گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

نمایشگاه نقاشی آزاده رزاق دوست در گالری اثر تهران برپاست. همکارمان میترا سلطانی در تهران، نگاهی به این نمایشگاه انداخته است. مطلب این صفحه را در ادامه از پی بگیرید…

 

فارغ از ترس، بر بوم نقاشی

 

 

آزاده  رزاق دوست در این نمایشگاه  که با عنوان “نامه ها” به نمایش در آمده است، 12 اثر رنگ روغن با ابعاد 130 ×180 ارائه داده است. آثار این نمایشگاه حاصل دو سال تلاش اوست. این هنرمند نقاش بیش از همیشه در این آثار به شعر و ادبیات توجه نشان داده است.
“نامه‌ها” نوشته‌هایی است از خشم و گلایه‌های هنرمند از زنانگی، حرف‌ها و شکوه‌هایی است که روند کودکی تا بزرگسالی‌اش را به تصویر می‌کشد. فضای دلهره آور و بی ثبات در این آثار نگاهی است به خاطرات کودکی پر تنش هنرمند که در دوران جنگ سپری شده است.

مجموعه “نامه‌ها” از رابطه تنگاتنگ او با زندگی و روابط احساسی‌اش نشات می‌گیرد. او در این نمایشگاه برای بیان خشم‌هایش به نوشته‌هایی خط خطی شده و مخدوش در سراسر بوم پناه آورده است. در نقاشی‌های موجود در این نمایشگاه  فضای غم، رنج، شعر در کنار شور، عشق و احساس دیده می‌شود.

نقاشی های این نقاش  با طراحی های اولیه به نتایجی نهایی می رسد. سوژه های این نوع نقاشی در نمایشگاه وآثاروی  که گاه و بی گاه در تعلیق خود حرکتی می کنند، معاشقه می کنند، دست و پا میزنند، در هم تر کیب می شوند و پر از خط و حرکت هستند، نوعی شیطنت در اجرا را به وجود آورده است که همیشه در اثار رزاق دوست دیده می شود.  
او سالهاست با تکنیک رنگ و روغن آثاری خطی می آفریند. خط ها در آثار این مجموعه آن قدر تکرار می شوند و روی هم می آیند تا فیگور  یا تصویر و حجمی را شکل دهند. انتخاب رنگ نیز در آثار رزاق دوست غریزی به نظر می رسد  بدین معنا که کمتر رنگ های ترکیبی استفاده می کند.

با دقت بر آثارموجود در گالری اثر متوجه می شویم که احتیاط کاری و ترس  هیچ جایگاهی در نقاشی های هنرمند ندارد، به همان اندازه هم  کاراکتر ها که می کشد در هیچ  قید   و بندی نیستند و حتی حسی از بازی گوشی را نیز منتقل می کنند.

رزاق دوست خود درباره آثارش  این توضیح  را داد: نقاشی برایم ابزاری شده که بتوانم سختی و مسائلی که در زندگی با آن مواجه هستم را به تصویر بکشم. نقاشی به نوعی قدرت رویارویی با این مسائل را به من می‌دهد و در این دوره آثارم یادآوری می‌کند که چیزی به نام “رنج” هر روزه در زندگی ما وجود دارد. در این آثار از شعر و گفتگوهای درونی خود بهره گرفته و آن را در قالب نقاشی بیان کرده است. رزاق دوست درباره استفاده از دو رنگ سفید و قرمز در کنار هم گفت: در مجموعه قبلی نیز فضای سفید را داشتم. با این تفاوت که در آنجا از سفیدی بوم کمک گرفتم و بر روی آن لکه‌هایی قرمز رنگ که نشانی از خون بود آوردم. این سفیدی در کنار قرمز خون تضاد شدیدی ایجاد می‌کند و به نظرم هیچ دو رنگی نیست که این فضا را ایجاد کند. در این آثار فضای سفید رنگ که بر آن تاکید زیادی دارم با ایجاد نوشته‌های خط خطی و قرمزی از بین می‌رود.

او همچنین به نوشته‌های روی بوم که نه برداشتی زیبایی شناسانه به مفهوم و نه شکل کالیگراف دارد اشاره کرد و افزود: شعرهای زیادی خواندم و در فضای آنها قرار گرفتم اما آنها را بر روی بوم نیاوردم و در این آثار بر روی کلمه خاصی تاکید نکردم. تاکیدم بیشتر بر روی حرف است و حروف را به چالش کشیدم.

رنگ بندی های رزاق دوست در نوع خود جالب توجه به نظر می رسد. در 12 اثر موجود گالری بیشترین توجه بر روی دو رنگ قرمز و سفید است. مرز بندی های هنرمند در برخی از این تابلوها بر اساس مفاهیم و عناصر خطوط در کنار یکدیگر تعریف می شوند. یعنی آن جا که هر یک از خطوط و نمونه های حاضر در قاب ها به شکل منفک پاسخگوی معانی و نشانه های اثر برای مخاطب نمی شوند، جمع بندی و ترکیب هر یک به بهترین روش ها برای تماشاگران قابل باور خواهدبود. اشکال برآمده از جهان قرمز رنگ نقاشی ها تند و شکننده جلوه می کند و هیجان و استرس های نقاش را به مخاطب انتقال می دهد و سفیدی حاصل از آرامش و نرمی در نوع خود جالب توجه است.

ایماژها و نحوه‌ی بیان در تابلوهای نقاش، بسیار متنوع است و بسیاری از آنها تازگی دلپذیری دارند. در نهایت سادگی هم از لحاظ فرم و هم از لحاظ رنگ، تعمق و تفکری ژرف در پس آن قراردارد.

این دریچه‌ای روشن به سوی آینده و طرز نگریستن نقاش به جهان به صورت امروزی است. اما در کل، وقتی از تابلوها فاصله می‌گیریم و از دور به آنها نگاه می‌کنیم، متوجه می شویم که انسجام کلی در میانشان وجود ندارد. منظور از انسجام، فضای حسی هرکدام از تابلوهاست.

رزاق دوست معتقد است این نمایشگاه با نمایشگاه قبلی‌اش که “گل‌های بدی” و “گل سرخ بیمار” نام داشت تفاوت‌های زیادی ندارد.
نمایشگاه نقاشی نامه ها به مدت سه هفته در گالری اثر برپا خواهد بود و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت 5 تا 9 بعد از ظهراز این آثار دیدن کنند.
گالری اثر واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، پلاک 16 است.

بیوگرافی:

رزاق دوست در سال 89 آثار آغازین این مجموعه را در گالری AB زوریخ به تماشا گذاشته و اینک ادامه این مجموعه در گالری اثر رونمایی می شود. این پنجمین نمایشگاه انفرادی رزاق دوست محسوب می شود. علاوه بر این او در نمایشگاه های متعدد و آرت فرهای مختلفی حضور داشته و آثاری از او در گستره بین المللی به فروش رسیده است که کلکسیونرهای اتریشی، سوئیسی، ژاپنی، آلمانی و ایرانی خریداری کرده اند.