دراویش بیمار به زندان برگردانده شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همسر یکی از زندانیان به روز گفت:

شش تن از دراویش گنابادی که در اعتراض به وضعیت درمانی دیگر هم اندیشان زندانی خود اعتصاب غذا کرده‌اند، به گفته بستگان شان باوجود نیاز به مداوا به زندان برگردانده شدند.

 به گزارش سایت کلمه پنج نفر از دراویش گنابادی در بند ۳۵۰ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند. سایت مجذوبان نور هم که اخبار دراویش را گزارش می‌کند از اعتصاب غذای کسری نوری، دیگر درویش زندانی در زندان “نظام” استان فارس، خبر داده است.

کسری نوری در فروردین ماه گذشته هم در اعتراض به بازداشت و محاکمه “غیرعادلانه” وکلای مدافع دراویش و مسئولان سایت مجذوبان نور دست به اعتصاب غذا زده بود که به گفته منابع رسمی دراویش با برآورده شدن مطالبات به اعتصاب غذای خود پایان داد.

کلمه همچنین در واپسین ساعت شب گذشته از آغاز اعتصاب غذای سه درویش بیمار و محبوس در اعتراض به انتقال دو تن از دراویش همبندشان خبر داد.

بر اساس این گزارش حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو و افشین کرم‌پور که هر سه در شرایط وخیم جسمی به سر می‌برند در اعتراض به “تبعید” فرشید یدالهی و رضا انتصاری که آن‌ها نیز در اعتصاب غذا هستند، اعلام کرده‌اند به نشانه اعتراض و همبستگی “گرچه در بستر بیماری اما اعتصاب غذا و دارو” می‌کنند.

صدیقه خلیلی، همسر آقای مرادی به روز می‌گوید همسرش را به همراه مصطفی دانشجو،دیگر وکیل زندانی که برای مداوا به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شده بودند، با دستور قاضی مجددا به زندان برگردانده‌اند.

خانم خلیلی با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش و دیگر دراویش بیمار می‌گوید وضعیت آنها در زندان مناسب نیست و باید فورا جهت ادامه مداوا به خارج از زندان منتقل شوند.

رضا انتصاری، امیر اسلامی، مصطفی عبدی، فرشید یدالهی و امید بهروزی ۵ تن، از دراویش زندانی بند ۳۵۰ هستند که در اعتراض به بازگرداندن دراویش بیمار دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این اعتصاب کنندگان گفته‌اند افشین کرم‌پور، یک درویش زندانی دیگر، به درمان بیماری کلیوی نیاز دارد اما مقام‌های امنیتی و قضایی مانع از مداوای او می‌شوند.

نهادهای امنیتی و قضایی از حدود دو سال پیش، تعداد زیادی از دراویش گنابادی نعمت‌اللهی و وکلای مدافع آنها را دستگیر کرده و در موارد زیادی آنها را بدون محاکمه در زندان نگاه داشته‌اند.

اخیرا نه تن از وکلای زندانی این دراویش در نامه ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی نوشته‌ بودند: “به بایکوت خبری دراویش پایان ببخشید. فریاد، آخرین واکنش ستمدیده در برابر ستم است. محروم کردن او ‌‌نهایت جنایت است. فریاد‌ها را در گلو، به بغض و کینه مبدل نکنید.”

آنها در ادامه نامه خود خواسته بودند که “زندانیان سیاسی، در برابر افکار عمومی و در یک فضای عادلانه و منصفانه با رعایت کلیه تشریفات و اصول دادرسی، مورد محاکمه مجدد قرار گیرند، تا عدم استقلال و تحت نفوذ متنفذین قرار داشتنِ برخی قضات در نظام قضایی و مظلومت و برائت زندانیان سیاسی و عقیدتی بر همگان روشن شود.”

در رویدادی دیگر سایت مجذوبان نور، روز یکشنبه، ۱۱ اسفندماه گزارش کرد که عبدالغفور قلندری‌نژاد، از دراویش سلسله نعمت اللهی با حضور در جلسه رسیدگی به اتهامات خود، با عدم رضایت به تودیع وثیقه راهی زندان شد.

“تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” و “عضویت در گروه‌های معارض کشور” از جمله اتهامات این درویش گنابادی است.

حسن روحانی در جریان تبلیغات ریاست جمهوری وعده داده بود که به بهبود وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی رسیدگی و با پیگیری مطالبات آنها شرایط بهتری برای همه شهروندان ایرانی فراهم می‌کند، اما با گذشت چند ماه وضعیت افراد و گروه‌های منتسب به جوامع اقلیتی نه تنها بهتر نشده بلکه به گزارش سازما‌ن های مدافع حقوق بشر رو به وخامت نیز گذاشته است