پذیرش مجاهدین در آلبانی

نویسنده

» گزارش دیلی استار از انتقال تعدادی از اعضای گروه رجوی

سازمان ملل روز شنبه گفت هفتاد و یک عضو گروه مخالف تبعیدی ایران که در اردوگاهی در نزدیکی بغداد زندگی می‌کردند به آلبانی منتقل شده‌اند. این انتقال یک هفته پس از پرتاب خمپاره به داخل اردوگاه محل زندگی آن ها صورت گرفت.

این جابجایی از تازه‌ترین تلاش‌های سازمان ملل برای انتقال سه هزار عضو گروه مجاهدین خلق از اردوگاه آزادی در نزدیکی بغداد، به خارج از عراق است.

مارتین کولبر فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق گفت: “مجموعا 71 زن و مرد به سلامت به آلبانی رسیدند و از پیشنهاد دولت آلبانی برای پذیرفتن 210 تن از ساکنان این اردوگاه بهره‌مند شدند.”

کولبر گفت، آلمان هم برای پذیرفتن 100 نفر از آنان اعلام آمادگی کرده است و افزود که حمله اخیر “یکبار دیگر اهمیت جابجایی ساکنان این اردوگاه به یک کشور سوم را نشان می‌دهد.”

روز 15 ژوئن، دو نفر از ساکنان اردوگاه با انفجار خمپاره در این اردوگاه، که سابقا پایگاه نظامی آمریکا بوده و حالا تبعیدی‌های ایران را در خود جای داده، کشته شدند. این دومین حمله طی یکسال گذشته بشمار می‌رود.

این افراد تبعیدی سال گذشته به اصرار عراق از اردوگاه اشرف در نزدیکی مرز ایران، که گروه مجاهدین خلق از اوایل دهه هشتاد در آن زندگی می‌کردند، به اردوگاه آزادی منتقل شدند.

اشرف پایگاهی در استان الدیاله است که صدام حسین اجازه داده بود این گروه طی جنگ هشت ساله ایران و عراق در آن زندگی کنند.

گروه مجاهدین خلق در دهه 1960 در مخالفت با شاه ایران تاسیس شد و پس از انقلاب 1979 علیه حاکمان روحانی نیز اسلحه به دست گرفتند.

آنها می‌گویند اکنون سلاح‌های خود را زمین گذاشته‌اند و به روش‌های مسالمت‌آمیز برای سرنگونی رژیم اسلامی تلاش می‌کنند.

دولت بریتانیا، این گروه را در ژوئن 2008 از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرد و پس از آن اتحادیه اروپا در سال 2009 و آمریکا در سپتامبر گذشته نیز آنها را از فهرست گروه های تروریست خارج کردند.

منبع: دیلی استار - 22 ژوئن