فیس‌بوک و توییتر فیلتر شدند

نویسنده
آزاده محبوبی

» همزمان با افشای فرمان حمایت از احمدی نژاد

مرکز فیلترینگ وزارت ارتباطات دیروز با به روز کردن سیستم فیلترینگ سایت های اینترنتی، تعداد جدیدی از سایت ها را نیزدر لیست فیلتر قرار داد که از آن جمله می توان به “فیس بوک”، “توییتر” و خبرنامه امیر کبیر با دامنه ws اشاره کرد.

این سه سایت تا صبح دیروز بدون فیلتر قابل دیدن بودند، اما از حدود ساعت 3 عصر دیروز و همزمان با گذاشته شدن دستور دفتر آیت الله خامنه ای به فرماندهان سپاه مبنی بر حمایت از احمدی نژاد روی فیس بوک، آنها نیز به جمع دیگر سایت های فیلتر شده پیوستند.

سه روز قبل هم  سایت خبری “فرارو” که شایع بود توسط حامیان قالیباف اداره می شود، فیلتر شده بود.

 در این میان نکته جالب این است که به دنبال فیلترینگ جدید، پیامی که به محض باز کردن این سایت ها روی صفحه نقش می بندد، متنی جدید دارد که با متون قبلی متفاوت است. از اینرو گفته می شود نوع جدیدی از برنامه جهت مسدود ساختن سایت ها توسط وزارت ارتباطات و مخابرات ایران به خدمت گرفته شده است.

همزمان منابع غیر رسمی خبری هم اطلاع داده اند که یک سامانه جدید فیلترینگ از حدود سه هفته قبل در وزارت مخابرات نصب شده که این چهار سایت از جمله اولین قربانیان آن محسوب می شوند.

پیش از این گمان می رفت دولت نهم در آستانه انتخابات دست به اقدامی چنین نزند، اما با توجه به ظرفیت بزرگی که فیس بوک و توییتر برای تبادل اطلاعات ایجاد کرده بودند، مسئولین دولتی ظاهرا به این نتیجه رسیدند که تنها راه انسداد این سایت هاست.

فیس بوک به عنوان عامل تبادل اطلاعاتی به سرعت در میان کاربران ایرانی طرفدار پیدا کرده بود؛ به ویژه در چند ماهه اخیر که اخبار زیادی در ارتباط با انتخابات، از جمله تقلب  در انتخابات و نیز دخالت نظامیان، بخش بزرگی از پیام های رد و بدل شده روی این سایت را به خود اختصاص داد.این پیام ها چند روز قبل افزایش یافته و اسنادی نیز در این زمینه درفیس بوک منتشر شده بود.

از جمله این اسناد، که گفته می شود عامل نهایی در تصمیم گیری در جهت فیلترینگ این سایت بوده، انتشار ابلاغ نامه دفتر آیت الله خامنه ای به فرماندهان سپاه بود که بر اساس آن رای دادن به احمدی نژاد یک “تکلیف” تلقی شده بود.

یکی دیگری از اقداماتی که گفته می شود مسئولین دولت نهم را در فیلتر کردن فیس بوک مصمم تر کرد، تغییر رنگ زمینه عکس طرفداران میر حسین موسوی به رنگ سبز بود. حامیان تحریم انتخابات نیز خود را با رنگ آبی در فیس بوک آبی معرفی می کردند. بی جهت نبود که دو روزنامه گاردین و تلگراف در گزارش‌هایی درباره فعالیت انتخاباتی ایرانیان در فیس‌بوک نوشتند: “تنور انتخابات ایران در فیس‌بوک داغ شده است”.

فیس‌بوک و توییتر، از معروف ترین  شبکه های مجازی هستند که طی دو سال اخیر معروف شده اند.

گفته می‌شود فیس‌بوک به‌تنهایی یک درصد از حجم تبادل اطلاعات در اینترنت را در سرتاسر جهان به خود اختصاص داده؛ توییتر هم به عنوان یکی از 5 پدیده اینترنت در سال گذشته میلادی شناخته شده است.

فیس‌بوک از یک‌سال‌پیش تا زمستان 87 در ایران فیلتر بود، اما پس از رفع فیلتر، بدون ارائه هیچ‌گونه توضیحی از سوی خدمات‌دهنده‌های اینترنتی، دوباره در ایران دیده شد و به سرعت بین کاربران ایرانی جا افتاد.

چند سال قبل “اورکات” به گونه دیگری نقش فیس بوک را در ایران ایفا می کرد که آن نیز فیلتر شد.