احمدی نژاد فاش کرد که این مناظره را با هماهنگی آیت الله خامنه ای انجام داده است. او اعلام کرد به خامنه ای که نگران نتیجه انتخابات بود، گفته است: “شما ناراحت نباشید تازه مناظره‌ها هم هست انتحاری می‌زنم به خط! آقا فرمودند: بسیار خوب ولی مواظب باشید تند نشوید. گفتم چشم. دیدید که دو سه تا کلمه بیشتر نگفتم این همه سر و صدا شد.”

آیت الله خامنه ای نیز بعد از انتخابات رسما از احمدی نژاد حمایت کرده و گفته بود: “میان آقای هاشمی و رئیس جمهور نیز از سال ۸۴ اختلاف نظرهای متعددی درباره مسائل خارجی، نحوه اجرای عدالت اجتماعی و برخی مسائل فرهنگی وجود دارد که البته نظر رئیس جمهور به نظر بنده نزدیکتر است.”

پروژه احمدی نژاد تنها در مورد آنچه که خامنه ای آنرا “اجرای عدالت اجتماعی” مینامید، بر اساس اخبار فاش شده، میلیاردها دلار اختلاس و فساد مالی در پی داشته است.

پس از پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، مشخص شد که او و اطرافیانش نیز همچون دیگران چندان هم “پاکدست” نبوده اند. اخبار منتشر شده از حجم عظیم منابع مالی و اقتصادی حیف و میل شده یا هدر رفته در دوره احمدی نژاد چنان است که حتی گاه با نابوری همراه شده است.

چندی پیش روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار یادداشتی از عدم رسیدگی به فسادهای گسترده صورت گرفته ابراز تاسف کرده و نوشت: “تعداد پرونده‌های فساد اقتصادی که این روزها برملا می‌شود، به قدری زیاد است که پیش از آنکه ابعاد یک مورد از آنها مورد بررسی قرار گیرد، افشای پرونده دیگر، آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد و به حاشیه می‌برد.” نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی تاکید داشت: “هر چند هنوز ارقام ناگفته دیگری هم از این گونه فسادها وجود دارد، اما رکودشکنی در این گونه پرونده‌ها را باید متعلق به دولت‌های نهم و دهم دانست. دولت‌هایی که مقامات آن به رغم ادعاهای فراوان و شعارهای پررنگ و لعاب “مبارزه با فساد” و “پاکترین دولت” فعالیت می‌کردند ولی خود بیشترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی را در دوران زمامداری به ویژه در میان مقامات ارشدشان برجای گذاشتند.”