شرح

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» نگاه طنز به یک زندگی

کارتو ن های جاسوس…

نوشابه امیری، در اردیبهشت سال ۱۳۳۱، درست یکسال قبل از کودتای امریکائی انگلیسی اسلامی ۲۸ مرداد، که دکتر محمد مصدق برای خاتمه دادن به دعواها پارسال مسئولیت آنرا شخصاً بر عهده گرفت ، در زمانی که سر همه را زیر آب می‌کردند سر از آب درآورد . به همین مناسبت حسین شریعتمداری در خبر ویژه روزنامه کیهان نوشت : نوشابه امیری عضو حلقه لندن و شبکه عنکبوت درست در ماهی به دنیا آمده که فردی با نام سازمانی “مامانی” نیز به دنیا آمده است ، آیا این ارتباط بین مادر و دختر عحیب نیست ؟

بدنبال این حادثه واحد مدیریت براندازی حلقه مسکو ، پس از برگزاری جلسات متعدد و نشست و برخواستهای زیاد ، فردی را با نام سازمانی هوشنگ الف که در آن زمان فقط سه سال داشت به ایران فرستاد . تلاش های وی برای نزدیک شدن به نوشابه امیری با هدف انهدام شبکه عنکبوت بیست و پنج سال ادامه یافت . بر اساس اعترافات متهم هوشنگ الف ، شش سال از این 25 سال پاسخ این بود : نه ! متهم همچنین در قسمت دیگری از اعترافاتش افزوده است : خانم امیری از همان موقعها هم عین حالا خوش اخلاق بود و نگاه‌های چپ او یکی از دلائل اصلی احداث اورژانس تهران می‌باشد . هوشنگ الف سرانجام توانست بدون آسیب دیدگی جدی ، با خانم امیری ازدواج سازمانی بکند . حاصل این ازدواج بیش از صد فرزند بود که هم اکنون همه‌شان بعنوان روزنامه نگار فراری اکثراً در اروپا مستقر می‌باشند .

نوشابه امیری در بخشی از خاطرات خود می‌نویسد : من با هوشنگ زندگی بسیار خوبی داشتم زیرا او تا بیست و پنج سال بعد از ازدواجمان اصلاً به خانه نمی‌آمد و من خودم هر وقت که دوست داشتم می‌توانستم برای ملاقات او به اوین بروم . وی ادامه می‌دهد : قسمت زیباتر زندگی ما سالهائی بود که چون حتی خبر نداشتم که او در کدام زندان است هیچ عذاب وجدانی برای ملاقات نکردن او نداشتم . بعد از آن نیز زندگی ما و تمام روابط عشقی فیمابین بصورت مکاتبه‌ای برگزار می شد . شما جای من ، زنی که در زندگی مشترکش لازم باشد هر هفته فقط یک نامه به شوهرش بنویسد چقدر خوشبخت است ؟!

اما هوشنگ الف بعداً انتقام تمام این فجایع را گرفت . وی با برقراری دیکتاتوری محض در محیط خانه عرصه را چنان بر خانم امیری تنگ کرد که در پاسخ تمام حرفهای ایشان حرف آخر را فقط او باید بزند . حرف آخر اینست : چشم !

در سرگذشت فرزندان نوشابه امیری چنین آمده است که او از همان دوره کودکی از طریق تلویزیون به تربیت آنها برای شبکه عنکبوت پرداخته است . در این سالها وی با نفوذ در شخصیتهای کارتونی به فریب نسل جوان ، نوجوان ، نونهال ، نوباوه و سایر نسلهائی که کارتون تماشا می‌کردند پرداخت و تمام آنها را به جاسوسی بر علیه نظام از طریق فعالیتهای مطبوعاتی تشویق کرد . این تشویق چنان شدید بود که تمام فرزندان بلافاصله پس از درآوردن جوش بلوغ ، هر کدام به دو تا شش سال زندان محکوم شدند که تعدادی از آنها همچنان در قید حیات می‌باشند . وی سپس برای فریب هرچه بیشتر نسل‌های بعدی حتی بجای چند شخصیت حیوانی کارتون‌ها نیز صحبت کرد . هنوز انگیزه‌ی دقیقی از این کار مشخص نیست لیکن به گفته شاهدان عینکی مصاحبه با حضرت امام در زمان بازگشت به کشور و همسفری با راحل مورد اشاره در سفر فرانسه به ایران می‌تواند از انگیزه‌های اصلی این کار باشد . آن سفر باعث شد که ایشان بعداً به سفر از ایران به فرانسه علاقمند شده و کلاً همانجا پناهنده بشود . این سفر اجباری هنوز هم ادامه دارد و ما مجبوران بعدی از اینکه با او همسفریم خوشحالیم .