ایران دو سایت اتمی دیگر می سازد

نویسنده

natannz449.jpg

ناصر کریمی

ایران، روز یکشنبه اعلام کرد که برخلاف فشار های بین المللی برای دست کشیدن از برنامه های اتمی، به دنبال پیشنهاد های مناسب برای ساختن دو نیروگاه دیگراست.

احمد فیاض بخش، جانشین معاون سازمان انرژی اتمی ایران که مسئول نیروگاه ها است، گفت که این دو نیروگاه ها رآکتورهای آب سبک هستند که قدرت تولید 1600 مگاوات برق دارند. وی به خبرنگاران حاضر در کنفرانس مطبوعاتی گفت که هر نیروگاه در حدود 1.7 میلیارد دلار قیمت دارد و ساخت آن 11 سال طول می کشد.

ساخت نیروگاه بوشهر بعد از مجادله بین ایران و روسیه، متوقف شد. روسیه از اتمام کار که قرار بود در ماه سپتامبر تمام بشود، خود داری کرد و ماه گذشته از فرستادن سوخت اورانیوم که قبلا بر سر آن توافق شده بود، سر باز زد و علت آن را تعویق در پرداخت های ایران ذکر کرد.

مقامات ایرانی هر گونه تاخیر درپرداخت های قرارداد یک میلیارد دلاری را انکار کردند و روسیه را متهم کردند به اینکه تحت فشار غرب به چنین اقدامی دست زده اند.

ایران در حال حاضر با اتکا بر دانش داخلی، یک رآکتور آب سنگین 40 مگاواتی در اراک در مرکز ایران ساخته است. همچنین این کشور خود را برای ساختن نیروگاه اتمی 360 مگاواتی در دارخوین در جنوب کشور، آماده می کند.

فیاض بخش گفت که دو نیروگاه جدید در نزدیکی بوشهر ساخته می شود. وی همچنین گفت که قصد دارد هفته آینده سفری به روسیه بکند و سعی کند از شدت تنش بین دو کشور بکاهد تا ساخت نیروگاه بوشهر از سر گرفته شود.

مزایده ساخت این دو نیروگاه که تا ماه اوت منقضی می شود، در وب سایت سازمان انرژی اتمی گذاشته شده است. فیاض بخش گفت که ایران تا کنون با شرکت های مختلف خارجی وارد مذاکره شده است که تمایل زیادی به این پروژه تازه نشان داده اند. او نام این شرکت ها را فاش نکرد.

طبق قوانین ایران، سازمان انرژی اتمی موظف است تا بیست سال آینده، 20000 مگاوات برق از طریق نیروگاه های اتمی، تولید کند.

آمریکا و بعضی از متحدانش ایران را متهم می کنند به این که بطور پنهانی درحال ساخت سلاح اتمی است. ایران این اتهام را همواره رد کرده است.

ایران بر حق غنی سازی اورانیوم اصرار می کند و با موفقیت این کار را در تاسیسات جداگانه ای در نطنز به پیش می برد.

شورای امنیت ماه گذشته به تحریم های بیشتربه عنوان بخشی از دور دوم جریمه ها ظرف سه ماه، علیه ایران رای داد، زیرا این کشور غنی سازی اورانیوم را تعلیق نکرده بود. روند غنی سازی اورانیوم می تواند برای تولید سوخت برای نیروگاه های اتمی باشد و یا در حد زیاد می تواند منجر به تولید مواد اولیه بمب اتمی شود.

ایران روز دوشنبه اعلام کرد که کار 3000 سانتریفیوژکه تعداد آن تقریبا ده برابر تعداد قبلی است، برخلاف درخواست های سازمان ملل، در تاسیسات نطنز آغاز شده است. آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورها از اعلام این خبر انتقاد کردند.

اما محمدالبرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل، روز پنجشنبه با گفتن این که فقط چند صد سانتریفیوژ در نطنز کار می کنند، تعداد سانتریفیوژ های اعلام شده توسط ایران را بسیار کمتر گزارش کرد.

آخرین تحریم سازمان ملل شامل ممنوعیت صادرات اسلحه به ایران و بلوکه کردن سرمایه های 28 فرد و سازمان هایی بود که در برنامه های اتمی و موشکی ایران، شرکت دارند. ایران با بی اعتنایی به این تحریم ها، اعلام کرد که همکاری هایش را با بازرسان سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی، تعلیق می کند.

منبع: گاردین، 15 آوریل 2007