ده شهرآورد مشهور جهان

نویسنده

فوتبال بازی زیبایی است و می تواند برای باشگاه ها و طرفدارانش بدل به امری بسیار مهم در زندگی بشود. کشورهای مختلف به نسبت  تفاوت های فرهنگی و بومی که دارند درگیر این ورزش جذاب می شوند و گاهی این همه توجه به فوتبال منجر به دعوا و شورش و کتک کاری می شود. در اینجا به ده شهرآورد بزرگ فوتبال می پردازیم.

 

۱۰-کورینتیاس و پالمیرا در سائوپائلوی برزیل

بازی بین این دو تیم که به دربی پائولیست ها مشهور است هنوز ادامه دارد و این شهرآورد چنان مشهور است که در مورد آن کتاب هایی شبیه به رومئو و ژولیت نوشته شده است.

۹- ناسیونال و پنارول در مونته ویدئو اوروگوئه

تاریخچه این رقابت ها به قرن ۱۹ بر می گردد. رقابت بین این دو تیم همیشه منجر به درگیری و اخراج بازیکنان می شود. تا جایی که در سال ۲۰۰۰ درگیری ها انقدر شدید بود که 9 نفر از بازیکنان به مدت یک ماه زندانی شدند. این بازی ها دوبار خارج از اروروگوئه برگزار شده است.

۸- فنر باغچه و گالاتاسرای استانبول ترکیه

رقابت این دو تیم همواره موجب درگیری بین طرفدارانشان بوده و دستمایه کتاب ها و برنامه های تلویزیونی زیادی شده است. این دو باشگاه نه تنها در فوتبال بلکه در رشته های دیگر ورزشی مثل بسکتبال هم با هم رقابت دارند.

۷- اینتر و میلان شهر میلان ایتالیا

این دربی که به مدونینا یا دربی میلان مشهور است یکی از پر بیننده ترین دربی های دنیای فوتبال است. این دربی تنها دربی جهان است که بین دو تیمی برگزار می شود که هردو قهرمان باشگاه های اروپا و باشگاه های جهان هستند.

۶- لیورپول و منچستر یونایتد شمال غربی انگلستان

این دو تیم هر دو از پر افتخارترین تیم های انگستان هستند و بارها قهرمان لیگ و جهان شده اند. رقابت این دو تیم فقط در زمین فوتبال نیست بلکه آنها بر سر دارایی ها و درآمد تیم هایشان درآمد دارند. طرفداران این دو تیم جزو جدی ترین طرفداران فوتبال در جهان هستند.

۵- اینتر و یوونتوس ایتالیا

این دو تیم اگرچه تیم های یک شهر نیستند (اینتر از میلان و یوونتوس از تورین)، اما رقابت میانشان چنان شدید است که بازی این دوتیم بدل به یک شهرآورد شده است.

۴- بوکا جونیورز و ریورپلات  بوینس آیرس آرژانتین

رقابت این دو تیم پر افتخار آرژانتینی یکی از بزرگترین دربی های جهان است و از آنجایی که طرفدارانشان بسیار احساساتی هستند همیشه روی سکو ها آواز می خوانند و این ترانه ها بسیار مشهور است. دو رقیب به سمت هم نارنجک و دستمال و بطری پرتاب می کنند و اکثر اوقات این دعوا به بیرون از استادیوم هم کشیده می شود. این دربی انقدر مشهور است که توریست ها برای دیدن با آرژانتین می آیند.

۳- سلتیک و رنجرز گلاسکو ایرلند

رقابت بین دو تیم و طرفدارانشان تنها به فوتبال محدود نمی شود. ریشه این رقابت مذهبی و قومی هم هست. این رقابت ها یکی از قدیمی ترین رقابت ها در جهان است. بازی این دو تیم گاهی زمینه ساز خشونت های دیگر می شود که فقط به دلیل طرفداری فوتبال نیست و به رقابت های فرقه ای کشیده می شود و تا بحال ۸ کشته داده است.

۲- لاتزیو و رم شهر رم ایتالیا

دربی پایتخت در مقایسه با دو دربی دیگر کشور یکی از خشن ترین دربی هایی است که برگزار می شود. اخیرا در کنار اعمال خشونت آمیز، نژاد پرستی هم به آن اضافه شده است که مقامات ایتالیایی را بشدت نگران کرده است. این خشونت به کتک زدن بازیکنان هم رسیده است.

۱- رئال مادرید و بارسلونا  اسپانیا

رقابت در این دربی بیشتر شبیه به رقابت رنجرز و سلتیک در گلاسکو است و ریشه آن فرقه ای است. در واقع رقابت بین دو منطقه کاتالونیا و کاستیا است.  هر دو تیم از تیم های پر افتخار جهان هستند و یکی از درگیری های اصلی که بین طرفداران دو تیم صورت می گیرد زمانی است که یک بازیکن از یک تیم به تیم دیگر رفته باشد.