انتقاد خاتمی از ترویج ریاکاری در جامعه

نویسنده

سید محمد خاتمی با تاکید بر اینکه «تحجر در جوامع دینی دارای خطر بیشتری از بی دینی است» تصریح کرد: تحجر جهل مرکب است و تحجر در حوزه دینی رذالتی است که جامه فضیلت پوشیده است. تحجر، دین را تبدیل به پوستین وارونه ای می کند که به تعبیر امیرالمؤمنین به جای آنکه گرم کند، می ترساند و امروز نمونه های آن را در می بینیم.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد خاتمی در دیدار جمعی از فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان مدرسه «گفت وگو»، مبارزه با تحجر را لازمه رشد خواند و با بیان اینکه تحجر در جوامع دینی دارای خطر بیشتری از بی دینی است، گفت: تحجر یعنی سنگواره ای شدن یکسری اوهام و افکار غلط یا اموری که در زمان خود ممکن است کارآمد باشند ولی تعمیم آن به همه زمان ها و در پای آن حقیقت، انسان، آزادی، حرمت، کرامت و دارایی انسان را قربانی کردن تا آن ذهنیت غلط تنگ در جامعه حفظ شود؛ این فاجعه است. زمان می گذرد و تحول ایجاد می شود ولی متحجر که ذهنی بسته و سنگواره ای دارد به هیچ وجه نمی خواهد و نمی تواند تحول در ذهن خود و در زندگی را بپذیرد.

وی با تأکید بر اهمیت عنصر زمان در برداشت از همه چیز از جمله سنت ها بیان کرد: باید لباس ذهن را تازه کنیم زیرا حقیقت یکی است ولی برداشت ما از حقیقت متفاوت است و در زمان های مختلف، متفاوت می شود یا می تواند بشود.