بدون ترس از قانون٬ تحریم را دور بزنید

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تلاش برای مشخص کردن وظایف دولت روحانی

تلاش اصول‌گرایان برای نزدیک کردن دولت روحانی به خواسته‌های خود و همچنین مشخص کردن وظایف این دولت٬ در روزهای گذشته شدت گرفته. هم‌زمان اصول‌گرایان با برشمردن برخی دلایل رای دادن به کابینه روحانی٬ خواستار آن شده‌اند که وزرا بدون ترس از قانون٬ تحریم‌ها را دور بزنند.

محمدرضا باهنر٬ نایب‌رییس مجلس٬ در نشست ماهانه انجمن اسلامی مهندسین٬ گفته است: “برای دور زدن تحریم ها شهامت نیاز است، اما بعضی از دستگاه‌های قانونی از ترس قانون کار را انجام نمی‌دهند… ما مدیری را نیاز داریم که کار را انجام دهد و از موضوع ترس نداشته باشد”.

باهنر همچنین گفته است که “در بحث رأی‌دهی به وزرا درخواست ما از نمایندگان این بود که به وزیری رأی دهند که شجاعت داشته باشد و با دقت طوری عمل کند که یک ریال هم حیف و میل نشود”.

پیش از این برخی ناظران سیاسی گفته بودند که رای اعتماد به کابینه روحانی٬ ناشی از توافق میان وی و علی لاریجانی و در نتیجه حمایت فراکسیون رهروان ولایت از کابینه٬ بوده است. پیش از معرفی وزرا هم ‌اعلام شده بود که حضور رحمانی‌فضلی در کابینه به عنوان وزیر کشور٬ از جمله شروط اصلی لاریجانی برای حمایت از کابینه روحانی بوده است. این در حالی است که نزدیکان روحانی مانند علی یونسی، مجید انصاری و محمد شریعتمداری به عنوان گزینه‌های مورد نظر وی برای وزارت کشور معرفی شده بودند.

این تلاش برای نزدیکی به فراکسیون نزدیک به لاریجانی اما با انتقاد دیگراصول‌گرایان مواجه شد. عباس سلیمی‌نمین٬ فعال سیاسی اصول‌گرا٬ در این زمینه گفته است: “آقای روحانی که حزب را به سخره می‌گیرد ولی می‌رود با لابی‌های بد مجلس لابی می‌کند. در مجلس لابی های بسیار بد و فرصت طلبی شکل گرفته است”.

 گروه‌ها و چهره های مختلف اصول‌گرا حسن روحانی را نزدیک به گروه‌های اصول‌گرا معرفی می کنند؛ مساله‌ای که از زمان پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری٬ آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد.

محسن رفیق‌دوست٬‌ رییس سابق بنیاد مستضعفان٬ در این زمینه گفته است: “روحانی هیچ دینی به اصلاح‌طلبان نداشته و فقط به ملت ایران و مقام معظم رهبری مدیون است… یکی از ویژگی‌های روحانی اعتقاد عمیق و قلبی به ولایت فقیه است که این برای ما یک اصل اولیه خدشه‌ناپذیر است”.

این موضع به نوعی دیگر از زبان محمدجواد لاریجانی٬ رییس ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه هم مطرح شده: “روحانی دوران پسافتنه را کلید زده است… روحانی انسانی قابل مذاکره است اگر چه صحبتهای طرف مقابل خود را قبول نداشته باشد. آدمی که بتوان کارهای او را حدس زد این آدم یک آدم معتدل است… دولت قبل تصمیم می گرفت، تصمیم نمی ساخت، تصمیم معتدل تصمیمی نیست که مخالف نداشته باشد انتظار ما از دولت روحانی باید معتدل باشد اینکه بعضی از وزیران صحبتهایی از تصمیمات ۱۵ روزه یا ۱۰۰ روزه می گویند عجیب است حتی اگر وزرا شوق کار داشته باشند. ما نباید شوک تراپی داشته باشیم”.

اصول‌گرایان از زمانی‌که روحانی در انتخابات پیروز شده٬‌از وی خواسته‌اند مرز خود را با “اصلاح طلبان” و “فتنه‌گران” مشخص کند. آن‌ها علاوه بر اصلاح‌طلبان و نزدیکان به جنبش سبز٬ از نزدیکی روحانی به هاشمی رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ نیز ابراز نگرانی کرده و خواستار آن شده اند که روحانی با درس گرفتن از رای ندادن مردم به هاشمی‌رفسنجانی٬ راه خود را از او جدا کند؛ مساله‌ای که این‌گونه توسط محمدحسین صفار هرندی٬ مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه بیان شده: “شاید در آینده آقای روحانی جلوی برخی از افراد بایستد تا ثابت کند نوچه کسی نیست”.